سیاره زهره در وضعیت دوگانگی قرار می‌گیرد

سیاره زهره امروز (دوشنبه) در ظهور خود به فاز نیمه می‌رسد و با قدر منفی ۴.۴ به‌شدت می‌درخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاره زهره امروز _دوشنبه یکم آبان‌ماه_ در ظهور خود به فاز نیمه می‌رسد و با قدر منفی ۴.۴ به شدت می‌درخشد، این پدیده از اصفهان در موقعیت مناسب قرار می‌گیرد و در زمان طلوع خورشید به ارتفاع ۴۴ درجه بالای افق می‌رسد.

مدار سیاره زهره به خورشید نسبت به مدار زمین به خورشید، نزدیک‌تر است، به این معنا که همیشه نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و در بیشتر مواقع در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‌شود؛ هربار که سیاره زهره به بزرگ‌ترین جدایی از خورشید می‌رسد، برای چند ماه قابل مشاهده است. لحظاتی که از آن به عنوان بزرگ‌ترین کشیدگی یاد می‌شود، این اتفاق تقریباً هر ۱.۶ سال یک بار تکرار می‌شود.

در این مواقع، سیاره زهره به‌قدری درخشان است که پس از خورشید و ماه، سومین جرم درخشان در آسمان در نظر گرفته می‌شود و اغلب به آن ستاره صبح یا ستاره عصر گفته می‌شود. فاز زهره با توجه به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است، برای نمونه زمانی که بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد طرفی که به سمت زمین می‌چرخد مانند ماه نو به‌طور کامل روشن نیست؛ برعکس، زمانی که در مدار خود در مقابل زمین قرار می‌گیرد و تقریباً از پشت خورشید عبور می‌کند، مانند ماه کامل روشن به نظر می‌رسد.

در این زمان، سیاره زهره در دورترین فاصله خود از زمین قرار دارد، بنابراین در واقع کم‌نورتر از زمان‌های دیگر است؛ سیاره زهره در یک نیمه فاز میانی، به نام دوگانگی در دورترین فاصله از خورشید به نظر می‌رسد.

کد خبر 698138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.