تورم ماهانه مواد خوراکی به صفر نزدیک شد

تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در مهر ۱۴۰۲ به ۳۶.۱ درصد رسید، این رقم کمترین میزان تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در سه سال اخیر است؛ تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ماه‌های پایانی دولت قبل و هم‌زمان با تحویل دولت به آیت‌الله رئیسی در سال ۱۴۰۰، بالای ۶۰ درصد بود.

به گزارش ایمنا،، بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، تورم ماهانه مواد خوراکی و آشامیدنی در مهرم ۱۴۰۲، فقط ۰.۴ درصد بود که کمترین رقم از خردادماه ۱۴۰۰ تاکنون محسوب می‌شود و می‌توان گفت تورم ماهانه مواد غذایی به کمترین رقم ۲۹ ماه اخیر رسید.

بر اساس گزارش مرکز آمار در مهر سال جاری، تورم ماهانه مواد غذایی نزدیک به صفر بوده، یعنی میانگین قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در مهرماه نسبت به شهریورماه حداقل تغییرات را داشته است، این در حالی است که تورم ماهانه مواد غذایی در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۴۰۰ که آیت‌الله رئیسی دولت را از روحانی تحویل گرفت، بالای ۵ درصد بود.

ثبت کمترین میزان تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ۳ سال اخیر

شاخص دیگر، تورم نقطه به نقطه مواد غذایی است که در مهرماه ۱۴۰۲ به ۳۶.۱ درصد رسیده است. این رقم کمترین میزان تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ۳ سال اخیر است.

تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ماه‌های پایانی دولت قبل و هم‌زمان با تحویل دولت به آیت‌الله رئیسی در سال ۱۴۰۰، بالای ۶۰ درصد بود.

همچنین نرخ تورم میانگین کشور در مهر سال جاری به ۴۵.۵ درصد رسیده است که کمترین رقم از بهمن ۱۴۰۱ محسوب می‌شود. در سال ۱۴۰۰ هم‌زمان با تحویل دولت به آیت‌الله رئیسی نرخ تورم میانگین کشور بیش از ۴۶ درصد بود. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در مهرماه امسال به ۳۹.۲ درصد رسید که کمترین رقم این شاخص از اردیبهشت ۱۴۰۱ به بعد محسوب می‌شود. نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال ۵۵.۵ درصد بود و رسیدن آن به ۳۹.۲ درصد در مهرماه به معنای کاهش بیش از ۱۶ واحد درصدی این شاخص در شش‌ماه گذشته است. چنین سرعتی در کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در سالیان اخیر سابقه نداشته است.

بر این اساس، مشخص است که شاخص‌های اصلی نرخ تورم در مهرماه روند کاهشی به خود گرفته‌اند و سرعت کاهش تورم نسبت به ماه‌های قبل بیشتر شده است. تورم سالانه برای خانوارهای کشور، در مهر ۱۴۰۲ نرخ به ۵.۴۵ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

ثبت کمترین میزان تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ۳ سال اخیر

شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در مهر ۱۴۰۲، به عدد ۲۰۶.۵ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٣ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٣٩.٢ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۵.۵ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 700190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.