اوقاف آماده همکاری با شهرداری و میراث فرهنگی است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مرکزی گفت: این اداره کل با تصمیم شهرداری و مدیریت بافت تاریخی مبنی بر تخریب و یا ترمیم و مرمت بناهای بازار اراک براساس مجوز میراث فرهنگی همکاری می کند.

حجت الاسلام عبدالله واحدی امروز چهارشنبه سوم آبان ماه در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای ترمیم یا تخریب بناهای تاریخی بازار اراک، اعلام آمادگی می‌کنیم از سوی مالک هیچ مانعی وجود ندارد.

وی افزود: تصمیم شهرداری و بافت تاریخی بر اساس مجوز میراث فرهنگی مبنی بر تخریب و یا ترمیم و مرمت بازار تاریخی اراک از نظر ما بلامانع است و هزینه‌های لازم را بر اساس ضوابط به شهرداری پرداخت می‌کنیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان اینکه تهیه و اجرای طرح‌های لازم به منظور حراست، حفاظت، تعمیر، مرمت، احیا آثار و بناها و مجموعه‌های با ارزش فرهنگی تاریخی از جمله وظایف میراث فرهنگی است، گفت: این وظیفه به موجب قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۱۳۸۲ و سپس به موجب قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصوب ۱۳۹۸ به این وزارتخانه محول شده است.

وی با بیان اینکه ورود اوقاف و همکاری با شهرداری بافت تاریخی برای رفع مشکل شهر اراک است تصریح کرد: مساعدت اوقاف در این زمینه برحسب وظیفه قانونی نیست بلکه از نظر قانونی وظیفه میراث فرهنگی است.

حجت‌الاسلام واحدی ادامه داد: پیشنهاد اوقاف و امور خیریه این است که برای اینکه یک مدیریت واحد در بازار تاریخی اراک صورت گیرد، در صورتی که شهرداری اراک به میدان آید با نظارت میراث فرهنگی، از نظر مالی به شهرداری کمک می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که درآمدی از محل بازار و رقم‌هایی که مربوط به ما است، حاصل شد آن را با اخذ مجوز از سازمان اوقاف کشور برای ترمیم سراها اختصاص می‌دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: این مبلغ در کنار بودجه‌های دولتی و بودجه‌ای که شهرداری و میراث فرهنگی به این مهم اختصاص می‌دهند، هزینه می‌شود تا هر چه زودتر ترمیم و مرمت مجموعه بازار تاریخی اراک انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ورود اوقاف برای سراهایی که مربوط به این نهاد است اضافه کرد: برای مبحث رفع خطر این سراها به بند ۱۴ ماده ۵۵ استناد می‌کنیم که از لحاظ قانونی باز هم وظیفه شهرداری است که نسبت به جلوگیری از حادثه اقدام کند و وظیفه اوقاف نیست زیرا محدودیتی به نام میراث وجود دارد واین اداره کل هیچ اقدامی در این زمینه نمی‌تواند انجام دهید.

حجت‌الاسلام واحدی خاطرنشان کرد: برای رفع خطر هم که گاه تصمیم بر تخریب گرفته می‌شود، به دلیل اینکه آثار تاریخی جز میراث ملی است، اجازه تخریب نداریم.

وی افزود: شهرداری بر اساس هماهنگی‌هایی که با میراث فرهنگی انجام می‌دهد، می‌تواند در این زمینه ورود کند.

کد خبر 699107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.