راهبرد ایرانی برای گره قفقازی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه سوم آبان‌ماه۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وحشت در اردوگاه اشغالگران» به حملات راکتی مقاومت به تل‌آویو پرداخت و نوشت: عصر دیروز گردان‌های عزالدین قسام در یک غافلگیری جدید، بزرگترین حمله راکتی خود را به تل‌آویو انجام داد. به گزارش ایرنا، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی با اعلام وقوع انفجارهای مهیب در تل‌آویو، حمله راکتی عصر سه‌شنبه گردان‌های قسام را بزرگترین حمله راکتی مقاومت فلسطین از آغاز نبرد «طوفان الاقصی» توصیف کرد. منابع خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که به دنبال این حمله راکتی گسترده، انفجارهای مهیب در تل‌آویو به وقوع پیوست و تعدادی از راکت‌های شلیک شده مقاومت مستقیماً به تل‌آویو اصابت کرده است.

این روزنامه همچنین در گزارش تحلیلی امروز خود به بررسی شکاف‌های عمیق داخلی در رژیم صهیونیستی رفته است و در این باره نوشته که پس از عملیات طوفان الاقصی شکاف داخلی در اسرائیل تعمیق شده است.

راهبرد ایرانی برای گره قفقازی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طوفان‌الاقصی نشان داد حماس مهار نشدنی و اسرائیل شکست‌پذیر است‌» به بررسی گزارش نیویورک تایمز پرداخت و نوشت: روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی تاکید کرده است که جنگ جاری در فلسطین بسیاری از فرضیات مربوط به تنش اسرائیل و فلسطین را در هم شکست و نشان داد که حماس قابل مهار نیست و احتمال شکست کامل اسرائیل وجود دارد. این تحلیل با توجه به این نکته است که وجود تونل‌های حماس در غزه امکان ورود ارتش رژیم اسرائیل در غزه را بسیار دشوار کرده است.

این روزنامه در اخبار ویژه خود به یادداشت نشریه آمریکایی نیوزویک درمورد جنایت صهیونیست‌ها در غزه پرداخت و به نقل از این نشریه نوشت: راز سگال، استاد پیوسته «مطالعات نسل‌کشی» در دانشگاه استکهلم اخیراً در مجله «جوییش کارنتر» تاکید کرد که حمله به غزه، یک نمونه تمام‌عیار از نسل‌کشی است که در برابر چشمان ما رخ می‌دهد. به گفته سگال، تعریف نسل‌کشی در کنوانسیون دسامبر ۱۹۴۸ سازمان ملل درج شده که مربوط به جلوگیری از مجازات جمعی و ارتکاب نسل‌کشی به شکل پنج کرداری است که «به قصد نابودیِ کامل یا بخشی از یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی» انجام شود. مقامات اسرائیلی، قصد و اراده خود را روشن ساخته‌اند، همان‌طور که یواو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل از «جنگ با حیوان‌های انسان‌نما» سخن گفت و سخنگوی ارتش اسرائیل، هم گفت که «تاکید ما بر وارد کردن خسارت است و نه دقت بمباران‌ها.»

راهبرد ایرانی برای گره قفقازی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به راهپیمایی‌های مردمی در پایتخت کشورهای اروپایی تیتر «بیداری وجدان ها» را برگزید و در ادامه نوشت: خشم جهانی از جنایات رژیم‌صهیونیستی در حال وارد شدن به یک تصاعد بی‌سابقه است. صدها هزار نفر از مردم، از خاورمیانه تا اروپا و آمریکا در کشورهایی که دولت‌های‌شان جز متحدان اسرائیل به شمار می‌آیند، طی روزهای گذشته به خیابان‌ها آمده و ضمن حمل پرچم فلسطین و سردادن شعارهایی در محکومیت کشتار غیرنظامیان، خواستار پایان نسل‌کشی مردم غزه و پایان اشغال فلسطین شده‌اند.

جوان در سرمقاله امروز خود که به قلم غلامرضا صادقیان نوشته شده است این سوال را مطرح کرده که چرا لیبرال دموکراسی به یاری غزه نیامد؟ و در اینباره نوشته است: لیبرال‌دموکراسی چرا به یاری غزه نیامد؟ سوسیال‌دموکراسی چرا؟ نظرسنجی‌ها در آمریکا و برخی پایتخت‌های اروپایی نشان می‌دهد «اکثریت» موافق کمک این کشورها به اسرائیل و کشتار مردم غزه نیستند. مانند نتایج نظرسنجی مشترک شبکه سی‌بی‌اس و مرکز افکارسنجی «یوگاو» که نشان می‌دهد مطابق نظر اکثریت «آمریکا باید به فلسطینی‌های حاضر در نوار غزه کمک‌های انسان‌دوستانه ارسال کند» و ۵۲ درصد گفته‌اند «آمریکا نباید تسلیحات و تجهیزات نظامی در اختیار اسرائیل قرار دهد». تظاهرات چندصدهزارنفری در لندن و پاریس و واشینگتن و دانمارک نیز به‌رغم مجازات پنج‌سال حبس در فرانسه برای چنین حمایت و تظاهراتی و سختگیری و اخراج حامیان غزه در لندن، گواهی دیگر بر «احتمال تغییر نظر اکثریت» است. چرا آمریکا یا اروپا بر اساس این نظرسنجی‌ها یا حضور خیابانی مردم، رفراندومی برگزار نمی‌کنند تا خواست اکثریت را به اجرا درآورند؟!

راهبرد ایرانی برای گره قفقازی

روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رصد تغییر افکار عمومی در ماجرای مهاجران» به موج ایجاد شده در شبکه‌های مجازی درباره حضور اتباع افغان در ایران پرداخت و نوشت: آن‌طور که پرسه در اخبار و رجوع به حافظه به ما نشان می‌دهد اولین بار شایعه افغانستانی بودن خفاش شب در مشهد بود که باعث آزارهایی برای افغانستانی‌های مقیم ایران شد. اما کمتر سراغ داریم که اخباری مانند هجوم به محل سکونت آنها به گوش رسیده باشد. همین چند هفته پیش تعدادی از افراد ناراضی و عصبانی از حضور افغانستانی در شهرک اقبالیه قزوین با چوب و چماق به خانه چند خانواده افغانستانی هجوم بردند و ویدئوهای آن دست به دست در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی چرخید. در همین رابطه باید گفت علی‌رغم آنکه سهم رویکرد منفی در محتوای مرتبط با افغانستانی‌ها در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ درصد بوده اما در یک ماه اخیر به بالاتر از ۵۰ درصد رسیده است. پست‌هایی که روزانه از ایکس به شبکه‌های پربازدید دیگری مانند تلگرام و اینستاگرام سرریز می‌شوند و مخاطبان زیادی را درگیر این حجم از ذهنیت «افغانستانی هراسی» می‌کنند.

راهبرد ایرانی برای گره قفقازی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود به بررسی ابتکار تهران در نشست ۳+۳ و ایجاد «کریدور ارس» به جای داالن زنگه زور پرداخت و با تیتر «راهبرد ایرانی برای گره قفقازی» نوشت: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران و دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم توانسته است در چند بُعد و سطح پیرامون تحولات قفقاز و قره باغ گامی رو به جلو بردارد؛ ابتدا تهران توانست نشست فرمت ۳+۳ را برای اولین بار در سطح وزرای امور خارجه برگزار کند. هرچند وزیر امور خارجه گرجستان حاضر به حضور در تهران به دلیل اختلافات با روسیه نشد، اما نفس گرد هم آمدن حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، جیحون بایرام اف، وزیر امور خارجه آذربایجان، آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در یک قاب و در یک نشست می‌تواند یک پیروزی دیپلماتیک قلمداد شود.

این روزنامه در ادامه نوشت: در ثانی به نظر می‌رسد تهران علاوه بر گرد هم آوردن وزرای امور خارجه اعضای ،۳+۳ سعی کرده است یک طرح ابتکاری هم داشته باشد که از یک سو نشست فرمت ۳+۳ تنها به چند سخنرانی و گرفتن عکس یادگاری مشترک ختم نشود و در سوی دیگر مانع از تداوم و تشدید تنش‌ها و مناقشات در منطقه قفقاز جنوبی، مشخصاً حول محور دالان موهوم و جعلی زنگه زور شود که اتفاقاً این موضوع جز خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در سایه عدم تغییر وضعیت ژئوپلیتیک این منطقه نیز هست. هرچند برخی کارشناسان معتقدند طرح کریدوری از خاک ایران پیش تر هم در دستور کار بوده است، اما اهتمام جدی تر دولت سیزدهم و همراهی و همکاری دیگر وزارتخانه‌ها نشان می‌دهد اکنون تهران یک نقشه و پلن جایگزین عملیاتی دارد که می‌تواند برای همه طرف‌ها یک بازی برد - برد را به همراه داشته باشد.

راهبرد ایرانی برای گره قفقازی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی پیام آماری تجارت ۶ ماه اول سال پرداخت و با تیتر «تراژدی صادرات صنایع» نوشت: سهم صادرات صنعتی از سبد صادرات غیرنفتی کشور تنها محدود به ۱۵ درصد است. مقایسه صادرات صنعتی ایران در ۶ ماه اول ۱۴۰۲ با بازه زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد صادرات صنعتی ایران کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار افزایش داشته و از رقم سه‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ۱۴۰۱، نهایتاً به سه‌میلیارد و ۵۸۹ میلیون دلار در سال جاری رسیده است. بررسی‌ها حاکی از این است که رشد خلق ارزش افزوده صنعت ایران طی سال‌های اخیر بسیار اندک بوده و صنعت ایران تنها یک مرحله از خام‌فروشی فاصله گرفته و به نوعی در مرحله نیمه‌خام فروشی درجا زده است.

راهبرد ایرانی برای گره قفقازی

کد خبر 698835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.