هیئت امنا، علاج عاجل ایمنی بازار اصفهان

بازار بزرگ اصفهان یکی از آثار به‌جا مانده از دوره صفوی است؛ این بازار به‌عنوان یکی از محورهای گردشگری و اقتصاد شهری نصف‌جهان محسوب می‌شود که با مشکل ناایمنی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ برخی مسئولان معتفدند که تشکیل هیئت امنا و همکاری کسبه، رخت ایمن را بر تن بازار اصفهان خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار اصفهان یکی از میراث برجا مانده عهد صفوی و از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه است؛ این بازار که حدود دو کیلومتر طول دارد، از حوالی مسجد جامع اصفهان تا میدان امام خمینی (ره) کشیده شده است.

بازار اصفهان از سراهای مختلفی تشکیل شده است و کل مسیر آن با سقفی با ارتفاعی حدود هفت پوشانده شده است.

امدادرسانی در زمان بحران به راسته‌های بازار به‌دلیل عرض کم معبر، همواره جزو مشکلات مدیریت شهری اصفهان به حساب آید؛ همچنین سد معبر بسیاری از مغازه‌ها، مزید بر علت شده است که عرض محور بازار کم‌تر شود.

در شهر اصفهان ۲۷ ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد که سه ایستگاه وظیفه امدادرسانی به بازار بزرگ را بر عهده دارد؛ همچنین نصب جعبه‌های F آتش‌نشانی در یک کیلومتر از این محور انجام می‌شود که البته تمام این اقدامات مُسکن است و باید توجه داشت که در حال حاضر بازار بزرگ اصفهان ایمنی کافی را ندارد.

در ماه‌های اخیر تشکیل هیئت امنای بازار اصفهان، مورد توجه قرار گرفته است تا پس از تشکیل آن، موارد ایمنی بازار با همراهی کسبه پیگیری و عملیاتی شود؛ در واقع تمام تلاش نهادهایی همچون شهرداری این است که ایمنی این محور به سرانجام برسد.

برای تشکیل هیئت امنا، بازار به ۱۱ ناحیه تقسیم‌بندی شده است و برای هر کدام از این نواحی یک عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل در هیئت امنا انتخاب خواهد شد.

هیئت امنا، علاج عاجل ایمنی بازار اصفهان

از نبود پارکینگ تا تردد موتورسیکلت‌سواران در بازار اصفهان

احمد شریعتی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: اصفهان میراثی از گذشته و میراث ملموس آن اماکن باستانی و دیدنی است و تاریخ فرهنگی و اصالت نصف‌جهان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از میراث‌های ملموس اصفهان در مجاورت میدان امام (ره)، بازار بزرگ است که در بخش‌های گردشگری، اقتصاد شهری و معاش شهروندان دخیل است، می‌افزاید: مجموعه بازار بزرگ اصفهان به‌عنوان یکی از بازارهای قدیمی کشور، حتی در جهان نیز مطرح است.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در گذشته با توجه به سد معبرهایی که در بازار ایجاد می‌شد، کسبه آموزش‌هایی دریافت کردند، خاطرنشان می‌کند: مواردی همچون تردد موتورسیکلت‌ها مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجود آورده است، همچنین نبود پارکینگ کافی برای توقف وسایل نقلیه، امکان دسترسی خودروهای امدادرسان، حفظ و نگهداری ساختمان‌های بازار نیز وجود دارد که با توجه به وجود بسیاری از مشاغل در بازار، امکان آتش‌سوزی، انفجار و سایر اتفاقات وجود دارد و با توجه به اهمیت موضوع و برای جلوگیری از بحران، مواردی مطرح شد.

وی اضافه می‌کند: مقرر شد نماینده‌ای از اعضای شورای اسلامی شهر به‌صورت مرتب در جلسات انجمن اسلامی بازار حضور یابد و جلساتی با حضور نمایندگان فرمانداری، نیروی انتظامی، ستاد بحران استانداری و آتش‌نشانی برگزار شود.

سه‌ضلع مثلث ایمنی بازار بزرگ اصفهان باید با یکدیگر تکمیل شود و توجه داشت که اگر مشارکت و همراهی شهروندان وجود نداشته باشد، به نتیجه مناسبی در بازار نخواهیم رسید

شریعتی با بیان اینکه هیئت امنای بازار در حال تشکیل است و طبق جلسات برگزار شده به تصمیمات خوبی دست یافته‌ایم، تصریح می‌کند: تسهیل تردد شهروندان با ممانعت ورود موتور سیکلت‌ها به بازار توسط نیروی انتظامی نیز انجام شده است، اما همت مردم را بیش از پیش می‌طلبد تا بتوانیم مشکلات این مرکز اقتصادی، گردشگری، تفریحی و معیشتی را با همکاری کسبه و بازاریان پیگیری کنیم و قبل از ورود به بحران، به سطح مناسبی از ایمنی برسیم.

وی تاکید کرد: سه‌ضلع مثلث ایمنی بازار بزرگ اصفهان باید با یکدیگر تکمیل شود و توجه داشت که اگر مشارکت و همراهی شهروندان وجود نداشته باشد، به نتیجه مناسبی در بازار نخواهیم رسید.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: دغدغه مدیریت شهری این است که موتورسیکلت نیز می‌خواهد در نزدیکی بازار تردد کند، بنابراین جایگاه‌هایی در نزدیکی آن وجود داشته باشد تا در آن نقطه پارک شود و پس از انجام فعالیت خود، به سمت معابر حرکت کند، نه اینکه در محور بازار تردد کند؛ در حال حاضر نیز با انجام اقداماتی وضعیت بهتر شده، اما نیاز است که توجه خاصی به این موضوع وجود داشته باشیم تا شهروندان دچار مشکل نشوند.‌

هیئت امنا، علاج عاجل ایمنی بازار اصفهان

با همگرایی می‌توان ایمنی بازار را تأمین کرد

آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان می‌گوید: در زمینه ایمنی بازار بزرگ اصفهان، جلسات متعددی برگزار شده و دستورالعمل‌های خاصی نیز صادر شده است.

وی می‌افزاید: در زمینه لوله‌کشی خشک و تر لوله‌های آتش‌نشانی یک کیلومتر از بازار توسط منطقه سه شهرداری اصفهان در حال انجام است تا جعبه‌های آتش‌نشانی نصب شود و در صورتی که به دلایلی همچون ترافیک و سد معبر خودروهای این سازمان نتوانست در محل حادثه حضور یابد، این ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه البته تمام این اقدامات همچون مسکن عمل می‌کند و ایمنی مغازه‌ها و انبارها در محدوده بازار باید به سرانجام برسد، خاطرنشان می‌کند: کارگاه‌های طلاسازی در بازار بزرگ در حال فعالیت است که ایمنی را به‌دلیل استفاده از سیلندرهای گاز و اکسیژن و شعله روباز رعایت نمی‌کنند و ایمنی لازم را ندارند.

وی اضافه کرد: وجود این شغل و کارگاه‌ها در بازاری که بیشتر مربوط به حوزه پوشاک است، سنخیتی ندارد و خطر را به میزان زیادی افزایش می‌دهد، بنابراین تلاش کردیم که این کارگاه‌ها منتقل کنیم و در همین راستا جلسات زیادی برگزار شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

آتشپاد دوم مطلبی تاکید می‌کند: اینکه بازار اصفهان زیرمجموعه هیئت امنا فعالیت کنند و کسبه نیز از آن حرف‌شنوی داشته باشند نیز پیگیری شده و در مرحله انتخابات است تا این هیئت امنای متشکل از بازاریان، تصمیم‌گیری‌ها را انجام دهد و این تصمیمات عملیاتی شود.

در حال حاضر ۱۲۴ انبار غیرمجاز در محدوده بازار اصفهان شناسایی شده و از سوی آتش‌نشانی رعایت‌نشدن موارد ایمنی به آن‌ها تذکر شده است

وی اضافه می‌کند: حوزه اصناف و بازرسی آن به موضوع هیئت امنا وارد شدند و همکاری مناسبی داشتند، اما باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر ایمنی بازار بزرگ اصفهان بسیار پایین است و امیدواریم با همبستگی و هم‌گرایی به‌وجود آمده، ایمنی آن را به حد لازم برسانیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: تعداد کمی از بازاریان به اینکه ممکن است یک شبه کل سرمایه خود به دلیل حادثه به باد رود، واقف هستند و تعداد زیادی از آن‌ها نیز اهمیتی به ایمنی نمی‌دهند و نحوه سیم‌کشی برق و چیدمان مغازه به‌گونه‌ای است که با یک جرقه احتمال هرگونه حریق یا حادثه‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعدادی از مغازه‌داران نیز موارد مطرح شده از سوی آتش‌نشانی را مورد توجه قرار داده‌اند، اما این موضوع باید همگانی شود تا مشکلی پیش نیاید، تاکید می‌کند: در حال حاضر ۱۲۴ انبار غیرمجاز در محدوده بازار اصفهان شناسایی شده و از سوی آتش‌نشانی رعایت نشدن موارد ایمنی به آن‌ها اعلام شده است، همین راستا با دادستان و بازرسی اصناف نیز تعامل کردیم تا موارد ایمنی در این انبارها اجرا شود.

هیئت امنا، علاج عاجل ایمنی بازار اصفهان

هیئت امنا باید برای بازار تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کند

محمدباقر کلاهدوزان، مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان می‌گوید: با توجه به مطالعات شورای اسلامی شهر اصفهان، ۵۰ مشکل در بازار بزرگ اصفهان شناسایی شده که مهم‌ترین آن‌ها سد معبر، ورود موتور سیکلت و ایمنی آن است.

وی می‌افزاید: با توجه به پیگیری‌هایی که برای ایمنی بازار بزرگ اصفهان انجام شده است، حتی اگر بتوانیم ایستگاه آتش‌نشانی در بازار احداث کنیم و راه عبور خودروهای امدادرسان باز نباشد، نمی‌توان به نحو مطلوبی امدادرسانی را انجام دهیم.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه سد معبر در بازار بزرگ به حدی است که افراد پیاده نیز به سختی در این محور تردد می‌کنند، بنابراین حتی عبور موتورسیکلت امدادرسانی نیز با مشکل روبه‌رو خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: معتقدم نخستین موضوعی که در زمینه ایمنی بازار داریم، سد معبر است، بنابراین باید قانونی برای آن نوشته شود تا حداقل کسبه به میزان مشخصی معبر را اشغال کنند، البته از گذشته نیز در مجموع یک سوم عرض معبر اشغال می‌شد.

وی با بیان اینکه بازاریان باید موظف باشند به‌صورت مستمر کپسول‌های آتش‌نشانی را شارژ کنند و کپسول‌های مشاعات نیز با پیگیری هیئت امنای بازار شارژ شود، تاکید می‌کند: مشکلاتی به دلیل سیم‌کشی‌های غیرقانونی وجود دارد که خطرساز است و باید نظام‌مند شود، اصولی شدن تابلوهای نصب شده نیز باید مورد توجه باشد که معتقدم با کمک هیئت امنا بهتر می‌توان به آن پرداخت؛ در واقع در رأس هرم ایمن‌سازی بازار، کسبه آن هستند.

کلاهدوزان تصریح می‌کند: با توجه به اینکه اجناس باید وارد بازار و از آن خارج شود، هیئت امنا بهتر است زمان‌بندی مناسبی داشته باشد تا زمان بارانداز تعیین شود و خارج از زمان مشخص و از ورود موتورسیکلت جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه بهترین کار این است که هیئت امنا برای بازار تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کند، تاکید می‌کند: باید توجه داشت که نهادها نیز نمی‌خواهند از زیر کار شانه‌خالی کنند، بلکه تلاش می‌کنند از همکاری هیئت امنا برای ارتقای وضعیت ایمنی و اجتماعی بازار استفاده کنند؛ معتقدم پس از رفع سد معبر، سود آن برای تمام بازاریان خواهد بود، زیرا گاهی پیاده هم نمی‌تواند در این محور حرکت کرد.

مدیریت شهری در دوره ششم به این نتیجه رسید که اقدامات حوزه بازار به‌صورت منسجم، نظام‌مند و طولانی‌مدت باید با همکاری بازاریان انجام شود

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای کارگاه‌های طلاسازی نیز اگر شاکی داشته باشند، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد، تاکید می‌کند: البته تعدادی از آن‌ها برای جمع‌آوری تعهد می‌دهند و تعدادی نیز به سازمان محیط زیست ارجاع می‌شوند تا در صورتی که امکان رفع آلایندگی‌ها داشته باشند، این اقدام را انجام دهند.

وی می‌افزید: در سال‌های مختلف، اقداماتی برای بازار بزرگ انجام شده است، اما با توجه به اینکه بازاریان در این زمینه همکاری نداشتند، این کارهای سلبی پس از مدتی رها شده بود.

کلاهدوزان اضافه می‌کند: مدیریت شهری در دوره ششم به این نتیجه رسید که اقدامات حوزه بازار به‌صورت منسجم، نظام‌مند و طولانی‌مدت باید با همکاری بازاریان انجام شود، بنابراین بازار بزرگ اصفهان به ۱۱ ناحیه تقسیم‌بندی و مقرر شد هر کدام از این نواحی یک نفر برای هیئت امنا داشته باشد و این افراد هیئت امنای بازار را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه برای هر ناحیه یک عضو علی‌البدل نیز انتخاب می‌شود، اضافه می‌کند: امیدوار هستیم این هیئت امنا در کنار یکدیگر مسائل بازار را شناسایی و با همکاری نهادهای اجرایی همچون شهرداری، پلیس راهور و نیروی انتظامی این مشکلات را رفع کنند؛ پس از دریافت تاییدیه‌های مربوط به داوطلبان، انتخابات هیئت امنای بازار بزرگ اصفهان بیست‌ویکم آبان‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، بازار بزرگ اصفهان به‌عنوان یکی از محورهای اصلی گردشگری و اقتصاد شهری این کلان‌شهر، از گذشته با مشکل ناایمنی دست‌وپنجه نرم می‌کند و به گفته مسئولان، سه‌ضلع بازار اصفهان متشکل از کسبه، مدیریت شهری و اتاق اصناف در حال تلاش برای تشکیل هیئت امنای آن هستند و معتقدند با این اقدام می‌توان به‌صورت داخلی تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام داد و با همکاری کسبه، بر ایمنی آن افزود.

تمام تلاش‌های مدیریت شهری برای ایمنی بازار به‌نوعی مسکن محسوب می‌شود و باید توجه داشت که محور اصلی این موضوع، کسبه آن هستند؛ بی‌شک فقط با همراهی و همکاری کسبه است می‌توان به نتایج مناسبی در زمینه ایمنی بازار بزرگ دست پیدا کرد که به گفته مسئولان، تشکیل هیئت امنا نیز بر همین مبنا است.

کد خبر 699042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.