ایمن‌سازی حریم و بستر رودخانه‌ها در یزد تسریع شود

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه در بخش مخاطره سیل، گفت: دستگاه‌ها و شهرستان‌ها با هماهنگی و همکاری نسبت به تسریع در ایمن‌سازی و در ادامه حفاظت از حریم و بستر رودخانه نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، محمدعلی ملک زاده در نشست بررسی اقدامات ایمنی در حوزه رودخانه کوه کاسه که با حضور فرمانداران و نمایندگان شهرستان‌های تفت، یزد، اشکذر، شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی، راه و شهرسازی و مدیر کل دفتر فنی استانداری برگزار شد اظهار کرد: یکی از عمده خسارات در بارندگی‌ها، آسیب دیدن زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی احداثی در حریم‌های رودخانه‌ها بوده که بر اثر بی‌توجهی و کم توجهی به حفظ بستر و حریم رودخانه‌ها شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: استان یزد به علت بارش کم و خشکسالی‌های پیاپی، رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی بسیاری دارد که برخی از آنها شاید چند سال بدون آورد باشند و این موضوع موجب غفلت و زمینه ساز تعرض به آن‌ها می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه‌ای و منابع طبیعی در حفظ و حراست از رودخانه‌ها و حوزه‌های آبخیز، افزود: اقدامات ارزشمندی در این زمینه صورت گرفته ولی جای کار بسیار زیاد است و باید با فرهنگ‌سازی مردمی و استفاده از ظرفیت نظارت عمومی حراست از این بخش افزایش یابد.

ملک‌زاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در افزایش ایمنی حوزه کوه کاسه تاکید کرد: یکی از نقاطی که در سالیان گذشته شاهد تغییرات گسترده بود منطقه کوه کاسه در حوزه مشترک شهرستان‌های یزد، تفت و اشکذر است که در سال‌های قبل طرح ایمن‌سازی این منطقه توسط آب منطقه‌ای تهیه و اکنون با استفاده از ظرفیت قانون بودجه در حال اجرا است.

وی ادامه داد: با توجه به بازدید میدانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از منطقه و دستور وی، با عنایت به تنوع تصدی‌گری دستگاه‌ها و شهرستان‌های مختلف در این منطقه این نشست برگزار شد تا دستگاه‌ها و شهرستان‌ها با هماهنگی و همکاری نسبت به تسریع در ایمن‌سازی و در ادامه حفاظت از حریم و بستر رودخانه نقش آفرینی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد تصریح کرد: یکی از مشکلات منطقه متأسفانه تخلیه نخاله‌های ساختمانی و معدنی در حریم رودخانه بود که مقرر شد بخشداری‌های شهرستان‌ها به همراه منابع طبیعی، راه و شهرسازی و آب منطقه‌ای با محوریت فرمانداری اشکذر تیم نظارتی تشکیل دهند و به صورت دوره‌ای از منطقه بازدید، دستورات و اقدامات لازم برای ساماندهی و حفاظت از منطقه را پیگیری کنند.

ملک‌زاده افزود: رفع دغدغه در خصوص حفظ حق‌آبه حوزه چرخاب به عنوان تأمین کننده آب شرب منطقه و ایمنی بهداشتی این رودخانه از مهم‌ترین مسائلی است که باید با محوریت آب منطقه‌ای و با همکاری تمام دستگاه‌ها پیگیری شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری، فرماندار تفت و معاونین فرماندار اشکذر و یزد، نمایندگان دستگاه‌های آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و راه و شهرسازی در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از روند اقدامات، دغدغه‌ها و مشکلات منطقه را مطرح و راهکارهای پیشنهادی جهت رفع آن را ارائه کردند.

کد خبر 698581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.