آوارگی ۱۲۰هزار ارمنی در جریان جنگ قره باغ/ ۲۷هکتار از اراضی کاپان به دست آذربایجان افتاد

شهردار شهر کاپان تاکید دارد هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک مرزی، خط قرمز ایران است که این رویکرد مورد قبول مقامات کشور ارمنستان نیز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گئورگ پارسیان، شهردار کاپان ارمنستان که به دعوت شهردار اصفهان به نصف‌جهان سفر کرده بود، در حاشیه این سفر در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ایمنا به تشریح منازعات قفقاز پرداخت و به سیاست دولت ارمنستان مبنی بر گسترش همکاری با ایران اشاره کرد.

وی با توجه به حوادث ماه‌های اخیر در منطقه قفقاز و استان سیونیک، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید از سال ۲۰۲۰ اتفاقاتی در منطقه قفقاز رخ داد و استان سیونیک وضعیت متشنجی را تجربه کرد. به خصوص در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ که رفتارهای خشونت آمیز از سمت کشور آذربایجان به استان سیونیک شدت گرفت و با ورود غیرقانونی نظامیان آذربایجان به این استان وضعیت متشنج‌تر شد.

پارسیان افزود: در واقع عملیات نظامی تجاوزگرایانه آذربایجان از بهار ۲۰۲۱ شروع شد و کم کم شدت گرفت و از سپتامبر ۲۰۲۲ نظامیان آذربایجان عملاً وارد استان سیونیک شدند و تجاوزاتی به سمت شهر کاپان صورت گرفت که در این تجاوزات حدود ۲۷ هکتار از زمین‌های منطقه کاپان به دست نظامیان آذربایجان افتاد.

آوارگی ۱۲۰هزار ارمنی در جریان جنگ قره باغ/ ۲۷هکتار از اراضی کاپان به دست آذربایجان افتاد

شهردار کاپان ارمنستان ادامه داد: همانطور که شما و همه جامعه جهانی مطلع هستید از ۱۹ سپتامبر با شروع عملیات نظامی و تحت فشار نظامیان آذربایجان ۱۲۰ هزار ارمنی زادگاه خود را ترک کرده و از منطقه قره باغ بیرون شدند و در مقابل نیروهای آذربایجان وارد خاک ارمنستان شدند که مشکلات زیادی برای ارمنستان به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری ایران خواستار حفظ مرزهای دو کشور شده و با هرگونه تغییر مرزهای ژئوپلیتیک مخالفت کرده‌اند، ابراز کرد: من به نوبه خود از رهبر جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهوری و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر می‌کنم؛ چرا که به طور صریح بیان کردند هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک مرزی خط قرمز ایران است که مورد تقدیر مقامات کشور ارمنستان نیز هست؛ از این رو همین مسئله دلیلی شد تا همراه با ورود وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شهر کاپان یک کنسولگری به صورت رسمی در این شهر افتتاح شود.

پارسیان در پاسخ به این سوال که شهر کاپان و استان سیونیک دنباله رو کدامیک از قدرت‌های منطقه خواهد بود، تصریح کرد: در خصوص سیاست‌های کلی مقامات استان سیونیک و شهر کاپان که در این استان واقع شده است باید گفت که تابع سیاست‌های خود کشور ارمنستان هستند.

وی در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان اذعان کرد: تغییری در سیاست‌های مشترک دو کشور و پیش برد این سیاست‌ها قابل تصور نیست و همیشه این رابطه و هماهنگی در اولویت بوده است.

شهردار کاپان ارمنستان پیرامون رویکرد مثبت دولت نیکول پاشینیان نسبت به غرب، تاکید کرد: همانطور که خود آقای نیکول پاشینیان هم گفتند ما هیچ تغییری در چشم انداز سیاسی و روابط خارجی خود متصور نیستیم و ارمنستان صرفاً سعی دارد، روابط خود با سایر کشورها را با توجه به شرایط موجود بهبود بخشد اما هیچ تغییری در سیاست‌های کلان روابط خارجی ایجاد نخواهد کرد.

وی گفت: ترکیه و آذربایجان می‌توانند هر ایدئولوژی و جهان بینی و سیاستی را داشته باشند ولی تا زمانی که تمامیت ارضی کشور ارمنستان را به رسمیت شناخته شود و ما را تهدید نکنند. اما اگر بحث تهدید ارمنستان مطرح باشد با آن مقابله می‌کنیم.

پارسیان در خصوص رابطه دولت ارمنستان با رژیم صهیونیستی، خاطر نشان کرد: در رابطه با رژیم صهیونیستی هم تا آنجایی که من می‌دانم هیچ تمایلی برای ایجاد یا بهبود روابط بین ارمنستان و رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

کد خبر 698147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.