انفجار در معادن یکی از دلایل مهم آلایندگی است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان گفت: عملیات انفجار در معادن، دلیل مهم برای آلایندگی این اقدام علیه محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده عصر امروز _دوشنبه یکم آبان‌ماه_ در جلسه رسیدگی به مشکلات زیست محیطی معادن تیران و کرون با مسئولان دستگاه‌های اداری و تشکل‌های مردم نهاد این شهرستان در محل دفتر امام جمعه، اظهار کرد: بعضی از معادن آلایندگی و عوارض زیست محیطی برای منطقه حریم فعالیت خود دارند که سلامت عمومی را نیز تهدید می‌کنند.

وی افزود: عملیات انفجار برای دستیابی به معادن، از اقدامات معدن‌کاران است که خود دلیل محکم برای آلایندگی علیه محیط زیست محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه مردم نسبت به این معضل گلایه دارند، تصریح کرد: انفجار در آن مناطق سبب ایجاد ناآرامی برای زندگی آنان شده که پیامدهای آن برای محیط زیست غیرقابل جبران است.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست برای فعالیت چنین معادنی اعتراض دارد، خاطرنشان کرد: پشتوانه قانونی چندانی برای دفاع و تعطیلی معادن نداریم و تاکنون این سازمان لوایحی به مجلس شورای اسلامی فرستاده، اما تغییر ایجاد نشده است.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه در قانون جدید معادن اخذ استعلام آلایندگی از محیط زیست حذف شده است، ادامه داد: حذف این فرصت اعلام نظر از یک طرف، از جهت دیگر تقویت و حمایت از فعالیت معادن در برنامه توسعه هفتم کشور، کار را برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از فعالیت معادن دارای مشکل را سخت‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه اداره کل محیط زیست استان اصفهان با وجود محدودیت‌های قانونی در برابر تخلفات صنعتی و معدنی ایستاده است، گفت: سه معدن که خسارت به محیط زیست وارد کرده‌اند در استان اصفهان تعطیل شدند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: ابطال پروانه فعالیت این مراکز با کمک دستگاه قضائی صورت گرفت.

حفظ محیط زیست و توسعه سرمایه‌گذاری

علی محمدی‌کیا فرماندار تیران و کرون در این جلسه با انتقاد از وضعیت نابسمان صدور محوز معادن اظهار کرد: بعضی از معادن محیط زیست و سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کنند.

وی صدور محوز برای فعالیت این معادن را ناسازگار با حقوق عمومی و قوانین دانست و افزود: متولیان امر باید سلامت مردم و حفظ محیط زیست را در نظر بگیرند که این چنین موضوعی در این شهرستان، نارضایتی شهروندان تیرانی را به لحاظ تهدید علیه محیط زیست و سلامت زندگی آنان به همراه داشته است.

وی به فعالیت معدن سرب و روی اشاره کرد و ادامه داد: انفجار و اقدامات معدن کاری در این حوزه علاوه بر اینکه طبیعت و محیط عمومی را تخریب می‌کند، سلامت زندگی مردم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرماندار تیران و کرون با اشاره به اینکه متولیان این معدن، فعالیت آن را برای شهر غیرمضر می‌دانند، تصریح کرد: پاسخ استعلام زیست محیطی و بهداشتی باید به صورت شفاف به اطلاع شهروندان برسد.

وی همکاری محیط زیست استان اصفهان برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق طبیعی و زیست محیطی را مهم خواند و گفت: همکاری این نهاد در تقویت زیرساخت‌ها برای حفاظت از مناطق حفاظت شده حائز اهمیت است.

کد خبر 698467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.