خواهرخواندگی بندرعباس با ۴ شهر جهان

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس از تصویب خواهرخواندگی شهر بندرعباس با «آستاراخان» روسیه، «آکتائو» قزاقستان «کراچی» پاکستان و «مومبای» هند در این شورا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عیسی عباسی صبح امروز_ دوشنبه یکم آبان‌ماه_ در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس، اظهار کرد: امروزه بسیاری از شهرهای جهان بر اساس تشابهات فرهنگی و اجتماعی به ایجاد روابط خواهرخواندگی با یکدیگر می‌پردازند و از این طریق به سودآوری بسیاری در زمینه‌های مختلف دست پیدا کرده‌اند.

وی افزود: پیمان خواهر خواندگی رابطه دوستانه و هدفمندی است که به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: خواهر خواندگی بدون توجه به قراردادهای رسمی بین دولت‌ها به وسیله شهرداران و مدیران محلی که ارتباط نزدیکی را با شهروندان دارند، انجام می‌شود.

عباسی ادامه داد: پیمان خواهرخواندگی باعث رشد در توسعه پایدار شهرها، کاهش مشکلات جوانان، تعاملات فرهنگی و تلاش برای ارسال کمک‌های بشردوستانه در زمان بحران می‌شود.

وی تاکید کرد: پیمان خواهرخواندگی در تغییر سطح فرهنگی دو شهر خواهر خوانده و تبادل فرهنگ‌ها نقش به سزایی دارد که در این بین برخی از شهرهای خواهر خوانده هرساله با برگزاری مسابقه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف به پیش برد این هدف کمک بسیاری می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس با اشاره به مزایای خواهرخواندگی، تصریح کرد: تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور و شهرها، تبادل فرهنگی و آموزشی بین دو کشور و شهرها، افزایش همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله تجارت، صنعت، علم و فناوری، ورزش و گردشگری، افزایش فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی در دو کشور، تبادل تجربیات در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست، فرهنگ، آموزش و پژوهش، تقویت همبستگی و اتحاد بین دو کشور و شهرها، افزایش فرصت‌های تحصیلی و آموزشی برای دانشجویان و پژوهشگران دو کشور، تبادل فرهنگ و هنر بین دو کشور و شهرها، افزایش فرصت‌های مسافرت و گردشگری بین دو کشور از جمله مزایای خواهرخواندگی است.

عباسی ادامه داد: به طور مثال در حوادث و بلایای طبیعی که برای یکی از شهرهای خواهرخوانده اتفاق می‌افتد شهرهایی که هم پیمان هستند باید به شهر آسیب دیده کمک کنند. انتقال تجربیات و آموزش نیروی انسانی مورد دیگری است که اتفاق می‌افتد، برای نمونه تجربیاتی که یک شهر در حوزه شهری خود اندوخته است به خواهرخوانده خود انتقال می‌دهد تا استفاده کنند و به کار بگیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های فرهنگی هم شهرهای خواهرخوانده با آداب، رسوم و فرهنگ یکدیگر آشنا می‌شوند، گفت: توسعه گردشگری، معرفی شهر خواهرخوانده در رسانه‌های شهر مقابل و برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی از دیگر اتفاق‌هایی است که در قرارداد خواهرخواندگی اتفاق می‌افتد. در کنار این پیمان تفاهم‌نامه‌های مشترک همکاری نیز به امضا می‌رسد که دربردارنده منافع تجاری و اقتصادی برای شهرها است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بندرعباس تاکید کرد: خواهرخوانده‌ها در حوزه‌های شهری نیز با هم تبادل اطلاعات کرده و در قالب قراردادهایی از تجربیات هم استفاده می‌کنند. جذب سرمایه گذاری خارجی در پروژه‌های شهری از دیگر اتفاقاتی است که در کنار قرارداد خواهرخواندگی اتفاق می‌افتد و منافعی برای شهروندان در برخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، خواهرخواندگی بندرعباس با شهرهای «کراچی» پاکستان، «نینگبو» چین، «آستارا خان» روسیه، «آکتائو» قزاقستان، «صلاله» عمان و «مومبای» هند نیز در دستور کار نمایندگی وزارت امور خارجه قرار دارد.

پیش از این، شهر کورینتو نیکاراگوئه با بندرعباس تفاهم‌نامه خواهرخواندگی منعقد کرده است.

کد خبر 698283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.