تلاش شورای شهر، تحقق بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قزوین است

نایب‌رئیس شورای شهر قزوین گفت: امسال هم در شورای شهر قزوین تلاش کردیم از بلندپروازی دست برداریم تا بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قزوین محقق شود و در همراهی با شهرداری قزوین اگر جلوتر نباشیم، عقب‌تر نیستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز سه‌شنبه _نهم آبان ماه_ چهل و ششمین جلسه علنی شورای شهر قزوین در سال جاری به ریاست محسن حق‌شناس (نایب‌رئیس شورا) و با حضور اعضا، عباس کشاورز صفیئی نماینده شهردار، سیدمحسن انتظاری سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری و با دستور کار بررسی لوایح شهرداری قزوین امشب در تالار مردم این نهاد برگزار شد. در این جلسه علی فرمانی ریاست شورا غایب بود و محسن حق‌شناس ریاست جلسه را بر عهده داشت.

جابه‌جایی ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای جبران هزینه‌های کمربندی شرق

در مهم‌ترین بخش از این جلسه لایحه شهرداری قزوین برای جابه‌جایی اعتبارات پروژه‌های عمرانی زیرمجموعه کمربندی شرق قزوین که طی روزهای گذشته افتتاح شد، برای جبران افزایش هزینه‌کرد شهرداری در این پروژه‌ها از سوی سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری در صحن شورای شهر ارائه شد که با تصویب آن مخالفت شد و مقرر شد این لایحه برای کارشناسی بیشتر به کمیسیون تلفیقی عمرانی و مالی شورا عودت داده شود.

سید محسن انتظاری، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری در این جلسه اظهار کرد: احداث مسیر تقاطع غیر همسطح آیت‌الله ابوترابی به تقاطع امام‌رضا (ع)، تکمیل تقاطع ابوترابی و اتصال مسیر به پل ولایت (بلوار پیامبر اعظم) و امتداد مسیر ضلع شمالی بلوار پیامبر اعظم (پل قدس به سمت ارنجک) به عنوان سه پازل مهم طرح احداث کمربندی شرق ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اضافه دربرداشته است.

وی در ادامه خواستار جایگزین شدن این ۲۰۰ میلیارد با بودجه ۳ طرح دیگر شامل احداث میدان مرکزی میوه و تره‌بار، تملک شهرک عارف برای بازگشایی معابر و محصورسازی قبرستان ۲۷ هکتاری کوثر شد که در نهایت مورد موافقت اکثر اعضای حاضر در صحن علنی شورای شهر واقع نشد.

سرپرست معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای احداث مسیر تقاطع غیر همسطح آیت‌الله ابوترابی به تقاطع امام‌رضا (ع) تخصیص داده شد، گفت: با این حال این پروژه برای ما ۱۲۵ میلیارد تومان هزینه دربرداشت و بنابراین باید ۸۰ میلیارد تومان تعدیل بهای پروژه از طریق بودجه سایر بخش‌ها جبران شود.

وی اضافه کرد: همچنین اجرای طرح تکمیل تقاطع ابوترابی و اتصال مسیر به پل ولایت نیز ۱۲۰ میلیارد تومان برای ما هزینه داشت، در حالی که در قانون بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قزوین فقط ۶۰ میلیارد تومان به آن تخصیص داده شده بود؛ بنابراین اینجا هم بایستی ۶۰ میلیارد تومان از هزینه‌کرد اضافی این پروژه از طریق بودجه سایر بخش‌های غیر ضروری جبران شود.

انتظاری ادامه داد: همچنین طرح امتداد مسیر ضلع شمالی بلوار پیامبر اعظم (پل قدس به سمت ارنجک) هم ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه دربرداشته که بودجه آن هم مانند طرح قبلی ۶۰ میلیارد تومان لحاظ شده بود و بنابراین برای جبران این ۶۰ میلیارد اختلاف باید مانند دو مورد یادشده عمل کنیم.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین با بیان اینکه بیشترین جابه‌جایی پروژه باید از بودجه ساخت میدان میوه و تره‌بار مرکزی اختصاص یابد، گفت: برای این پروژه در قانون بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قزوین ۱۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که باید ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه این ردیف به سه بخش یادشده اختصاص یابد که نیمی از هزینه‌های اضافی را جبران می‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین باید بودجه احداث تقاطع غیر همسطح بلوار معلم به بلوار شهید قدرت الله چگینی هم به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان به طور کامل به جبران هزینه‌کرد و اضافه ۲۰۰ میلیاردی اختصاص یابد و به این ترتیب ۱۸۰ میلیارد از ۲۰۰ میلیارد تأمین می‌شود؛ در نهایت هم ۲۰ میلیارد تومان از بودجه دو طرح تملک در شهرک عارف برای بازگشایی معابر و توسعه قبرستان ۲۷ هکتاری برای جبران مابقی هزینه‌ها تخصیص یافته و ردیف بودجه‌هایشان جابه‌جا می‌شود.

شهرداری قبل از هزینه‌کرد اضافی باید از شورا اجازه می‌گرفت

در ادامه ولی چگینی، عضو شورای شهر قزوین با بیان اینکه شهرداری قزوین پیش از ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کردن اضافی در این پروژه باید اجازه آن را از شورای شهر می‌گرفت، اظهار کرد: البته ما نیز نمی‌خواهیم خستگی اجرای این پروژه خوب روی تن مدیران و کارکنان شهرداری قزوین باقی بماند.

وی اضافه کرد: باید نوع تعامل شهرداری قزوین با شورای شهر طوری باشد که احساس نکنیم دور زده شدیم و به گونه‌ای هم نباشد که این‌طور جلوه کند که شورای شهر قزوین نمی‌خواست این پروژه با ۲۰۰ میلیارد افزایش هزینه اجرا شود، اما شهرداری قزوین با تمام وجود می‌خواسته این کار انجام شود.

عضو شورای شهر قزوین ادامه داد: بنابراین می‌خواهیم که این جابه‌جایی اعتبارات به سامان برساند و این قضیه هرچه زودتر به سرانجام برسد؛ ولی بعد از این نباید شهرداری قزوین بدون اجازه شورا چنین افزایش هزینه‌کردهایی را اعمال کند.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم مدیریت شهری قزوین را زیر فشار بگذاریم، افزود: با این حال اگر بخواهیم کمتر از این مقدار فشار بیاوریم و حساسیت به خرج دهیم، این تخلف‌ها دوباره تکرار می‌شود؛ انتظار از مدیریت شهری قزوین این است که در حوزه افزایش هزینه‌کرد و تعدیل بهای پروژه به این شکل عمل نشود.

در همراهی با شهرداری قزوین اگر جلوتر نباشیم، عقب‌تر نیستیم

محسن حق‌شناس، نایب‌رئیس شورای شهر قزوین در این جلسه با بیان اینکه در موضوع تعدیل بهای طرح‌های سه‌گانه یادشده از معاونت مالی و بودجه شهرداری قزوین گله داریم، نه معاونت عمرانی گفت: ما اعضای شورا که ماه به ماه در روکش بودجه با مدیران شهری جلسه می‌گذاریم، انتظارمان این نیست که در تعدیل بهای پروژه دور زده شویم.

وی اضافه کرد: شهرداری قزوین بر اساس سه هزار میلیارد تومان بودجه مصوب خود پروژه اجرا نکرده و خیلی از پروژه‌های مصوب شهرداری قزوین در قانون بودجه ۱۴۰۲ این نهاد درصد تحقق صفر درصد دارد که می‌توان ردیف بودجه آنها را جابه‌جا کرد و به تعدیل بهای سه طرح ذیل کمربندی شرق انتقال داد.

نایب‌رئیس شورای شهر قزوین ادامه داد: امسال هم در شورای شهر قزوین تلاش کردیم از بلندپروازی دست برداریم تا بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قزوین محقق شود؛ آنجایی که از ما خواسته می‌شود، در همراهی با شهرداری قزوین اگر جلوتر نباشیم، عقب‌تر نیستیم.

وی تصریح کرد: به‌رغم همه همراهی‌ها با شهرداری قزوین در تعدیل بهای طرح‌های احداثی ذیل کمربندی شرق دور خوردیم و نمی‌خواهیم این مسئله را خیلی‌باز کنیم.

به گزارش ایمنا، در نهایت با توضیحات ارائه‌شده اکثر اعضای شورای شهر قزوین در صحن علنی با جابه‌جایی ردیف‌بودجه‌های یادشده مخالفت کردند و این لایحه برای بررسی کارشناسی به کمیسیون تلفیق عمرانی و مالی ارجاع داده شد.

کد خبر 700581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.