طلب نیروگاه‌های پراکنده از یک سال عبور کرد

علاوه بر اینکه نیروگاه‌های مقیاس کوچک با مشکل تفاوت در نرخ‌های قدیم و جدید مواجه هستند، عدم پرداخت به موقع بدهی آنان از سوی وزارت نیرو مشکل دیگری است که با آن مواجه هستند. نزدیک یک سال است که این نیروگاه‌ها از وزارت نیرو طلب دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های اخیر خشکسالی و کاهش شدید تولید نیروگاههای برق آبی باعث شد تا سرعت افزایش مصرف برق در شبکه به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند، این موضوع باعث شد نیاز به سرمایه گذاری بخش‌های مختلف اقتصادی در تولید برق به طور روز افزون افزایش پیدا کند.

در همین راستا، وزارت نیرو در دهه ۹۰ بستری را برای ورود بخش خصوصی فراهم کرد تا فعالان بخش خصوصی بتوانند با ساخت و راه اندازی نیروگاه‌های پراکنده و یا به اصطلاح نیروگاه‌های مقیاس کوچک مشکل کمبود برق را در کشور بر طرف کنند.

نیروگاه‌های مقیاس کوچک یا CHP به نیروگاه‌هایی گفته می‌شود که از نظر فنی می‌توانند به شبکه توزیع متصل شوند، اما ظرفیت عملی تولید آنها بیشتر از ۲۵ مگاوات برق نیست، علاوه بر این از ویژگی‌های مهم این نیروگاه‌ها می‌توان به تولید در نزدیکی و یا در محل مصرف، تزریق توان به شبکه توزیع و یا مستقیماً به مصرف کننده مشخص، افزایش قابلیت اطمینان و کیفیت برق اشاره کرد، همچنین بهبود کیفیت ولتاژ، افزایش پنج برابری پدافند غیر عامل و کاهش خاموشی‌های شبکه نیز از دیگر مزیت‌های این نیروگاه‌ها به شمار می‌رود.

اعلام آمادگی وزارت نیرو برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت برق در حالی انجام شده است که بر اساس آنچه تولیدکنندگان برق در نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس عنوان می‌کنند، هر کیلووات ساعت برق تولیدی اکنون حدود ۷۰۰ تومان از آن‌ها خریداری می‌شود، این در حالی است که تولید هر کیلووات ساعت برق برای آن‌ها بیش از هزار تومان تومان آب می‌خورد و در واقع تولید هر کیلووات ساعت برق اکنون ۳۰۰ تومان ضرر دارد.

درواقع در سال ۱۳۸۹ که قرارداد اولیه ساخت این نیروگاه‌ها منعقد شده، قیمت اعلامی وزارت نیرو برابر ۳.۵ سنت بوده و اکنون این رقم به کمتر از یک سنت رسیده است، علاوه بر این سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها با تسعیر شدید ارز مواجه شدند، اما قیمت خرید برق افزایشی نداشته است، بنابراین می‌توان گفت بهای یک سنت به ازای تولید هر کیلووات برق تولیدی نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس حدود ۳۵۰ درصد کمتر از میزانی است که بانک در سال ۱۳۸۹ به عنوان طرح توجیهی از این نیروگاه‌ها پذیرفته است.

علاوه بر اینکه این نیروگاه‌های مقیاس کوچک با مشکل تفاوت در نرخ‌های قدیم و جدید مواجه هستند، مشکل دیگری نیز جلوی راه این سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته و آن هم عدم پرداخت به موقع بدهی آنان از سوی وزارت نیرو است، به طوری که آن‌ها نزدیک به یک سال است که از وزارت نیرو طلب داشته و پرداختی‌های فعلی این وزارتخانه به آن‌ها مربوط به برق تولیدی در ۱۴ ماه گذشته است.

درخواست فعالان بخش خصوصی از وزارت نیرو؛ به تعهدات خود عمل کنید!

بر اساس اطلاعاتی که فعالان این بخش در اختیار خبرگزاری ایمنا، قرار داده‌اند، انجمن تولیدکنندگان ترکیبی نیرو، حرارت و برودت ایران و همچنین انجمن صنفی نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان طی نامه‌هایی از وزارت نیرو خواستند تعهداتش را نسبت به آن‌ها عمل کند.

جزئیات یکی از این نامه‌ها به این شرح است:

انجمن صنفی نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان نیز طی نامه‌ای به مدیریت شرکت‌های برق منطقه‌ای استان اصفهان، اعلام کرد: با توجه به اینکه عزم راسخی جهت قیمت گذاری و پرداخت مطالبات سنوات گذشته مشاهده نمی‌گردد، لذا سال آینده نیز این نیروگاه‌ها توانایی تولید نداشته و در صورت عدم رفع مشکل از مدار خارج می‌گردند.

بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌ها سنگین شده است

در این خصوص محمود پور بهزاد، رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: نزدیک به ۱۴ نیروگاه پراکنده در استان اصفهان خاموش هستند و سایر نیروگاه‌های مقیاس کوچک فعال نیز به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان در حال تعطیلی هستند. زیرا حتی یک دهم صورت وضعیت نیروگاه‌ها نیز پرداخت نمی‌شود.

وی اضافه می‌کند: بدهی وزارت نیرو تنها به یک نیروگاه ۱۴ مگاواتی در استان اصفهان به ۶۶ میلیارد تومان نزدیک شده است اما آن نیروگاه تنها ۴۰۰ میلیون تومان از آن‌را دریافت کرده است.

رئیس انجمن خاطر نشان می‌کند: هر کیلووات ساعت برق تولیدی در یک نیروگاه پراکنده، حدود هزار تومان هزینه به همراه دارد در صورتی که تنها ۷۰۰ تومان به ازای تولید همان میزان برق تولیدی پرداخت می‌شود.

هزینه تعمیر دستگاه‌ها میلیاردی شده است

پور بهزاد با بیان اینکه تعمیر یکی از دستگاه‌های تولید برق یک میلیارد و ۳۵۰ هزار تومان هزینه به همراه داشته است، تصریح می‌کند: اگر معوقات نیروگاه‌های پراکنده پرداخت نشود، نه تنها آن‌ها در پرداخت هزینه‌های عمومی ناتوان هستند بلکه ممکن است از مدار تولید نیز خارج شوند.

طلب نیروگاه‌های پراکنده از یکسال عبور کرد / بخش خصوصی دیگر توان تولید برق ندارد

معوقات وزارت نیرو از یک سال عبور کرده است

محمد بیات رئیس هیأت‌مدیره انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: جلساتی با حضور وزارت نیرو برگزار شده و قرار است نرخ خرید برق تغییراتی داشته باشد اما همچنان نرخ خرید برق از نیروگاه‌های پراکنده ثابت است. علاوه بر این بیش از یک سال است که مطالبات این صنعت پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه صنعت نیروگاه‌های پراکنده در بین صنایعی است که به صورت کامل توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. اضافه می‌کند: مطالباتی که نیروگاه‌های کوچک مقیاس در کشور از وزارت نیرو دارند اکنون به بیش از سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده در ایران ادامه می‌دهد: بدهی سنگین وزارت نیرو به نیروگاه‌های پراکنده باعث شده تا این نیروگاه‌ها نتوانند دستگاه‌های خود را برای تابستان سال آینده تعمیر کنند. درواقع مطالبات کمرشکن آن‌ها باعث شده خیلی از این نیروگاه‌ها حتی توان پرداخت هزینه حقوق کارکنان خود را نیز نداشته باشند.

بیات با بیان اینکه مبالغی که در چند روز اخیر به حساب نیروگاه‌های پراکنده واریز شده مربوط به بدهی ۱۴ ماه گذشته آنان است، خاطر نشان می‌کند: علت اینکه وزارت نیرو چندسالی است که با مشکل در پرداخت مطالبه نیروگاه‌های پراکنده مواجه شده این است که در ردیف بودجه رقمی به نیروگاه‌های مقیاس کوچک اختصاص داده نشد و این موضوع باعث عقب افتادن بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های مقیاس کوچک شده است.

وی تاکید می‌کند: از وزارت نیرو و شرکت توانیر خواهش کردیم که با توجه به افزایش بودجه این نهاد چاره‌ای برای موضوع پرداخت مطالبات نیروگاه‌های پراکنده در کشور اندیشیده شود. زیرا با شرایط فعلی آن‌ها قادر به ادامه فعالیت نیستند.

پیگیری‌های خبرنگار ایمنا حاکی از آن است که مشکل پرداخت مطالبات نیروگاه‌های کوچک مقیاس ناشی از کمبود اعتبار در نظر گرفته شده برای این بخش بوده و اکنون وزارت نیرو به دنبال آن است که با در نظر گرفتن اعتبارات بیشتر و همچنین ارائه راهکارهایی همچون امکان عرضه برق این نیروگاه‌ها در بورس، این صنعت را از وضعیت فعلی خارج کند که در گزارش‌های آینده به آن پرداخته خواهد شد.

مطالعه بیشتر:

چالش کوچک‌مقیاس‌ها

کد خبر 698472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.