شورای شهر اراک برای کسب عنوان جهانی «شهر تالابی» تلاش می‌کند

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک گفت: شورای ششم در تلاش است تا این شهر عنوان جهانی شهر تالابی را به دست آورد.

پیمان عین‌القضاتی در حاشیه اولین کارگروه اراک شهر تالابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موضوع مهم مصوبه این جلسه بخش حقابه تالاب بود که آب منطقه‌ای باید آن را نهایی کند و این موضوع در دستور کار جلسه بعدی کارگروه قرار می‌گیرد.

وی افزود: در انتخاب اعضای کارگروه از ذی‌نفعان و دستگاه‌هایی که در این موضوع دخالت دارند و به طور مستقیم و غیر مستقیم از آن بهره می‌برند و در حفظ و حراست آن نقش دارند، استفاده شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه ورود به این مقوله به این دلیل است که شورا نماینده مردم است، تصریح کرد: شورا به عنوان یک مطالبه قصد پیگیری این مهم را دارد و در نهایت دستگاه‌های ذی‌ربط هم باید نهایت مساعدت و همکاری را داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، در شهرهایی که تالاب وجود دارد و تالاب آن‌ها ثبت جهانی شده است، شهرداری‌ها ورود کرده و فرایند پیوستن به ثبت جهانی را به سرانجام رسانده است.

عین‌القضاتی با بیان اینکه برخی از اماکن و مراکز طبیعی می‌تواند ازحمایت‌های بین‌المللی برخوردار باشد، گفت: به عنوان مثال جنگل‌های هیرکانی از حمایت‌های بین‌المللی بهره‌مند است و کوچک‌ترین تغییراتی که قرار است در آن اجرا شود، علاوه بر تأیید محیط زیست، دستگاه‌های بین‌المللی هم باید در مورد آن اظهار نظر کنند.

وی با بیان اینکه در شهر اراک در بخش‌های طبیعی، میراث فرهنگی گردشگری هیچ مکانی را ثبت جهانی نکرده‌ایم اظهار کرد: در این شهر غلبه صنعت بر فرهنگ وجود دارد و شهرهایی که صنعت بر فرهنگ آن‌ها غالب است، مقوله گردشگری برای آن‌ها دارای اهمیت کمتری است و میراث فرهنگی زیستگاه‌های طبیعی برای آن‌ها اولویت کمتری دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: در این گونه شهرها، هویت شهری آسیب می‌بیند و آسیب‌های اجتماعی به طور دائم در حال رشد است.

وی تصریح کرد: شهری که بخش‌های فرهنگی، تفریحی، گردشگری و جغرافیای زیست محیطی آن نتواند برای شهروندان سرگرمی ایجاد کند، مسبب چالش‌های اجتماعی خواهد بود.

عین‌القضاتی افزود: در صورتی که برای حفظ و حراست این حوزه‌ها تلاش‌هایی صورت نگیرد، بدون شک در سال‌های آتی با سرمایه اجتماعی بسیار پایینی مواجه خواهیم بود.

وی گفت: هدف این است که به خاطر وجود تالاب میقان اراک، این شهر تالابی اعلام شود و شهرداری مجوز پیدا کند، در این حوزه ورود کند و در تهیه زیرساخت‌ها و مراکز مورد نیاز در حوزه گردشگری طرح خود را اجرا کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه در چهار جهت شهر اراک ظرفیت گردشگری وجود دارد، افزود: در این شهر فضاهایی وجود دارد که در صورت برنامه‌ریزی، طراحی و اجرا اصولی کار امکان بهره‌بندی از آن حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: در مکاتباتی که با دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گرفت، حضور یک نماینده ثابت را درخواست کرده‌ایم، به گونه‌ای که در فرایند چگونگی اجرای برنامه‌ها قرار داشته باشد و بتواند تا پایان انجام کار نقش‌آفرین باشد.

عین‌القضاتی اضافه کرد: در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های حاضر در خصوص نحوه ورود به شهرهای تالابی جهان نکاتی را بیان کردند که برای شناخت اراک به نام تالابی چه اقداماتی باید صورت گیرد.

وی با اشاره به مهم‌ترین مصوبات این کارگروه پس از شنیدن نظرات کارشناسی اظهار کرد: به صورت موقت دبیرخانه در شورای شهر باشد تا وضعیت شهرداری پایدار شود و پس از آن شهرداری متولی دبیرخانه شهر تالابی باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اراک افزود: حضور ان جی اوها در جلسات شهر تالابی توسط سه نهاد محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه دیگر مصوبه این جلسه مبنی بر تعیین شیوه اقدام است، گفت: دستگاه‌هایی نظیر منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی باید طرح‌های جامع خود در این زمینه را به سایر اعضا ارائه کنند.

کد خبر 700542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.