سیاره زهره در بیشترین کشیدگی غربی قرار می‌گیرد

سیاره زهره روز سه‌شنبه -دوم آبان‌ماه- در ظهور خود به بزرگ‌ترین جدایی از خورشید خواهد رسید و با قدر منفی ۴.۴ به شدت می‌درخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاره زهره روز سه‌شنبه -دوم آبان‌ماه- در ظهور خود به بزرگ‌ترین جدایی از خورشید خواهد رسید و با قدر منفی ۴.۴ به شدت می‌درخشد. این پدیده از اصفهان در موقعیت مناسبی قرار می‌گیرد و در زمان طلوع خورشید به ارتفاع ۴۴ درجه بالای افق می‌رسد.

مدار سیاره زهره به خورشید نسبت به مدار زمین به خورشید، نزدیک‌تر است به این معنا که همیشه نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌شود. هربار که سیاره زهره به بزرگ‌ترین جدایی از خورشید می‌رسد، برای چند ماه قابل مشاهده است. لحظاتی که از آن به عنوان بزرگ‌ترین کشیدگی یاد می‌شود، این اتفاق تقریباً هر ۱.۶ سال یک بار تکرار می‌شود.

مقارنه ماه و سیاره زحل

سه‌شنبه -دوم آبان‌- ماه و سیاره زحل در یک راستا قرار می‌گیرند و ماه ۱۰ روزه از زاویه دو درجه و ۴۶ دقیقه جنوب سیاره زحل عبور می‌کند. این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۴:۳۵ تا ۰۱:۳۲ قابل مشاهده خواهد بود. در این وضعیت ماه در قدر منفی ۱۲.۴ و سیاره زحل در قدر ۰.۵ هر دو در صورت فلکی دلو قرار دارند. ماه و سیاره زحل به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی قابل رصد هستند.

نزدیک شدن ماه و سیاره زحل به یکدیگر

سه‌شنبه -دوم آبان‌- ماه و سیاره زحل به یکدیگر نزدیک می‌شوند و ماه ۱۰ روزه از فاصله دو درجه و ۳۲ دقیقه سیاره زحل عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۴:۳۵ تا ۰۱:۳۲ قابل رصد خواهد بود. ماه در قدر منفی ۱۲.۵ و سیاره زحل در قدر ۰.۵ هر دو در صورت فلکی دلو قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی قابل رصد هستند.

سیاره کوتوله 136108 Haumea در اتصال خورشیدی

سه‌شنبه -دوم آبان- سیاره کوتوله 136108 Haumea از نزدیکی خورشید در آسان عبور خواهد کرد و فقط در فاصله ۲۷ درجه‌ای از خورشید ظاهر می‌شود و در حالی که در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‎‌شود برای چندین هفته کاملاً غیرقابل مشاهده است. این سیاره کوتوله تقریباً در همان زمان در دورترین فاصله خود از زمین با فاصله ۵۰.۹۰ واحد نجومی قرار می‌گیرد، زیرا این دو سیاره در دو طرف مخالف منظومه شمسی قرار خواهند گرفت.

سیاره کوتوله 136108 Haumea طی هفته‌ها و ماه‌های بعدی، دوباره در زمان غروب خورشید پدیدار می‎‌شود و به تدریج برای دوره‌های طولانی‌تری در آسمان قبل از طلوع خورشید قابل مشاهده خواهد بود.

کد خبر 698440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.