آغاز نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ در تهران

نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ به میزبانی امیرعبداللهیان و با حضور وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در محل وزارت امور خارجه آغاز شد.

به گزارش ایمنا، نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ با حضور «سرگئی لاوروف»، «هاکان فیدان»، «جیحون بایراموف» و «آرارات میرزویان» وزرای خارجه روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و به میزبانی حسین امیرعبداللهیان در راستای حل و فصل مسائل منطقه از طریق سازوکارهای منطقه‌ای بعدازظهر امروز (دوشنبه) اول آبان ماه در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی؛ دومین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳» آغاز شد.

فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است که البته در نشست امروز وزیر خارجه گرجستان (به دلیل مسائل و اختلافاتی که با روسیه دارد) شرکت نخواهد کرد. گرجستان همچنین در نشست معاونان وزرای خارجه که دو سال پیش در مسکو برگزار شد هم شرکت نکرده بود.

پیش از این نشست ۳+۳ در تاریخ ۱۹ آذر ۱۴۰۰ و در سطح معاونان وزرای خارجه و البته بدون حضور گرجستان در مسکو برگزار و در آن نشست «علیرضا حقیقیان» دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه شرکت کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این آمادگی خود را برای برگزاری نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ (ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) اعلام کرده بود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پس از تصدی وزارت خارجه و در سفری که به مسکو داشت در گفت‌وگو با یک رسانه روسی درباره فرمت ۳+۳ گفته بود: فرمت‌های متعددی برای حل مناقشات مطرح شده، یکی از این فرمت‌ها ۳+۳ است که از زمان اوج گیری بحران در قره باغ مطرح شد. ما فکر می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو می‌شود سوءتفاهمات را برطرف کرد و تمامیت ارضی کشورها در گفت‌وگوها می‌تواند مورد تأکید قرار بگیرد، نتیجه آن را هم می‌توانیم روی زمین پیاده کنیم.

پس از درگیری‌های جدید در ۲۸ شهریور ماه نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی، با تأکید بر نقش کشورهای منطقه برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست ۳+۳ (ایران، روسیه، گرجستان، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان) در این زمینه را مورد اشاره قرار داد.

موضوعات مربوط به منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های گسترش همکاری‌ها از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست یک روزه خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) اول آبان ماه درباره نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ عنوان کرد: اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای فرمت ۳+۳ جهت بررسی تحولات قفقاز جنوبی امروز در تهران برگزار می‌شود.نوبت این نشست «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» است و می‌تواند سنگ بنای مسیر برقراری آرامش و پایان چالش‌ها در قفقاز جنوبی با مشارکت بازیگران منطقه‌ای و همسایگان باشد.

«سید عباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس درباره این نشست نوشت: برگزاری نشست وزرای خارجه عضو ابتکار ۳+۳ در تهران گام بلندی در ادامه و تکمیل سیاست همسایگی دولت جمهوری اسلامی ایران است. منطقه گرایی و شکل گیری سازوکارهای منطقه‌ای با اهداف متنوع از ویژگی‌های نظم جهانی در حال ظهور است. سفیر ایران در باکو پیام این نشست را «حضور و دخالت نیروهای فرامنطقه در مسائل قفقاز ممنوع!» عنوان کرد.

علاوه بر این کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو هم درباره این نشست عنوان کرد: برگزاری نشست وزیران خارجه در فرمت ۳+۳ درباره قفقاز به میزبانی تهران در چارچوب سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، تقویت ثبات، صلح و امنیت منطقه‌ای را در دستورکار دارد. مسائل پیرامونی با همکاری و تعامل کشورهای منطقه و عدم دخالت بازیگران بیرونی، قابل مذاکره و حل و فصل است.

قرار است عصر امروز نیز حسین امیرعبداللهیان در نشستی خبری به پرسش‌های خبرنگاران درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ دهد.

منبع: فارس

کد خبر 698425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.