پرونده ثبت جهانی مجموعه بازار تاریخی اراک تکمیل می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: هم اینک در مرحله تکمیل پرونده ثبت جهانی مجموعه بازار تاریخی اراک هستیم‌.

مصطفی مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هر کشور برای ثبت آثار و ابنیه‌ها تاریخی خود در فهرست میراث جهانی دارای سهمیه است، اظهار کرد: ایران سالانه یک یا دو اثر را می‌تواند به ثبت برساند و با توجه به محدودیت استان مرکزی، ثبت بازار تاریخی اراک را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: بر اساس این تصمیم تمام مجموعه بنای بازار با کاروانسراها، سراها، راسته‌های اصلی و فرعی، تیمچه‌ها و الحاقات برای ثبت پیشنهاد داده شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تصریح کرد: پیشنهاد ثبت بازار اراک در سال‌های گذشته مطرح شد، اما با توجه به اولویت‌بندی که انجام شده بود، این مهم لحاظ نشد.

وی با اشاره به پیشنهاد ثبت جهانی بازار اراک در مجموعه بازارهای کشور افزود: در سال‌های گذشته فهرستی تنظیم و بازدیدهایی از این مجموعه تاریخی انجام و پرونده ثبت جهانی بازار اراک از طریق این اداره کل تهیه و مطالعات آن انجام شد.

مرزبان با اشاره به الحاقات انجام شده و دخل و تصرف داخل بازار اظهار کرد: در مرحله تکمیل بازدیدها از بازار اراک به دلیل دخل و تصرفات صورت گرفته نتوانستیم موافقت با ثبت جهانی بازار اراک را کسب کنیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های مجدد و انجام اصلاحاتی در مجموعه تاریخی بازار اراک گفت: هم اینک در مرحله تکمیل پرونده ثبت جهانی این بنای تاریخی هستیم وامید می‌رود پس از رفع نواقص با پیشنهاد ثبت‌نام این بازار در مجموعه بازارهای جهانی یا به صورت تک بنایی موافقت شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه تعداد ۴۰ تا ۴۵ بنای واجد ارزش و ثبت بنای تاریخی در محدوده بافت تاریخی وجود دارد، تصریح کرد: ما اعتباری برای تملک این بناها نداریم، اما با کمک شهرداری بافت تاریخی و سازمان مدیریت تمهیداتی برای مرمت و بازسازی آن اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای این بناها گفت: برای تعمیرات بناهای تاریخی تسهیلات و امکانات مورد نیاز برای دریافت وام از طریق وزارتخانه انجام شده است تا در اختیار مالکین این بناها قرار گیرد.

کد خبر 698786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.