مردان نیز به سرطان سینه مبتلا می‌شوند / ضرورت مصرف ویتامین D در زنان

فلوشیپ جراحی سینه گفت: سرطان سینه در مردان نسبت به زنان یک درصد شیوع دارد و در مردان سرطان سینه زودتر مشخص می‌شود، مردان تصور می‌کنند به سرطان سینه مبتلا نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول فاتحی‌فر امروز _یکشنبه سی‌ام مهرماه_ در نشست خبری اکتبر ماه اطلاع‌رسانی سرطان سینه اظهار کرد: در خصوص سرطان سینه خبرهای خوب زیادی وجود دارد، در حقیقت ۲۰ سال گذشته به ندرت می‌شد که بیماری را در مراحل اولیه ببینیم و درمان و نتیجه خوبی دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهر اصفهان و استان‌های همجوار که می‌توانیم پوشش دهیم نتیجه خوبی از درمان سرطان سینه دریافت می‌کنیم، افزود: ممکن است در آینده سرطان‌های سینه با وضعی که اکنون پیش می‌رویم نباشد و می‌تواند روش‌های جدیدی برای درمان وجود داشته باشد؛ به طور قطع دنیا در حال پیشرفت است و اقدامی که ۴۰ سال پیش انجام می‌دادیم اکنون انجام نمی‌دهیم.

این فلوشیپ جراحی سینه با بیان اینکه نمی‌توان برای تمام بیماران نسخه واحد نوشت، تصریح کرد: در آینده با اطلاعاتی که از گوشه کنار دنیا می‌رسد و ایران نیز از این اطلاعات بی‌بهره نیست، می‌توان اقدامات بهتری برای درمان سرطان سینه انجام داد.

وی با بیان اینکه لازم است زنان اگر توده‌ای در سینه خود احساس کردند سریع به پزشک مراجعه کنند، اضافه کرد: در تشخیص سرطان، ابتدا مراجعه به پزشک ضروری است، به نظر می‌رسد یک پزشک ابتدا باید شرح حال و معاینه صحیح دریافت کند، سپس به سمت پاراکلینیک حرکت می‌کنیم؛ تمام افراد انتظار دارند در مرحله اول پزشک برای آنها ام آر آی تجویز کند، اما این گونه نیست و بیشتر تشخیص‌ها در معاینه اولیه بر اساس شرح حال، سابقه خانوادگی، وضعیت بیمار و شغل وی در نظر گرفته می‌شود و در نهایت پزشک نظر خود را به عنوان تشخیص اولیه به بیمار ارائه می‌دهد.

فاتحی‌فر با بیان اینکه به ترتیب شرح حال و معاینه بیمار سپس خدمات درمانی پاراکلینیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: اگر در این صورت توموری پیدا نشد، اما هنوز پزشک یا فرد مبتلا مشکوک به تومور بود، می‌توان ام آر آی تجویز کرد.

وی با اشاره به وجود سرطان سینه در مردان ادامه داد: سرطان سینه در مردان یک درصد نسبت به زنان شیوع دارد و در مردان سرطان سینه زودتر مشخص می‌شود، اما ایرادی که وجود دارد این بوده که مردان تصور می‌کنند به سرطان سینه مبتلا نمی‌شوند و به همین دلیل زخم یا توده‌ای که در سینه آنها ایجاد می‌شود را پیگیری نمی‌کنند، در مردان تشخیص سرطان سینه بیشتر با معاینه انجام می‌شود، زیرا ماموگرافی در بسیاری از مردان انجام نمی‌شود و به صورت واضح توده لمس می‌شود؛ همچنین در هیچیک از مقالات علمی توصیه نشده که معاینات سالانه برای تشخیص سرطان سینه در مردان انجام شود، اما اگر مردان مشکلی داشتند، معاینه صورت می‌گیرد و تاکنون مشکلی در این زمینه وجود نداشته و به تشخیص رسیدیم.

این فلوشیپ جراحی سینه با اشاره به استفاده از محصولات ضدتعریق و دئودورانت و تأثیر آن بر سرطان سینه گفت: محصولات ضد تعریق و دئودورانت هیچ تأثیری بر این سرطان ندارد، اما در خصوص استفاده از این محصولات باید استانداردها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

وی در خصوص عمل‌های زیبایی ارتباط بسیار نادری با ابتلاء به سرطان سینه دارد، اضافه کرد: لازم است بدانیم ویتامین E تأثیری بر سرطان سینه ندارد، اما ویتامین D برای پیشگیری از سرطان سینه مؤثر است.

کد خبر 698054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.