کمک دولت برای تامین تجهیزات متروی قم کافی نیست

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم گفت: کمک دولت به تأمین تجهیزات قطار شهری قم، رقم ۵۴ میلیارد تومان و ۵۰ درصد اوراق مشارکت است، این رقم به میزانی نیست که بتوان قطار شهری را تأمین کرد.

مهرداد توکلی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تعهداتی که دولت بابت مترو و قطار شهری به شهرداری قم دارد، اظهار کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های استانی و ملی بود که به ما واگذار کردند و عدد آن نزدیک به ۵۴ میلیارد تومان بود، این رقم به میزانی نبود که بتوان قطار شهری را تأمین کرد.

وی ادامه داد: در این خصوص ظرفیتی در بودجه از بابت فروش اوراق مشارکت ایجاد شد که ۵۰ درصد آن از طریق دولت پرداخت می‌شود و تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز شهرداری باید برای فروش و وصول این اوراق مشارکت هزینه کند و کمک دولت در حد همان ۵۴ میلیارد تومان و ۵۰ درصد اوراق مشارکت است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم با اشاره به پایان کار در فاز اول خط یک مترو و انتظار برای تأمین واگن، خاطرنشان کرد: قرارداد خرید واگن از سمت دولت بسته شده و بنابراین طرف قرارداد از شهرداری‌ها پیروی نمی‌کند؛ در خود کشور هم شهرهایی که دارای واگن‌های مناسب قطار شهری قم هستند به دلیل عدم اطمینان از ورود و جایگزینی این واگن‌ها در آینده، به شهرداری قم قطار نمی‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه بهتر است شهرداری‌ها در مقابل شرکت‌های سازنده داخلی و خارجی قرار گیرند، اضافه کرد: در صورت مذاکره مستقیم شهرداری‌ها با این شرکت‌ها ممکن است نتایج بهتری حاصل شود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم اضافه کرد: نزدیک به ۴۰ درصد از واگن‌های مورد قرارداد دولت با شرکت سازنده واگن‌، به کشور وارد شده اما به شهرهایی مانند قم حتی یک واگن هم تخصیص داده نشده است.

توکلی‌مقدم با اشاره به مجوز شهرداری برای خرید ۱۵ واگن در سال گذشته، گفت: این مجوز برای ارتباط مستقیم با کشور سازنده دریافت و قرارداد نیز بسته شده است، اما به واسطه اینکه این شرکت همان شرکتی است که با دولت قرارداد دارد و پول طراحی واگن‌ها از سوی دولت پرداخت نشده، واگنی هم به شهرداری قم نرسیده است.

وی افزود: در این زمینه مذاکراتی انجام شده و اگر به قولشان وفادار باشند، احتمالاً در قرارداد ۱۸ ماهه که با آنها داریم بتوانیم واگن‌های قطارهای شهری را دریافت کنیم.

کد خبر 699275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.