اجرای الکترونیکی فرایندهای معاملات شهرداری قم

مدیر قراردادها و پیمان‌های شهرداری قم گفت: از ابتدای امسال، تمام فرایندهای مناقصات و مزایده‌های شهرداری قم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

حامد یاوری فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، حوزه مدیریت قراردادها و پیمان‌ها را یکی از بخش‌های مهم ذیل حوزه معاونت مالی و اقتصادی در شهرداری دانست و اظهار کرد: رسالت این بخش انجام تشریفات معاملات و انعقاد قرارداد در حوزه‌های مختلف است.

وی فرایندهای معاملاتی شهرداری را تقسیم‌بندی کرد و افزود: فرایندهای معاملاتی بر اساس مواردی از جمله نصاب معاملات که هرسال ابلاغ می‌شود و موضوع و مشخصات معامله شامل مناقصه، مزایده، استعلام، طرح تشریفات، بدون الزام به تشریفات و انتخاب مشاوره است.

مدیر قراردادها و پیمان‌های شهرداری قم خاطرنشان کرد: اگر تأمین اعتبار معاملات صرفاً از منابع داخلی باشد بر اساس قانون اصلاح و تسری آئین نامه معاملاتی شهرداری تهران به سایر کلانشهرها و مراکز استان‌ها و اگر از منابع دولتی باشد بر اساس قانون برگزاری مناقصات انجام می‌شود و بر همین اساس از ابتدای سال ۶۵ فرایند مناقصه برگزار کرده است.

وی تعداد مزایده‌های برگزارشده را ۱۹ مورد اعلام کرد و ادامه داد: ۳ مورد حراج، تعداد ۵۳ مورد بدون الزام به تشریفات ،۲۸ مورد ماده ۳۳، و ۵۲ مورد مربوط به انتخاب مشاور و همچنین ۴۳۵ مواردی مربوط به انجام استعلام در مرکز و مناطق انجام‌شده است.

یاوری فر مجموع معاملات انجام‌شده در این مدیریت را ۶۵۵ مورد عنوان و تاکید کرد: تمام فرآیندها و کارهای مربوط به معاملات در کمیسیون‌های مختلف انجام‌شده و بر همین اساس از ابتدای سال ۲۲ جلسه کمیسیون مناقصه برگزارشده است.

فرایندهای معاملاتی منطبق با قانون است

وی اضافه کرد: دو جلسه کمیسیون حراج، ۱۷ مورد هیئت انتخاب مشاوره و ۱۵۸ مورد نیز کمیسیون متوسط در مرکز و مناطق تشکیل‌شده است، نکته قابل‌توجه این است که معاملات زیر ۱۴۵ میلیون تومان به معاملات جز، بین ۱۴۵ میلیون تا یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان معاملات متوسط و از یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون بالاتر که توسط هیئت‌وزیران تصویب‌شده معاملات عمده نامیده می‌شود.

مدیر قراردادها و پیمان‌های شهرداری قم تصریح کرد: مرجع تشخیص ماهیت معامله را مدیریت قراردادها و پیمان‌ها دانست و گفت: فرایندهای معاملاتی منطبق با قانون است و این قانون برای جلوگیری از تخلف لازم و زمان‌بر بوده که باعث افزایش کیفیت قراردادها می‌شود.

یاوری‌فر گفت: بعضی از فرآیندها به علت مسائلی از جمله تورم و بالا بودن پیشنهادها و نبود شرکت‌کننده زمان‌بر می‌شود و نیاز است تا برای عدم ضرر و زیان شهرداری بررسی بیشتری روی آن انجام شود.

وی سپس قراردادهای منعقدشده در مناطق را نیز موردبررسی قرار داد و تاکید کرد: معاملات متوسط در شهرداری مناطق و از معاملات متوسط به بالاتر در شهرداری مرکز انجام می‌شود و از ابتدای سال تا امروز ۶۰۱ موردقرارداد به مبلغ حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال منعقدشده است.

مدیر قراردادها و پیمان‌های شهرداری قم گفت: همچنین ۲۲ مزایده و حراج نیز به مبلغ ۶۶۲ میلیارد ریال برگزارشده است و درمجموع معاملات خریدوفروش به مبلغ ۱۷ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال انجام‌شده است؛ که برخی از آنها نیاز به قرارداد نداشته‌اند.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تمام فرایندهای مناقصه و مزایده در شهرداری قم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

کد خبر 699925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.