علائم فلج اطفال چیست؟/ هیچ مورد بومی ابتلا در ایران از سال ۱۳۸۰ به بعد گزارش نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با اجرای طرح‌های ملی واکسیناسیون تکمیلی از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۶ و افزایش میزان پوشش واکسیناسیون، این بیماری به مرحله حذف رسید و از سال ۱۳۸۰ هیچ مورد بومی فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است.

فاطمه ترکمان اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فلج اطفال یک عفونت ویروسی است که اغلب با یک فلج ناگهانی، با دامنه متغیر از عفونت گذرا تا فلج و حتی مرگ همراه است.

وی افزود: این بیماری در کمتر از یک درصد موارد دارای علائم مشکوک به صورت فلجی اتفاق می‌افتد و بیش از ۹۰% موارد عفونت بدون نشانه است یا تب غیرمشخصی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در دوره کمون بیماری سه تا ۴۲ روز، مهم‌ترین راه انتقال بیماری راه مدفوعی – دهانی است، به این صورت که ویروس فلج اطفال با مدفوع بیماران دفع شده و در صورت آلودگی دست به صورت مستقیم و یا آلودگی محیط از طریق خوردن سبزیجات و میوه‌های جالیزی به فرد سالم منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری فلج اطفال تا پیش از اجرای برنامه ایمن‌سازی در سراسر جهان اتفاق می‌افتاد، با پیشرفت برنامه واکسیناسیون و انجام مراقبت‌های بهداشتی در خصوص این بیماری موارد بیماری در جهان کاهش چشمگیر پیدا کرده و در حال حاضر تنها دو کشور افغانستان و پاکستان این بیماری را به صورت بومی گزارش می‌کنند.

ترکمان اسدی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت به خاطر اهمیت این بیماری و لزوم توجه بیشتر به آن روز ۲۴ اکتبر (دوم آبان ماه) را روز جهانی فلج اطفال نامگذاری کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در ایران این بیماری سال‌های گذشته باعث ابتلای زیاد در افراد به خصوص کودکان بود.

وی گفت: با گسترش برنامه واکسیناسیون در کشور از سال ۱۳۶۳ موارد گزارش شده این بیماری به شدت کاهش یافت، با اجرای طرح‌های ملی واکسیناسیون تکمیلی از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۶ و افزایش میزان پوشش واکسیناسیون، این بیماری به مرحله حذف رسید و از سال ۱۳۸۰ هیچ مورد بومی فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است.

ترکمان اسدی اظهار کرد: با توجه به اهمیت بین‌المللی این بیماری و همسایگی ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان که همچنان موارد بومی فلج اطفال گزارش می‌کنند، لازم است این بیماری کماکان مورد توجه باشد و فعالیت‌های مراقبت از آن به طور مستمر انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: برای دستیابی به اهداف کشوری و بین‌المللی در مورد بیماری فلج اطفال فعالیت‌های متعددی مانند واکسیناسیون باید انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واکسن فلج اطفال از بدو تولد در بیمارستان برای نوزاد انجام می‌شود و در سنین دو، چهار و شش ،۱۸ ماهگی و شش سالگی تکرار، بنابراین توصیه می‌شود والدین نسبت به انجام واکسیناسیون کودک خود در زمان‌های ذکر شده و به موقع به واحدهای انجام واکسیناسیون مراجعه کنند.

ترکمان اسدی با اشاره به مراقبت از بیماری اضافه کرد: شناسایی موارد مشکوک و تهیه نمونه از این موارد برای حصول اطمینان از وجود نداشتن بیماری یکی دیگر از فعالیت‌های مراقبت از بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: تمام کودکان زیر ۱۵ سال که دچار شل شدن در اندام‌ها بدون دلیل خاص یا ضربه می‌شوند با تب یا بدون تب باید برای تهیه نمونه مدفوع و آزمایش آن به مراکز بهداشت شهرستان مراجعه کنند.

وی افزود: برنامه واکسیناسیون تکمیلی در کشور در مناطق گرمسیر در دو مرحله و در ماه‌های سرد سال در تمام شهرستان‌های هم مرز با کشورهای افغانستان و پاکستان اجرا می‌شود، در استان‌های سردسیر و غیرهم‌مرز با کشورهای یاد شده در فصل بهار در دو مرحله به فاصله یک ماه فقط برای مناطقی که میزان پوشش واکسیناسیون کمتر از حد انتظار است و روستاهایی که تحت پوشش تیم‌های سیار واکسیناسیون هستند انجام می‌شود.

کد خبر 698780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    قطره