ذات‌الریه علت اصلی بستری و مرگ به دنبال عفونت ریه در افراد سیگاری است

فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی و عضو انجمن ریه اروپا با اشاره به ضرورت تزریق واکسن ذات الریه در بالغان سیگاری گفت: عفونت پنوموکوک به ویژه در پاییز و زمستان علت اصلی بستری و مرگ به دنبال عفونت ریه در افراد سیگاری است، یعنی سیگار بستر ابتلای شدید را فراهم می‌کند.

عباس رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ضرورت تزریق واکسن ذات الریه اظهار کرد: ذات الریه یا پنومونی یعنی عفونت شدید ریه که در بیشتر موارد باعث بستری بیمار می‌شود، افرادی که سیگاری هستند یا انواع بیماری‌های زمینه‌ای را دارند در معرض ابتلاء به این بیماری شدید هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه افرادی باید واکسن ذات الریه تزریق کنند؟ افزود: تمام افراد بالای ۶۵ سال و کودکان زیر دو سال، افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال با شرایط نقص ایمنی (سرطان و پیوند)، مصرف‌کنندگان الکل، دیابتی‌ها، نارسایی قلبی و کبدی و کلیوی و از همه مهم‌تر سیگاری‌ها باید نسبت به تزریق واکسن ذات الریه اقدام کنند.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی و عضو انجمن ریه اروپا تصریح کرد: واکسن پنوموکوک از ابتلای فرد به عفونت سینوس، گوش، مننژیت پنوموکوکی نیز پیشگیری می‌کند و به همین دلیل در بسیاری از کودکان مستعد به این بیماری‌ها تجویز می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت تزریق واکسن ذات الریه در بالغان سیگاری ادامه داد: عفونت پنوموکوک به ویژه در پاییز و زمستان علت اصلی بستری و مرگ به دنبال عفونت ریه در افراد سیگاری است، یعنی سیگار بستر ابتلای شدید را فراهم می‌کند.

رضایی با اشاره به نوع و فواصلی تزریق واکسن ذات الریه گفت: دو نوع از واکسن ذات الریه موجود است که تصمیم‌گیری درباره تزریق آن بستگی به سن فرد (بالای ۶۵ یا زیر ۶۵ سال) و سابقه قبلی واکسیناسیون دارد و باید پزشک بیمار نوع واکسن را تعیین کند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه شده واکسن پنوموکوک در افراد مستعد و سن بالا هر پنج تا ۱۰ سال یک بار تکرار شود، در مورد سیگاری‌ها و بیماران مبتلا به برونشیت همان پنج سال مورد قبول است، یعنی یک نوبت تزریق حداقل تا پنج سال در برابر عفونت پنوموکوکی ایمنی خوبی ایجاد می‌کند.

کد خبر 698380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.