مصلی اصفهان علیرغم کمبود اعتبارات با جدیت در حال پیشرفت است

خبرگزاری ایمنا: هفته گذشته سعید خادم آقا مدیرعامل و مدیر پروژه مصلای بزرگ اصفهان در نشستی خبری با اصحاب مطبوعات به تشریح ابعاد مختلف پروژه مصلی بزرگ اصفهان پرداخت که بازتاب گسترده ای در رسانه های استان داشت.

به دلیل آنکه امکان پرداختن به ویژگیهای خاص فنی پروژه مذکور در مصاحبه مطبوعاتی مذکور میسر نگردید، ایمنا در گفت و گویی جزئیات کامل تری از مشخصات فنی پروژه و برنامه های تدوین شده جهت تکمیل آن را جویا شد که در ادامه می آید:

* از مشخصات پروژه مصلای بزرگ اصفهان برایمان بگویید؟
پروژه مصلای بزرگ اصفهان ، یکی از عظیم ترین پروژه های ساختمانی کشور است که طراحی اولیه آن بر اساس اصول و مبانی معماری و با هدف تامین چندین کاربری مهم و ضروری برای مردم اصفهان ، انجام شده و احداث آن هم از حدود سال ۱۳۷۴ آغاز شده است.
این پروژه بزرگ ، پس از تکمیل ، ترکیبی خواهد شد از یک سالن عظیم و بدون ستون (به عنوان مصلای بزرگ) ، ۳ ورودی اصلی ، ۴ ورودی فرعی ، ۲ مناره اصلی با ۳ طبقه در راس آن (که یکی از این طبقه ها ، گردان است) ، ۶ مناره فرعی و ۱۵ کاربری ورزشی ، فرهنگی ، آموزشی ، تجاری و خدماتی .
طرح کلی که دارای ویژگیهای شاخص معماری است ، بصورت یک مستطیل بزرگ است که سالن اصلی مصلی و گنبد معروف آن که تاکنون یک جایزه بین المللی و یک جایزه ملی به آنها اعطا شده ، بصورت یک مستطیل مرکزی با مساحت زمین حدود ۲۰۴۰۰ مترمربع در وسط آن قرار گرفته و ۷ ورودی اصلی و فرعی و ۱۵ ساختمان با کاربریهای مختلف نیز در اطراف مستطیل مرکزی واقع شده و در نهایت 
، طرح کلی نیز بصورت یک مستطیل بزرگ ، احداث خواهد شد. 

*ویژگی های مهم سالن اصلی و کاربریهای جانبی مصلی چه مواردی است؟
سالن اصلی در سه قسمت در حال تکمیل است . قسمت اول بصورت سالنی است بزرگ و بدون ستون با مساحت ۹۶۰۰ مترمربع و ارتفاع نهايي ۳۵ متر که با سقفي عظيم و فلزي الهام گرفته از گره هاي اصيل معماری ايراني ، پوشیده می-شود. طرح و اجرای این سقف بزرگ و زیبا ، موفق به دریافت یک جایزه ملی شده است.
قسمت دوم ، اطراف سالن مرکزی است که با ۲۱ گنبد پوسته‌اي بتني به ابعاد ۲۰ ۲۰ متر در سه سقف با زیربنای حدود ۳۵۰۰۰ متر‌مربع احداث شده است . طرح و اجرای این پوسته های بتنی نیز بدلیل ویژگیهای منحصر بفرد فنی در سالهای گذشته ، موفق به دریافت یک جایزه بین المللی شده است.
قسمت سوم سالن اصلی هم گنبد زیبای فلزی با نام گنبد مقصوره است که گنبدی است با دهانه ۴۰ متر و ارتفاع ۶۰ متر و با وزن تقریبی ۱۲۰۰ تن که در حال تکمیل است .
در اطراف سالن اصلی ، علاوه بر ۷ ورودی اصلی و فرعی و ۸ مناره ۱۱۰ متری و ۶۰ متری ، ۱۵ پروژه با کاربریهای مختلف قرار گرفته اند که طرح کلی مصلی را پس از تکمیل ، بعنوان یکی از مهمترین و پرجاذبه ترین مکانهای شهر تاریخی اصفهان تبدیل خواهند کرد.

این کاربریها عبارتند از مجموعه سالنهای ورزشی با زیربنای حدود ۸۲۵۰ مترمربع ، مجموعه اداری و آموزشی با زیربنای حدود ۳۵۰۰ مترمربع ، سالن آمفی¬تاتر با زیربنای حدود ۵۲۰۰ مترمربع ، مجموعه اقامتی یا مهمانسرا با زیربنای حدود ۱۱۰۰۰ مترمربع ، کتابخانه بزرگ با زیربنای حدود ۵۳۰۰ مترمربع ، موزه آثار فرهنگی و تاریخی با زیربنای حدود ۷۸۰۰ مترمربع ، فروشگاه بزرگ زنجیره ای با زیربنای حدود ۱۴۸۲۰ مترمربع که در حال بهره برداری است ، شعبات بانک با زیربنای حدود ۶۶۰ مترمربع ، مجموعه سالنهای کنفرانس با ظرفیتهای محدود با زیربنای حدود ۵۵۲۵ مترمربع ، مسجد جدید با زیربنای حدود ۱۸۰۰ مترمربع ، مسجد تاریخی موجود با زیربنای حدود ۱۱۰۰ مترمربع ، تیمچه و گالری آثار هنری با زیربنای حدود ۷۲۰۰ مترمربع ، مجموعه ورزشی ضلع غربی با زیربنای حدود ۶۶۵۰ مترمربع ، فروشگاه تجاری کوچک با زیربنای حدود ۱۳۵ مترمربع و آسمان نما یا پلانتاریوم با زیربنای حدود ۲۱۰ مترمربع.
این پروژه ها با توجه به تلاشهای انجام شده در طول ۱۷ سال ، در حال حاضر درصد پیشرفتهای مختلفی دارند که جهت انطباق آنها با نیازهای جدید مردم ، ۸ پروژه از این ۱۵ پروژه که هنوز احداث آنها شروع نشده و یا در حدی پیش رفته اند که امکان تغییر کاربری دارند، توسط مشاور معماری پروژه ، کاربری آنها در حال بازنگری است مثل سالن آمفی تاتر که احتمالاً به پارکینگ طبقاتی تغییر میکند و یا تیمچه آثار هنری که بدلیل احداث پروژه هائی با این نوع کاربری در شهر و کاهش ضرورت آن ، دو احتمال برای تغییر کاربری دارد.
احتمال اول ، تبدیل آن به مجموعه سالنهای ویژه گالریها و نمایشگاههای هنری و فرهنگی است و احتمال دوم هم تلفیق آن با پلانتاریوم کنار آن جهت تبدیل به پارک فناوری نجوم برای کودکان ، نوجوانان و جوانان با مجموعه کلاسهای آموزشی و سالنهای ویژه آشنائی با تاریخ علم نجوم در جهان و ایران و مراکز تفریحی نجومی و مرکز آشنائی با آسمان زیبای شب است.
درحال حاضر سه متقاضی ، یک مورد دولتی و دو مورد بخش خصوصی برای این کاربری درخواست مکتوب به مؤسسه مصلی داده اند که درخواستهای آنها توسط مؤسسه مصلی و ارکان ذیربط درحال بررسی است. در حال حاضر، احتمال واگذاری آن به بخش خصوصی جهت احداث مجموعه فرهنگی ، تفریحی و آموزشی علم نجوم برای کودکان ، نوجوانان و جوانان بیشتر است که پس از مذاکرات و توافقات اولیه ، بایستی روال آن طبق ضوابط انجام شود.

* با توجه به گستردگی و اهمیت کل پروژه ، آیا برنامه ریزی فنی مشخصی جهت تکمیل پروژه مصلای بزرگ اصفهان تدوین شده است ؟
این پروژه که حدود ۱۷ سال از شروع ساخت آن میگذرد ، فراز و نشیبهای زیادی را تاکنون طی کرده است . شاید شاخص ترین علت طولانی شدن احداث کامل پروژه ، مشکلات مالی و کمبود اعتبارات پروژه بوده است . در سالهای ۸۹ و ۹۰ ، دولت بدلیل ارزشهای پروژه برای شهر بزرگ اصفهان ، اعتباراتی تحت عنوان کمک به تکمیل مصلی به پروژه کمک کرده است البته در سالهای قبل هم میزان کمی بوده ولی در این دو سال افزایش یافته است . در سال ۸۹ که من در پروژه فعالیتم را شروع کردم بعنوان یکی از اولین اقدامات ، از سوی هیئت مدیره مقرر شد که میزان کل اعتبار لازم برای تکمیل سالن اصلی و ورودیها و مناره ها که تاحدود خوبی در دوره های قبل پیشرفت فیزیکی داشتند ، تخمین زده شود و برنامه پیشرفت پروژه و اولویت بندی آن تدوین شود . این کار با تلاش و وقت گذاری بسیار زیاد از سوی هیئت مدیره انجام گرفت و طرح اجرائی با اولویت بندی براساس اعتبارات موجود به تصویب هیئت مدیره رسید. با توجه به اعتبار لازم و قابل توجهی که تخمین زده شده ، ضرورت دارد که راهکارهای عملی برای تامین بودجه لازم برای پروژه پیش بینی و عملی گردد چون میزان کمک دولت به هیچوجه برای تکمیل پروژه کفایت نمیکند و از نام آن هم مشخص است که صرفاً کمک به تکمیل پروژه است . 

* شما چه زمانی را برای بهره برداری از کل پروژه برآورد می کنید؟
امیدواریم با افزایش مبلغ این کمکها و از طرفی دیگر تامین اعتبار لازم از سایر روشهای امکان پذیر مثل جذب مشارکت بخش خصوصی برای پروژه های جانبی بتوان پروژه را که به لحاظ فنی می تواند در ۳ سال تکمیل شود ، برای مردم شهر اصفهان قابل بهره برداری نمود. 

* و اولین بخشی که به بهره برداری خواهد رسید؟
خوشبختانه اولین بخشی که بطور جدی و در میان کمبود شدید اعتبارات ، با جدیت در حال پیشرفت است ، بخش اصلی مصلی و گنبد مقصوره است که امیدواریم در آینده ای نزدیک ، این وعده چندین ساله به مردم خوب این شهر یعنی وعده احداث یکی از زیباترین مصلاهای کشور ، عملی گردد
کد خبر 70004

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    طرح اولیه بسیار زیباست امیدوارم مسوللین به آن پایبند باشند و همینطور به کاربری های پیشبینی شده از جمله تیمچه آثار هنری .... اصفهان مهد هنر و صنایع دستی هنوز موزه ای درخور نامش ندارد باید به فکر بود

    پاسخ سایت: 0