شوک رژیم صهیونیستی از واکنش اردوغان

رژیم صهیونیستی به دنبال انتقادهای تند رجب طیب اردوغان در گردهمایی روز شنبه، تصمیم به ارزیابی مجدد روابط دیپلماتیک خود با ترکیه گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است که پس از آنکه رئیس‌جمهور ترکیه در جمع گسترده معترضان در استانبول گفت دولتش آماده است تا اسرائیل را به دلیل اقداماتش در نوار غزه «جنایتکار جنگی» اعلام کند، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را از آنکارا به علت «اظهارات تند فزاینده» دولت ترکیه فراخوانده است.

شوک رژیم صهیونیستی از واکنش اردوغان

به گفته آسوشیتدپرس، رژیم اسرائیل پیش‌تر نیز دیپلمات‌های خود را به دلایل امنیتی از ترکیه خارج کرده است. اما الی کوهن، وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که به دیپلمات‌های خود دستور داده است تا برای ارزیابی مجدد روابط ترکیه و اسرائیل از این کشور خارج شوند. بیانیه کوهن حاکی از اقدامی است که می‌تواند منجر به قطعی روابط دیپلماتیک تازه احیا شده بین دو کشور شود. تاکنون وزارت خارجه ترکیه واکنشی به این خبر نشان نداده است.

این خبرگزاری در خصوص اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، در روز شنبه طی تظاهرات در حمایت از فلسطین که صدها هزار نفر در آن شرکت کردند نوشته، که ترکیه قصد دارد رسماً اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی در نوار غزه متهم کند. اردوغان بدون توضیح بیشتر در مورد مکانیسم قانونی که قصد دارند به کار ببرند، گفت: «اسرائیل، ما شما را به عنوان یک جنایت‌کار جنگی به جهان معرفی خواهیم کرد. ما در حال آماده‌سازی خود هستیم تا اسرائیل را به عنوان جنایت‌کار جنگی به جهان اعلام کنیم.»

شوک رژیم صهیونیستی از واکنش اردوغان

آسوشیتدپرس افزوده است که دفتر ریاست جمهوری اردوغان به پرسش‌های آن‌ها برای توضیحات بیشتر پاسخ نداده است. دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی گفته است که تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۱ درباره جنایات مدعی شده در سرزمین‌های اشغالی فلسطین آغاز شد، می‌تواند برای اتهامات جنایات جنگی کنونی اسرائیل علیه مردم غزه نیز استفاده شود.

به گفته این خبرگزاری، اردوغان همچنین در تظاهرات استانبول، مقامات کشورهای غربی را مسئول کشته شدن بیش از ۷۷۰۰ فلسطینی در سه هفته پیش دانست. او همچنین غرب را متهم به متوقف نکردن بمباران شدید رژیم صهیونیستی کرد.

آسوشیتدپرس مدعی است که واکنش اولیه اردوغان به جنگ اسرائیل و غزه نسبتاً ملایم بود. وی از هر دو طرف خواست تا به خصومت‌ها پایان دهند. ترکیه همچنین اعلام کرد که در حال مذاکره برای آزادسازی بیش از ۲۲۰ اسیر حماس است. مشخص نیست که آیا این تلاش‌ها پیشرفتی داشته است یا خیر. اما رئیس‌جمهور ترکیه در روزهای اخیر انتقادات خود از رژیم غاصب صهیونیستی را تشدید کرده و اقدامات آن در غزه را «نسل‌کشی» توصیف کرده و تاکید کرده است که گروه حماس _که کشورهای غربی سازمان تروریستی محسوب می‌کند_ یک جنبش آزادی‌بخش است که برای مردم و سرزمین خود می‌جنگد.

شوک رژیم صهیونیستی از واکنش اردوغان

آسوشیتدپرس در پایان به دور قبلی قطع روابط سیاسی میان ترکیه و رژیم صهیونیستی اشاره کرده است و نوشته که در سال ۲۰۱۸ پس از جنایات مرتکب شده توسط رژیم اسرائیل هنگام تظاهرات مسالمت‌آمیز «بازگشت بزرگ یا روز سرزمین» که بیش از ۲۰۰ نفر کشته و ۹۲۰۰ نفر زخمی به جا گذاشت سفیر خود را فراخواند و سفیر رژیم غاصب را اخراج کرد. ترکیه در گذشته میزبان چندین مقام حماس بوده است و هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، اوایل هفته جاری با اسماعیل هنیه، رهبر حماس در قطر دیدار کرد.

کد خبر 700010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.