از تبعات حمله زمینی به غزه تا میانجی‌گری دوحه

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

خون و القلم

رژیم صهیونیستی در ۱۹ روز گذشته برای جبران شکست مفتضحانه اطلاعاتی و نظامی ناشی از عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی، به طور وحشیانه‌ای به نوار غزه حمله ور شد و تمام اهدافی را که به آنها دسترسی داشت مورد هدف قرار داد. اما به این اکتفا نکرد و به منظور جبران شکست جهانی خود و همچنین مشروعیت بخشیدن به جنایاتش با توسل به هجمه‌سازی و دروغ پردازی علیه حماس، دست به انتشار اخبار جعلی و بازی رسانه‌ای در جهان زد. با این حال همزمان با چنین تلاش‌هایی، یکی از ابزارهایی که از روز نخست عملیات طوفان الاقصی در دستور کار خود قرار داد، سانسور خبری و در کنار آن هدف قرار دادن خبرنگاران به جهات مختلف بود. رژیم صهیونیستی در این راستا برخی خبرنگاران را به بهانه‌های مختلف از سرزمین‌های اشغالی اخراج کرد. برای نمونه ابتدا به خبرنگاران شبکه خبری الجزیره دستور داد، باریکه غزه را ترک کنند و پس از آن به طور کامل از تعطیلی و اخراج خبرگزاری الجزیره از سرزمین‌های اشغالی خبر داد. قطع شبکه تلویزیونی الاقصی از ماهواره فرانسوی نیز در همین راستا انجام شد.
رژیم صهیونیستی در بخش دوم تلاش خود برای ایجاد سانسور رسانه‌ای به کشتار خبرنگاران روی آورد. آنچه امروز در جهان شاهد هستیم، هم کشته شدن ده‌ها خبرنگار است که هیچ محل اعرابی برای غربی‌ها، مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان ندارد و این لکه ننگی بر ژست فریبنده آنها که از رساندن پیام واقعی جنگ به افکار عمومی وحشت داشته، خواهد بود.

دوحه به دنبال میانجیگری

همزمان با موضعگیری‌های چندپهلوی دیپلماتیک دولت‌های عرب، قطر یک گام جلوتر ایستاده و در این روزها به عنوان میانجی بین حماس و رژیم صهیونیستی به ایفای نقش می‌پردازد. البته به دلیل پافشاری آمریکا و رژیم صهیونیستی بر تداوم و تشدید حملات علیه مردم غزه با وجود دفاع اکثریت جامعه جهانی از آتش بس، نقش وساطت قطر تنها به منظور تبادل اسرا مورد استفاده قرار گرفته است.
وزارت خارجه قطر، بعد از حملات وحشیانه و نسل کشی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و خبرساز شدن آزادی اسرای حماس، آمادگی خود را برای هماهنگی بین آمریکا و شرکای بین‌المللی برای آزادی اسرا و کاهش تنش‌ها اعلام کرد. در همین چهارچوب بود که رایزنی‌هایی حول موضوع تبادل اسرا انجام گرفته و در نهایت دوشنبه شب دو اسیر امریکایی که مادر و دختر بودند، توسط جنبش حماس به طور انسان دوستانه‌ای آزاد شدند. ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام، آزادی این دو نفر را نشانه‌ای از دروغگو بودن بایدن دانست و گفت: «این موضوع به ملت آمریکا و جهان ثابت کرد که دولت فاشیست وی تنها به افترا پناه برده است.»

علاوه بر آن، روز گذشته دو زن مسن ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز با وساطت قطر و مصر آزاد شدند. گردان قسام اعلام داشت که این دو نفر با وجود خودداری رژیم صهیونیستی از پذیرش، آنان را به دلایل انسانی آزاد کرده است.

تبعات حمله زمینی به غزه

با وجود پروپاگاندای رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به غزه و آنچه که حذف حماس می‌نامد، بارها مقامات رژیم اشغالگر خبر از تعلل و تعلیق آن داده‌اند. در آخرین دور تعلیق، درست بعد از ناکامی حمله زمینی نیروهای زرهی به خان‌یونس، مقامات رژیم اعلام داشتند که حمله زمینی به نوار غزه مجدداً به تأخیر افتاده است. رصد شرایط موجود در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد، عوامل متعددی در سرگردانی و به تعویق انداختن حملات رژیم دخیل بوده که در ادامه به آن پرداخته می‌شود؛
روز یکشنبه، نیروهای زمینی ارتش بعد از حمله به این منطقه در دام نیروهای کمین گردان‌های قسام گرفتار شدند که بعد از تبادل آتش، مجبور شدند خودروهای خود را رها کرده و پیاده به سمت شرق حصار مرزی بگریزند. در این نبرد مستقیم، یک سرباز رژیم اشغالگر کشته و سه نفر دیگر مجروح شدند و نیروهای حماس نیز به مقرهای خود بازگشتند. به نظر می‌آید، تجربه شکست این نبرد، درس مهمی را به ارتش و اتاق جنگ عبری-غربی در رویارویی زمینی با مقاومت فلسطین آموخته باشد. شکست نیروهای زمینی ارتش اشغالگر در یک عملیات غافلگیرانه در مقیاس بسیار محدود، زنگ خطر حمله در وسعتی بزرگ‌تر را به صدا در آورده، بویژه که صهیونیست‌ها در جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله نشان دادند در نبرد زمینی بسیار آسیب‌پذیر و شکننده هستند.

نشست قاهره برای صلح در غزه برگزار شد

۲۹ مهر، نشست قاهره با هدف بررسی چگونگی ایجاد صلح و ارائه راهکارهای مناسب برای آتش بس و حضور سران کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی آغاز به کار کرد. رهبران شرکت کننده در این نشست، که شنبه آغاز شد، بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و خواستار حفاظت از غیرنظامیان شده و همچنین با رد برنامه‌ای برای خروج مردم غزه و آوارگی آنها بر ضرورت یافتن راه‌حل عادلانه برای مسأله فلسطین تأکید کردند.
در بیانیه‌های آغازین این نشست، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر ضمن مخالفت مصر با کوچاندن اجباری، آن را به معنای از بین بردن مسأله فلسطین دانست و گفت: «آغاز آتش بس فوری منجر به تشکیل کشور مستقل فلسطین خواهد شد.»
عبدالله دوم، پادشاه اردن هم با اشاره به جنایت جنگی بودن فجایع انسانی در غزه، موضوع آوارگی را خط قرمز خود دانست و تأکید کرد که سهل انگاری‌های بین‌الملل فاجعه بار خواهد بود.
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز با محکومیت هدف قرار دادن غیرنظامیان از جامعه جهانی خواست تا رژیم صهیونیستی را برای توقف حمله خود به غزه تحت فشار بگذارد.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ضمن در خواست اقدام مسئولانه از سوی شورای امنیت، راه‌حل دو دولتی با بیت المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین را مایه صلح در کل منطقه دانست.

کد خبر 699224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.