افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه به ۱۳.۴ میلیارد دلار

وزیر راه و شهرسازی از افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه به ۱۳.۴ میلیارد دلار و سفر آیت‌الله رئیسی به ترکیه برای ارتقای مناسبات بین دو کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش به مناسبت روز جهانی ترکیه به دعوت همتای ترک خود با حضور در سفارت ترکیه در ایران، درباره گسترش روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌های بین دو کشور، سخنرانی کرد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان خطاب به حجابی کرلانگیج سفیر ترکیه و اعضای سفارت جمهوری ترکیه در تهران اظهار کرد: روز ملی جمهوری ترکیه را به شما دولت و ملت دوست و برادر ترکیه تبریک می‌گویم و صدمین سالگرد تأسیس جمهوریت در ترکیه را گرامی می‌دارم.

گسترش همکاری‌های دو کشور ایران و ترکیه

بذرپاش اضافه کرد: امیدوارم شاهد بسط و گسترش روزافزون روابط دو کشور در همه زمینه‌های سیاسی اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی باشیم.

وی با محکوم کردن وقایع اخیر در غزه و جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در کشتار مردم بی‌گناه فلسطین اعلام انزجار کرد و افزود: به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، از حمایت‌های مردم شریف و باغیرت ترکیه از مردم مظلوم فلسطین و مواضع مقامات عالی‌رتبه سیاسی ترکیه در محکومیت جنایات اشغالگران ابراز خرسندی می‌کنم و امیدوارم که تلاش‌های دو کشور بزرگ ایران و ترکیه در کنار سایر دولت‌ها و ملت‌های مسلمان موجب توقف هرچه سریع‌تر نسل‌کشی رژیم منحوس اسرائیل در غزه و پایان جنایات جنگی اشغالگران صهیونیست در فلسطین عزیز شود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن یادمان زلزله‌زدگان سال گذشته ترکیه گفت: از خداوند متعال برای در گذشتگان فاجعه زلزله در جنوب ترکیه، طلب آمرزش و مغفرت می‌کنم و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستارم.

توسعه همه‌جانبه روابط ایران و همسایگان

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم در چارچوب سیاست همسایگی و در عرصه سیاست خارجی اهمیت زیادی برای توسعه مناسبات همه جانبه با همسایگان قائل است و در این میان جمهوری ترکیه دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای است‌.

صلح و ثبات و امنیت در منطقه با توسعه روابط ایران و ترکیه

بذرپاش ادامه داد: همکاری دو قدرت بزرگ منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه علاوه بر منافع متقابل دو کشور می‌تواند صلح و ثبات و امنیت و توسعه و رفاه را در منطقه به ارمغان بیاورد.

به گفته بذرپاش، این دو همسایه با برخورداری از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و با قرار گرفتن در جاده تاریخی ابریشم نقشی مؤثر در معادلات منطقه‌ای داشته و دارند. خوشبختانه روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد و به صورت فزاینده‌ای در حال توسعه و تعمیق است و دیدارهای متقابل مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه طی سال‌های اخیر بیانگر روابط خوب سیاسی و اعتماد متقابل میان آن‌ها برای توسعه به همکاری‌ها است.

تعمیق روابط دوجانبه دو کشور با عزم سیاسی

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را با عزم سیاسی قوی دنبال می‌کنند که در این راستا اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به منظور برگزاری هفتمین دوره شورای عالی همکاری ایران و ترکیه، بیست‌وهشتم تیر ۱۴۰۱ در رأس هیئتی بلندپایه و مرکب از چندین وزیر کابینه به تهران سفر کرد و در جریان این سفر سند بلندمدت همکاری میان دو کشور و اسناد متعدد همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو کشور به امضا رسید.

هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک

وی تصریح کرد: در آینده نزدیک رئیس‌جمهور ایران به‌منظور برگزاری هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور و بررسی راه‌های ارتقای مناسبات به آنکارا سفر خواهد کرد و امیدوارم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک بیست‌ونهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی را در تهران با حضور وزیر جوانان و ورزش جمهوری ترکیه و رؤسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: ترکیه سومین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در صادرات و واردات است و حجم تجارت میان دو کشور پس از پاندمی کرونا و از سال ۱۴۰۱ روند افزایشی گرفته است.

لزوم افزایش تجارت میان دو کشور

بذرپاش با اشاره به آمار گفت: بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت ایران حجم تجارت ایران و ترکیه بالغ بر ۱۳.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است و با توجه به ظرفیت‌های بالای دو کشور و جایگاه ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک دو کشور، این حجم تجارت بین دو کشور به هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست و با حجم تجارت هدف گذاری شده ۳۰ میلیارد دلاری از سوی رهبران دو کشور فاصله زیادی داریم و رسیدن به این هدف تعیین شده، تلاش مضاعفی را از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط دو کشور می‌طلبد.

وی اضافه کرد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه تقریباً در تمام حوزه‌های اقتصادی و تجاری نقش مکمل دارند. همکاری دو کشور در حوزه انرژی از جمله نفت و گاز و برق علاوه بر تأمین نیازهای متقابل، می‌تواند بستری برای همکاری‌های منطقه‌ای در این حوزه فراهم کند.

همکاری و هم‌افزایی در حوزه حمل‌ونقل

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین موقعیت جغرافیایی دو کشور فرصت گران‌بهایی را برای همکاری و هم افزایی در حوزه حمل‌ونقل فراهم آورده است و خوشبختانه مسئولان دو کشور با درک این مهم درصدد همکاری‌های نزدیک‌تر و واقع‌بینانه‌تر در زمینه تکمیل کریدورهای حمل‌ونقل غرب به شرق و شمال-جنوب هستند.

بذرپاش اضافه کرد: همچنین تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری گمرکی، علمی محیط زیست و مسئله آب از دیگر حوزه‌های قابل توجه است که در کشور تمرکز و برنامه‌ریزی هدفمندی برای آن دارند و اراده هر دو طرف بسط و توسعه این همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و منافع ملت‌های منطقه است.

وی تصریح کرد: حدود ۴۰۰ سال است که مرز مشترک ایران و ترکیه مرز دوستی و برادری و صلح و ثبات بوده است و ان‌شاءالله همچنان هم خواهد بود و امیدوارم به عنوان کارگزاران این دو کشور بزرگ بتوانیم نقش خود را در تداوم تحکیم و گسترش این مناسبات دوستانه به‌خوبی ایفا کنیم و برگی به این تاریخ درخشان همسایگی و برادری اضافه کنیم.

کد خبر 700134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.