«بریکس پی» گامی برای تضعیف دلار است

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: بریکس پی، عاملی در جهت تضعیف ارزهایی مانند دلار بشمار می‌رود، البته نه به آن معنا که دلار از مبادلات جهانی کنار رود بلکه نقش و جایگاه آن تضعیف می‌شود.

میثم مهر پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: راه‌اندازی نهادهایی مانند بریکس و سامانه‌ای تحت عنوان بریکس پی، عاملی در جهت تضعیف ارزهایی مانند دلار بشمار می‌رود، البته نه به آن معنا که دلار از مبادلات جهانی کنار رود بلکه نقش و جایگاه آن تضعیف می‌شود.

وی افزود: پیش‌تر نیز با متولد شدن واحد پولی یورو این حرکت آغازشده بود.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: گام‌های ابتدایی برای کم‌رنگ کردن نقش دلار برداشته‌شده است اما به نتیجه رسیدن آن به یک بازه زمانی طولانی‌مدت نیاز دارد، همان‌گونه که یک پروسه زمانی طولانی‌مدت لازم بود تا دلار قدرت خود را اثبات کند.

مهرپور اضافه کرد: کاهش نقش دلار آغازشده و همان طور که در مقطعی اوج گرفت در حال کاهش اقتدار است، اما اینکه تصور شود دلار به‌طورکلی حذف شود این‌چنین نخواهد بود بلکه ارزهای دیگری که پیش‌ازاین چندان مطرح نبودند نقش غالب‌تری پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: سهم دلار به‌تدریج در مبادلات جهانی به کمتر از ۵۰ درصد خواهد رسید و که تحقق این اتفاق حداقل یک بازه پنج ساله را می‌طلبد و البته آمارهای جهانی هم نشان از نزول نقش این ارز در مبادلات جهانی طی یک دهه اخیر دارد.

کد خبر 698202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.