۶۱ هزار میلیارد ریال اعتبار در طی سفر رئیس‌جمهور به کردستان تحقق یافت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: ۶۱ هزار میلیارد ریال اعتبار در طی سفر نخست رئیس‌جمهور به استان کردستان تحقق یافت که از این میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال آن در سال اول جذب شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان، اکبر محمدی با اشاره به اینکه ۱۸۰ مصوبه در دور نخست سفر رئیس‌جمهور به استان به تصویب رسید، اظهار کرد: برای اجرایی کردن این تعداد مصوبه ۱۵۲ هزار میلیارد ریال اعتبار لحاظ شد.

وی با اشاره به اینکه کردستان بیست و هشتمین استان کشور در دور نخست سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت بود، افزود: هنگامی که سفر انجام شد قانون بودجه تصویب و ابلاغ شده بود اما با وجود همه محدودیت‌ها به اذعان نهاد ریاست جمهوری، کردستان از نظر سرانه تخصیص اعتبار سفر رتبه اول را در کشور دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان ادامه داد: در سال نخست سفر اول رئیس‌جمهور به استان ۵۰ هزار میلیارد ریال از اعتبارات این سفر جذب شد و تاکنون ۱۱ هزار میلیارد ریال دیگر هم محقق شده و جذب هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر هم در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اثرات جذب این میزان اعتبار در پروژه‌هایی که به مرحله افتتاح رسیده قابل مشاهده است، گفت: یکی از مهمترین پروژه‌هایی که بعد از گذشت ۱۷ سال آماده بهره‌برداری شده است، پروژه راه آهن همدان - سنندج است.

وی یکی از مهمترین ضعف‌های استان را پایین بودن شاخص برخورداری در حوزه‌های حمل و نقل و فقدان سیستم حمل و نقل ریلی خواند و تصریح کرد: یکی از به صرفه‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین روش‌های حمل و نقل، سیستم حمل و نقل ریلی است که داشتن آن موجب تحرک بخشی به توسعه اقتصادی می‌شود.

محمدی ادامه داد: راه آهن همدان - سنندج ادامه خط تهران - همدان است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و هم اکنون آماده بهره‌برداری است.

صرف ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در پروژه راه‌آهن سنندج

وی اضافه کرد: در پروژه راه‌آهن همدان - سنندج ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و ارزش فعلی آن در افزون بر ۱۶۰ هزار میلیارد ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی و برآوردهای انجام شده در سال اول اجرای این طرح سالانه ۳۰۰ هزار نفر مسافر و ۶۰۰ هزار تن کالا جابه‌جا می‌شود و در سنوات بعدی این میزان به ۲ برابر قابل افزایش است.

وی از دیگر راهبردهای مدنظر استان را توسعه حمل و نقل هوایی خواند و گفت: مطالعات فرودگاه سقز نیز از دهه ۷۰ آغاز و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۲ شروع شد و در سه دهه نحوه نگرش به این طرح تفاوت‌هایی کرد و تغییراتی در نحوه احداث آن به وجود آمد.

محمدی با بیان اینکه هم اکنون فرودگاه سقز در بخش‌های مختلف از استانداردهای لازم برخوردار است، تصریح کرد: آنچه برای این فرودگاه هدف‌گذاری شده تردد هوایی هواپیماهای کوچک است که در آینده این هدف‌گذاری به ناوگان بزرگ‌تر تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه چند پرواز کنترلی در این فرودگاه انجام شده و مورد تأیید مسئولان ذیربط کشوری هم قرار گرفته است، گفت: تاکنون برای اجرای این طرح پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده و ارزش روز آن هم ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اظهار کرد: از دیگر طرح‌های مهم استان افتتاح شبکه پایاب سد گاران است که با اجرای این مهم ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دیم منطقه تبدیل به آبی می‌شود.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح مذکور ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و ارزش روز آن ۱۵ هزار میلیارد ریال است.

محمدی، افتتاح ساختمان و خط انتقال آب شرب از سد چراغ ویس سقز، ارتقای کمی و کیفی تصفیه خانه فاضلاب سنندج، بخشی از محور دیواندره-بیجار، شهرک صنعتی سرنجیانه، تصفیه خانه آب شرب شهرستان دیواندره و مجتمع روستایی اوباتو (۷۲ روستا) و احداث پست برق در سنندج را از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان اعلام کرد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کردستان نیازمند ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است

وی از دیگر راهبردهای تهیه مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان را تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خواند و گفت: بر اساس برآورد انجام شده افزون بر ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در استان نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نخستین اصل در تهیه و تنظیم مصوبات سفر رئیس‌جمهور را توجه به توسعه همه جانبه و متوازن استان خواند و تصریح کرد: سعی کردیم در تنظیم مصوبات این سفر همه جوانب توسعه‌ای اعم از معیشت، اقتصاد، زیر بناها و خدمات فرهنگی و اجتماعی را مورد توجه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: از آنجایی که همه فعالیت‌هایی را که در بخش تولیدی و عمرانی انجام می‌دهیم در بستر محیط است، بنابراین حفظ محیط زیست و توان اکولوژیکی آن را هم مدنظر قرار داده‌ایم.

کد خبر 700267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.