قیمت گذاری دستوری آفت صنعت قند / بهای تمام شده هر کیلو شکر ۲۸ هزار تومان است

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: آفت صنعت قند، قیمت گذاری دستوری است، حدود ۸۵ درصد شکر تولیدی در ایران صرف کارخانجات می‌شود، بنابراین فقط ۱۵ درصد از شکر تولیدی کشور سر سفره‌های مردم می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی کرمانی امروز _یکشنبه هفتم آبان‌ماه_ در نشستی با حضور خبرنگاران، اظهار کرد: تاریخچه تولید شکر صنعتی مربوط به سال ۱۸۰۵ است که اولین کارخانه قند در آلمان تأسیس شد، توسعه صنعت قند در ایران از سال ۱۳۱۰ شروع شده و حدود ۳۰ کارخانه تولید شکر از چغندرقند و نیشکر در ایران قرار گرفته که در غرب، مرکز و شرق کشور پراکنده است.

وی افزود: علاوه بر تولید شکر، هفت درصد از چغندر به تفاله خشک، پنج درصد به ملاس تبدیل می‌شود در کارخانه قند نقش جهان امکان تولید نبات نیز ورود دارد، با وجود شربت شکر در مراحل تولید، می‌توان مستقیماً نبات تولید کرد که این یکی از محصولات جنبی این کارخانه است. ملاس ماده اولیه تولید خمیر مایه و الکل است. نیاز خمیرمایه شرکت ۱۵.۰۰۰ تن در سال است که فقط ۵۰۰۰ تن از آن در کشور تولید می‌شود و شرکت قند نقش جهان با زیرساخت‌های موجود امکان سرمایه گذاری جهت تولید این محصول را نیز دارد.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: در کارخانه قند نقش جهان، شکر از چغندر قند تولید می‌شود، در سال ۱۴۰۰ شرکت قند نقش جهان وضعیت مناسبی نداشت، بیش از ۱۵ سال بود که تعمیرات اساسی در این کارخانه انجام نشده بود، در آن زمان شناسایی و بررسی وضعیت موجود کارخانه انجام و برنامه اجرایی برای رفع آسیب‌ها انجام شد.

کرمانی اضافه کرد: در شش ماهه ابتدای ۱۴۰۱، تعمیرات اساسی کارخانه انجام شد. گزارشات ماهیانه و فصلی در سامانه‌های بورس منتشر نمی‌شد و به دلیل مشکلات متعدد کارخانه و خصوصاً مسائل حقوقی ناشی از تخلف یک شخص و زیان هنگفت ناشی از آن بیش از سه سال بود حسابرس بر روی صورت‌های مالی شرکت گزارش عدم اظهار نظر ارائه می‌کرد، با اخذ ذخیره جهت مطالبات مشکوک الوصول صورت‌های مالی توسط حسابرس تأیید شد.

قیمت گذاری دستوری آفت صنعت قند / بهای تمام شده هر کیلو شکر ۲۸ هزار تومان است

وی با اشاره به اینکه اقدامات اساسی برای سند زمین‌های ملکی کارخانه انجام شد، ادامه داد: در سال گذشته با تأسیس شرکت شکرشکن پویا که متعلق به قند نقش جهان است، ۴۷ هکتار زمین رو به روی شرکت قند اصفهان به این شرکت فروخته شد، با این اقدام این دارایی شرکت تجدید ارزیابی و افزایش سرایه سریع‌تر انجام شد. قابل توجه است که شرکت شکر شکن شرح فعالیت گسترده‌تری نسبت به قند نقش جهان دارد. با این اقدامات شرکت از ماده ۱۴۱ زیان انباشته خارج شد.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: ۱۴۰۰ به دلیل عدم شفافیت و انجام تکالیف بورسی با رنگ نارنجی در بازار پایه قرار داشت که طی سال ۱۴۰۱ با روند صحیح ثبت و گزارش اطلاعات مالی به تابلو زرد ارتقا یافت. در آن زمان قیمت سهام با مدیریت سهامدار خصوصی که وارد هیئت مدیره شده بود، ۱۰,۴۰۰ تومان و ارزش شرکت ۱,۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. امروز ارزش بازار پایه شرکت ۲,۸۰۰ میلیارد تومان است.

کرمانی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ همه گزارش‌های اصلی روی کدال بارگذاری شده و حتی پرونده حقوقی شرکت و جریمه یک میلیارد تومانی رفع شد و امروز به عنوان شاگرد منضبط بورس همه تکالیف بورسی به موقع در کدال بارگذاری می‌شود. این شرکت امروز بیست هزار میلیارد ریال دارایی دارد در حالی که سرمایه شرکت از سال ۱۳۹۲ بر روی ۱۳۹ میلیارد ریال متوقف مانده است. امیدواریم افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی زمین‌های شرکت تا پایان سال‌جاری ثبت شود و بتوانیم به بازار اصلی بورس راه یابیم.

وی ادامه داد: امروز انبار فنی شرکت بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال قطعات یدکی و فنی مورد نیاز را موجود دارد، در پایان سال ۱۴۰۰، فقط ۲۵ میلیارد تومان به کشاورزان جنوب که خردادماه چغندر فروخته بودند و بیش از ۸۰ میلیارد تومان به کشاورزان غرب کشور بدهی داشتیم. این بدهی در سال ۱۴۰۱ کلاً تسویه شد. همچنین ۷۰۰ میلیارد ریال جهت اورهال اساسی کارخانه پرداخت شد.

قیمت گذاری دستوری آفت صنعت قند / بهای تمام شده هر کیلو شکر ۲۸ هزار تومان است

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: شرکت از ابتدای سال ۹۰، ۲۴ میلیارد تومان به بانک شهر و ۸۶ میلیارد تومان به بانک ملت بدهی داشت. از آبان ۱۴۰۰ تاکنون همه اقساط به موقع پرداخت شده و ماهیانه ۲۵ میلیارد ریال اقساط تسهیلات شرکت که سابقه آن به سال ۱۳۹۱ و قبل از آن بر می‌گردد پرداخت شده است. به نحوی که هیچیک از اقساط بانکی شرکت معوق نمانده است و امروز فقط ۵۰ میلیارد تومان بدهی داریم که ۲۰ میلیارد تومان آن مربوط به سودهای غیر متعارف و جرایم بانکی است که طی مذاکرات به عمل آمده این مبلغ قابل استرداد خواهد بود.

کرمانی اضافه کرد: از سال ۱۴۰۱ تلاش شد برای جلب اعتماد کشاورزان بدهی آنها پرداخت شود و تا شهریور ۱۴۰۱ که عملیات اورهال پایان یافت، بدهی کشاورزان دوره قبل پرداخت شد و هیچ قرارداد جدیدی منعقد نشد، اورهال کارخانه تا شهریورماه ۱۴۰۰، ۱۵۸ میلیارد تومان هزینه داشت که بخشی از آن از فروش دارایی‌های مازاد یا غیر ضرور تأمین شد. با توجه به پرداختهای معتنابهی که ذکر شد تنها بخش کوچکی از این پرداختها از محل فروش دارایی‌ها صورت گرفته است. کمااینکه بخشی از این دارایی‌ها قبلاً در عوض مطالبات از مشتریان تحصیل شده و برای فروش آنها از سال ۱۳۹۷ مصوبه هیأت مدیره وجود داشته اما شرکت علیرغم تاکید هیأت مدیره و به دلیل عدم وجود خریدار یا پیشنهادات قیمتی بسیار پایین قادر به فروش آنها نبوده است.

وی در خصوص کاهش هزینه‌های تولید و مصرف انرژی تصریح کرد: مصرف گاز در سال ۱۴۰۰، ۲۰ میلیارد تومان بوده اما در سال ۱۴۰۱ این هزینه ۱۳ میلیارد تومان شد. مصرف آب کارخانه نیز در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کاهش قابل توجهی داشت به طوری که پساب کارخانه به یک ششم کاهش یافته است که این از نظر شرایط زیست محیطی توفیق قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان تصریح کرد: در در یک سال و نیم اخیر در یک سال و نیم اخیر، ۷۰ هزار تن شکر وارداتی تصفیه کرده‌ایم، علیرغم نداشتن قرارداد کاشت تضمینی در دو دوره قبل ۷۰ هزار تن چغندر بهار و ۷۰ هزار پاییزه جذب شده است. پیش بینی می‌کنیم امسال حداقل ۱۰۰ هزار تن چغندر قند جذب شود.

کرمانی اضافه کرد: شرکت قند اصفهان اکنون حدود ۳۳۰ نفر نیروی کار ثابت دارد که تعداد قابل توجهی از آنان جوانان متولد دهه ۷۰ هستند، آفت صنعت قند، قیمت گذاری دستوری است، حدود ۸۵ درصد شکر تولیدی در ایران صرف کارخانجات می‌شود، بنابراین فقط ۱۵ درصد از شکر تولیدی کشور سر سفره‌های مردم می‌رود.

قیمت گذاری دستوری آفت صنعت قند / بهای تمام شده هر کیلو شکر ۲۸ هزار تومان است

وی ادامه داد: سهم شرکت قند اصفهان از تولید شکر در کشور اکنون به زحمت به سه درصد می‌رسد، با توجه به زیرساخت‌های موجود با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیاردی می‌توانیم آهک pcc را نیز با کمک یک شرکت دانش‌بنیان تولید کنیم. همچنین شرکت قند نقش جهان ۷۵ درصد تولید خمیر مایع را در اختیار داشته و می‌تواند به تولیدکننده این محصول تبدیل شود.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان گفت: منابع واردات شکر در کشور ما هند و برزیل است، شکر در سال گذشته جهش قابل توجه داشت و قیمت آن در بنادر ایران به ۷۰۰ دلار رسید. اکنون دولت پذیرفته است که ارز شکر ۳۷ هزار تومان است در حالیکه شکر تصفیه با توجه به هزینه‌های حمل و نقل و همچنین درصد استحصال، ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما شکر تولید داخل ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

کرمانی خاطرنشان کرد: بهای تمام شده شکر تولیدی کارخانه بدون احتساب هزینه‌های دستمزد و سربار هر کیلو حداقل ۲۸۰ هزار ریال است. شکر با توجه به قیمت‌های جهانی، هزینه‌های واردات و تولید به بیش از ۳۰۰ هزار ریال خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر عدم انتشار گزارش ۱۲ ماهه شرکت بر روی کدال، تصریح کرد: با توجه به تغییر سال مالی در دو سال اخیر، پایان سال مالی شرکت ۳۱ شهریور ماه سال جاری است و بنابراین شرکت تأخیری در ارائه گزارشات مالی خود نداشته است.

مدیرعامل کارخانه قند نقش جهان خاطرنشان کرد: شکر تولیدی کارخانه بدون احتساب هزینه‌ها هر کیلو حداقل ۲۸ هزار تومان است اما هر کیلو شکر درب کارخانه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و این در حالی است که ۸۵ درصد شکر در نوشابه، کیک، شکلات مصرف می‌شود. قیمت شکر با توجه به قیمت‌های جهانی، هزینه‌های واردات و تولید باید به بیش از ۳۰ هزار تومان برسد.

کد خبر 700008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.