۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

جشنواره ملی چتر زندگی در یزد سال آینده بین‌المللی می‌شود

آغاز به کار ششمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در یزد
جشنواره ملی چتر زندگی در یزد سال آینده بین‌المللی می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برگزاری ششمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در استان یزد به مدت سه روز خبر داد و گفت: جشنواره ملی چتر زندگی سال آینده در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان عابدی ظهر امروز _شنبه ششم آبان ماه_ در نشست خبری ششمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی یزد با اشاره به آغاز این جشنواره از امروز اظهار کرد: با موافقت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ این وزارتخانه از سال آینده این جشنواره را به صورت بین‌المللی اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به حمایت‌های همه جانبه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از هنرمندان استان یزد و رویدادهای فرهنگی و هنری در استان گفت: این تلاش‌ها در جهت رونق دادن به فضای فرهنگی شهر یزد بوده و از سوی مجموعه سازمان فرهنگی شهرداری به عنوان حامی همیشگی برنامه‌های فرهنگی و هنری قابل تقدیر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه تئاتر و تئاتر خیابانی حمایت‌های خوبی برای رونق در تولید و اجرای آثار هنری در سال‌های اخیر انجام شده است خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های ما در استان برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای متعدد فرهنگی و هنری به خصوص تئاتر خیابانی موقعیت محور است تا هنرمندان متناسب با فضا و موقعیت برگزاری آثار خود را تولید و اجرا کنند.

عابدی با بیان اینکه از جشنواره چتر زندگی در سطح کشور به خوبی و در سطح بالا یاد می‌شود گفت: امیدواریم با بین‌المللی شدن دوره‌های بعدی، این جشنواره را در کلاس اول کشوری برگزار کنیم.

وی افزود: داوران این دوره از جشنواره آقایان داریوش نصیری، سعید نجفیان و مجید صالح یار هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد موضوع جشنواره چتر زندگی حول محور خانواده و آسیب‌ها به خانواده است.
عابدی گفت: برای حل آسیب‌هایی که به موضوع خانه و خانواده وارد شده است و هیچ ابراری قدرتمندتر از ابزار هنر نیست، قطعاً با تولید کارهای هنر هدفمند، می‌توانیم برای حل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی اقدام کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: از جمله دستاوردهای این جشنواره برای هنرمندان و فضای شهر یزد، پویایی هنر، ایجاد شور و نشاط اجتماعی خواهد بود.

مصطفی زارع‌زاده، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در این نشست با اشاره به حضور ۱۴ اثر در این جشنواره اظهار کرد: ۹ اثر از استان‌ها دیگر پنج اثر از استان یزد در این جشنواره حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره در یزد و رفت‌وآمدهای بزرگان هنر به استان منجر به انتقال تجربیات و افزایش سطح هنری در هنرمندان و فعالین این عرصه آن‌ها را با شیوه‌های جدید تئاتر در سطح کشور آشنا خواهد کرد.

با اشاره به اینکه یک اجرا برای داوری در محل بافت تاریخی و دو اجرا در سطح شهر خواهیم داشت خاطرنشان کرد: ساعت‌های اجرا در سطح شهر ساعت ۱۸ در محل بافت تاریخی و بوستان‌ها و صبح‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها خواهد بود.

حمید زارع، دبیر برگزاری ششمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی یزد با اشاره به اینکه با فراخوان انجام شده برای ششمین سری از جشنواره ۱۱۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

وی افزود: تفاوت عمده امسال و ششمین جشنواره ملی چتر زندگی با سال قبل و دوره پنجم این است که کارها باید اصلی و جدید بوده باشند، آثاری که پیش از این در جشنواره‌های دیگر حضور داشتند و کارهای آن‌ها دیده شدند امکان حضور نداشتند.

دبیر برگزاری ششمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی یزد خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۴ کار انتخاب شده ۹ اثر از استان‌های شیراز، اصفهان، تهران، کرمانشاه و لرستان بوده و ۵ اثر دیگر برای استان یزد است.

زارع ادامه داد: اجراها اصلی در محل بافت تاریخی، زندان اسکندر، پارک آزادگان، پارک ملی و در سطح مدارس و زندان‌ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: داوران این جشنواره سابقه فعالیت‌های هنری زیادی داشته و قبلاً دبیر جشنواره فجر، بسیج و داور جشنواره‌های متعدد دیگر بودند.

به گزارش ایمنا، با اعلام احسان عابدی مدیرکل ارشاد سالن پلاتو تالار هنر شهر یزد به نام زنده یاد امیر صاحب جلال، پیشکسوت و هنرمند استان یزد که روز گذشته دار فانی را وداع گفت نامگذاری خواهد شد.

کد خبر 699734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.