کشورهای اروپایی با بالاترین نرخ اشتغال

داده‌های جدید یورواستات نشان می‌دهد جمهوری چک، دانمارک، آلمان، استونی، مالت، هلند و سوئد میزبان مناطق اروپایی با بالاترین نرخ اشتغال هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داده‌های جدید دفتر آمار کمیسیون اروپا، یورواستات، نشان می‌دهد نرخ اشتغال در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ با میانگین ۷۴.۶ درصد به بالاترین حد تاریخی خود رسیده است. طبق این گزارش، پس از تقسیم کشورها به ۲۴۲ منطقه اساسی، دو پنجم از مناطق اروپایی دارای نرخ اشتغال برابر یا بالاتر از ۷۸ درصد هستند. این مناطق به‌طور عمده در چک، دانمارک، آلمان، استونی، مالت، هلند و سوئد متمرکز هستند.

یورواستات بالاترین نرخ اشتغال برابر با ۸۹.۷ درصد را برای مجمع‌الجزایر فنلاند آلاند و دومین نرخ را برای منطقه پایتخت لهستان، ورشو به‌دست آورد که برابر با ۸۵.۴ درصد بود. منطقه هلندی اوترخت و منطقه استکهلم پایتخت سوئد نیز هر دو با نرخ اشتغال ۸۵.۱ درصد، پس از این دو منطقه قرار گرفتند.

یورواستات دریافت سه منطقه سیسیل (۴۶.۲ درصد)، کالابریا (۴۷.۰ درصد) و کامپانیا (۴۷.۳ درصد) واقع در جنوب ایتالیا با اشتغال کمتر از نیمی از جمعیت در سال ۲۰۲۲ در سوی دیگر مقیاس قرار دارند. علاوه بر این، نرخ اشتغال در بعضی از مناطق ترکیه، حتی کمتر از ایتالیا بود و در مجموع برای شهرهای ماردین، باتمان، شرناک و سیرت ۳۲.۸ درصد ثبت شد.

مناطق اروپایی با بالاترین نرخ اشتغال

میزان تغییرات نرخ اشتغال در اروپا

یورواستات در بررسی‌های خود دریافت که از میان مناطق مورد مطالعه، از هر ۱۰ منطقه ۹ مورد شاهد افزایش نرخ اشتغال بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بوده است.

پنج منطقه اول با بالاترین نرخ رشد شامل چهار منطقه یونانی اپیروس (۷.۷ واحد درصد افزایش)، دریای اژه جنوبی (۵.۸ واحد افزایش)، کرت (۵.۷ واحد افزایش) و یونان مرکزی (۵.۴ افزایش) می‌شود. رشد بالایی نیز در جزایر قناری اسپانیا با افزایش ۵.۵ درصدی مشاهده شده است.

با این حال افزایش نرخ اشتغال در کل مورد توجه چندانی قرار نگرفته است، زیرا تعداد کمی از ایالت‌ها شاهد کاهش تعداد شهروندان شاغل خود بوده‌اند. منطقه لهستانی اوپل ویودداری کاهش ۱.۵ درصدی، منطقه اسپانیایی ملیلا کاهش ۱.۳ درصدی، منطقه آلمانی فرانکونیای کاهش ۱.۲ درصدی و مناطق فرانسوی لیموزین کاهش ۱.۰ درصدی و بریتانی و گوادلوپ هر دو کاهش ۰.۹ درصدی را تجربه کرده‌اند.

کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشاغل بلا تصدی

بیکاری در اتحادیه اروپا کاهش پیدا می‌کند، اما نرخ مشاغل بلا تصدی مناطق همچنان بالا است. در واقع در کنار افزایش اشتغال در اروپا، آخرین آمار مربوط به آگوست ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که بیکاری در اتحادیه اروپا رو به کاهش بوده است. بدیهی است که این دو رقم به هم مرتبط هستند، اما تحت تأثیر تعداد افرادی هم‌چدن دانشجویان قرار دارند که در هیچیک از این دو دسته قرار نمی‌گیرند. به این ترتیب نرخ بیکاری اتحادیه اروپا در آگوست ۲۰۲۳ برابر با ۵.۹ درصد بود که از ۶ درصد در ژوئیه ۲۰۲۳ و از ۶.۱ درصد در آگوست ۲۰۲۲ پایین‌تر است، با این وجود مشاغل خالی قبلی هنوز پر نشده که این امر نشان‌دهنده ضعفی قریب‌الوقوع است.

مناطق اروپایی با بالاترین نرخ اشتغال

به دنبال همه‌گیری کووید -۱۹، که بازار کار را به طرز چشمگیری تغییر داد، اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش شدیدی در بخش مشاغل بلا تصدی داشتند که از اواسط سال ۲۰۲۲ به آرامی شروع به کاهش کردند، اما هنوز بسیار بالاتر از سطوح قبل از همه‌گیری هستند. این امر نشان می‌دهد بین مهارت‌های کارگر و نیازهای کارفرما ناهماهنگی وجود دارد که خود به خطر کاهش بهره‌وری و رقابت منجر می‌شود.

اتحادیه اروپا برای مقابله با این موضوع متعهد شده است که تغییرات در بازار کار را بهتر پیش بینی کند، جابه‌جایی‌های حرفه‌ای را تسهیل کند و سازگاری کارگران را بهبود ببخشد.

کد خبر 699423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.