مناطق جنگلی و کوهستانی مازندران در احاطه زباله

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: سال‌هاست بخش‌های عمده‌ای از مناطق جنگلی، کوهستانی و دریایی این استان را دپوی زباله در برگرفته که ضربه مهلکی به محیط زیست مازندران وارد کرده است

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا رضوی عصر امروز_ پنجشنبه چهارم آبان‌ماه_ در همایش پدافند غیرعامل واقع در شهرداری آمل با اشاره به آخرین وضعیت زباله استان مازندران اظهار کرد: سال‌هاست بخش‌های عمده‌ای از مناطق جنگلی، کوهستانی و دریایی این استان را دپوی زباله در برگرفته که ضربه مهلکی به محیط زیست مازندران وارد کرده است.

وی با بیان اینکه شیرابه زباله خطرناک‌ترین عنصری است که دو سم جیوه و کادمیوم دارد، افزود: در منطقه عمارت آمل نیز با حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین، استخرهای زباله در زمان بارش ایجاد می‌شود که این سموم را به وجود می‌آورد.

رضوی با اشاره به اینکه یکی وظایف پدافند غیرعامل پیشگیری از حوادث محیط زیستی است، تصریح کرد: در صورت تخلیه و یا جابجایی زباله‌ها پیامد آن ۴۰ برابر خطرناک‌تر از دپوی آن خواهد بود.

نیاز به کمک‌های ملی استانی داریم

رئیس شورای اسلامی شهر آمل نیز در این همایش با اشاره به وظایف پدافند غیرعامل در حوزه آسیب‌های اجتماعی و وظایف شرعی مدیریت شهری گفت: در بسیاری از زمینه‌ها مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند ورود پیدا کند و همه دستگاه‌های اجرایی تعامل داشته باشند.

احمد محمدی با بیان اینکه تاکنون مطالعات پدافند در قالب یک کتاب با شش فصل تدوین شده که دو فصل انجام و چهار فصل دیگر آن دستور کار است، افزود: زباله و آسیب‌های شیرابه‌ای آن در مسیر رودخانه هراز و سد هراز از اهمیت بسیاری برخوردار است که با وجود این معضل، مازندران با سونامی سرطان مواجه است.

محمدی گفت: یکی از معضلات منطقه آمل، به زباله برمی‌گردد که تاکنون پنج استاندار در امر زباله مازندران فعالیت‌هایی انجام دادند اما تنها منجر به ساخت دو زباله سوز نوشهر و ساری شد که تأثیر بر ساماندهی زباله این استان نداشته است و آن برنامه‌های عمده‌ای که مدنظر بود بر امر تولید برق و زباله‌سوزی بود اتفاق نیفتاده است.

رئیس شورای اسلامی شهر آمل با تاکید بر اینکه برای حل این بحران‌ها با تدوین شش فصل مطالعات محیط زیستی، بخشی به شهرداری جهت تأمین بودجه و بخش دیگر به نظام مهندسی و دستگاه‌های اجرای ذی‌ربط مرتبط می‌شود، اظهار کرد: همچنین در زمینه مقاوم‌سازی ساخت‌وسازها با مشکل فرسایش خاک و هنگام گودبرداری با حادثه مواجه می‌شویم که این به نوعی یک بحران سلامت جسمانی و امنیت روانی شهروندان را دربر خواهد داشت پس نیاز به رعایت قوانین کار و مقاوم‌سازی ساخت‌وسازها از سوی کارفرمایان نیز مهم است.

کد خبر 699372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.