بازگشت قاتل به صحنه‌ جرم!

پس از سفر جو بایدن و اولاف شولتس به سرزمین‌های اشغالی، این بار نوبت نخست‌وزیر بریتانیا است که مُهر تاییدش را بر جنایات آن بزند، بدون اینکه آن را محکوم به نقض قوانین بین‌المللی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم اسرائیل پس از شکست اطلاعاتی در پی حمله غافلگیرانه حماس در هفتم اکتبر به بمباران بی‌وقفه زیرساخت شهری غزه دست زد که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از چهار هزار نفر شده است که بالغ بر ۷۰ درصد آن‌ها زنان و کودکان بوده‌اند. مردم جهان که با این تصاویر روبه‌رو شدند، دیگر توان اعتماد به رسانه‌ها و توجیه‌های دولت‌های خود مبنی بر «حق مشروع دفاع از خود» رژیم صهیونیستی را نداشتند.

از این‌رو این رژیم در چند روز گذشته با میزبانی از سران کشورهای غربی سعی دارد از اعتبار آنها برای اعمال خود مشروعیت ایجاد کند. پس از حمایت بی‌دریغ اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، این بار نوبت ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا است. بریتانیا سابقه طولانی در حمایت از اسرائیل در جنگ‌هایش دارد.

بازگشت قاتل به صحنه‌ی جرم!

وبگاه شبکه خبری الجزیره به تاریخچه همدستی انگلستان با مقامات صهیونیستی در ایجاد این رژیم و اهداف سوناک از این بازدید پرداخته است، در حالی که بمباران بی‌وقفه اسرائیل بر نوار غزه باعث تخریب ساختمان‌های مسکونی و کشته شدن بیش از ۳۴۰۰ فلسطینی شده است، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز پنجشنبه برای «اعلام همبستگی با مردم اسرائیل» در تل‌آویو فرود آمد.

او در نشست خبری با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل اظهار کرد: «من مفتخرم که در تاریک‌ترین دوران اسرائیل اینجا با شما می‌ایستم، ما در همبستگی با شما خواهیم ایستاد. ما در کنار شما و مردمتان خواهیم بود و می‌خواهیم شما برنده شوید.»

الجزیره نوشته است که پس از طوفان‌الاقصی، بریتانیا شانه به شانه اسرائیل ایستاده است. این سفر در حالی انجام شد که افزایش تلفات مردم فلسطین باعث تظاهرات گسترده در سراسر خاورمیانه شد، که ترس از تبدیل شدن درگیری اسرائیل و فلسطین به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش داده است. دفتر ریاستی سوناک به خبرگزاری رویترز گفته است که هدف او ابراز تسلیت بابت جان‌های از دست رفته در غزه و فلسطین است، همچنین نسبت به تشدید درگیری‌ها هشدار دهد.

نقش بریتانیا در تاریخ فلسطین چیست؟

به گفته الجزیره، اگر از هر فلسطینی بپرسی ریشه مشکلات آن‌ها چیست، بی‌شک خواهد گفت آرتور بالفور، وزیر امور خارجه بریتانیا. در سال ۱۹۱۷ بود که بالفور به عنوان وزیر خارجه بریتانیا خدمت می‌کرد، او در بیانیه متعهد شد که یک «خانه ملی» برای یهودیان در فلسطین ایجاد کند. بریتانیا از زمان شکست امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، مسئولیت فلسطین را برعهده داشت؛ محل زندگی اقلیت یهودی و اکثریت عرب.

پس از بیانیه بالفور، یهودیان فراری از آزار و اذیت یهودستیزانه در اروپا، به‌ویژه در طول هولوکاست نازی‌های آلمان در جنگ جهانی دوم، به تعداد بیشتری وارد فلسطین شدند. بریتانیا در سال ۱۹۴۸، زمانی که رهبران یهودی ایجاد کشور اسرائیل را اعلام کردند، فلسطین را ترک کرد و شبه‌نظامیان یهودی به فلسطینی‌ها یورش بردند و آن‌ها را مجبور به فرار کردند.

حدود ۷۵۰ هزار فلسطینی در یک کارزار سیستماتیک پاک‌سازی قومی آواره شدند، برخی از آن‌ها به اردن، لبنان و سوریه سرازیر شدند و سایرین به مناطق باقی‌مانده در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی پناه بردند. فلسطینی‌ها آوارگی اجباری را روز «نکبت» یا فاجعه می‌نامند. طی جنگ سال ۱۹۶۷، اسرائیل مناطق باقی‌مانده فلسطینی را تصرف کرد، اقدامی که توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد.

بازگشت قاتل به صحنه‌ی جرم!

نتیجه این سفر چه بود؟

اَلن فیشر، خبرنگار الجزیره در تل‌آویو، گزارش داده است که بیانیه سوناک نسبت به آرزوی او برای پیروزی اسرائیل واضح است. در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به قطع کردن آب، غذا، انرژی به نوار غزه و نقض گسترده قوانین بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل نشده است.

طبق این گزارش، نتانیاهو که از این دیدارها چنین حمایت‌هایی را انتظار دارد این درگیری را به عنوان نبردی بین «نیروهای پیشرفت و بشریت» علیه «محور شرارت» مصور می‌کند. این‌گونه زبان و عبارت با هدف انسان‌زدایی از مردم فلسطین نشان می‌دهد که کابینه جنگی نتانیاهو قصد دارد این درگیری مدت زمان زیادی ادامه داشته باشد و از این‌رو به متحدان خود سیگنال می‌دهد که اوضاع از این نیز بدتر خواهد شد و آن‌ها نباید پشت رژیم را خالی کنند.

الجزیره در ادامه به اقدامات شورای امنیت سازمان ملل و تلاش‌های کشورهایی مانند روسیه و برزیل برای تصویب قطع‌نامه‌ی آتش‌بس و لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه پرداخته است. رأی ممتنع بریتانیا در روز چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل نسبت به قطعنامه‌ای که از اسرائیل می‌خواست اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه به غزه ارسال شود، مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت. این قطعنامه توسط ایالات متحده به دلیل اشاره نکردن صریح به «حق اسرائیل برای دفاع از خود» وتو و رد شد.

با اینکه انگلیس رأی ممتنع به این قطعنامه داد، سوناک در دیدارش با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی، بر لزوم باز کردند کریدور بشردوستانه رفح تاکید کرد. این دو مقام، بر لزوم تنش‌زدایی این درگیری داغ تاکید کردند. به گفته گروه‌های حقوق بشر محاصره غزه توسط اسرائیل به منزله مجازات دسته‌جمعی و جنایت جنگی است.

الجزیره به نقل از جِری حسن، یک نویسنده و صاحب‌نظر اسکاتلندی نوشته است: «در جهان پس از جنگ سرد، غرب مدعی است که از حقوق بین‌الملل دفاع می‌کند و سپس از ظلم و ستم در جاهای دیگر حمایت می‌کند، و نشان می‌دهد که دفاعش از [ارزش‌های] دموکراتیک و حقوق بشر به اندازه یک نخ باریک است.»

مقصد بعدی سوناک عربستان سعودی برای دیدار با ولیعهد محمد بن سلمان است. این طوفان دیپلماسی بخشی از برنامه وزیر خارجه بریتانیا، جیمز کلورلی، است که قصد دارد به مصر، ترکیه و قطر سفر کند.

بازگشت قاتل به صحنه‌ی جرم!

رابطه بریتانیا و رژیم اسرائیل چگونه است؟

به گفته الجزیره، بریتانیا روابط محکمی با اسرائیل دارد، اما این دو متحد همیشه در مورد برخی مسائل سیاست خارجی توافق ندارند. به عنوان مثال، در ماه مارس بنیامین نتانیاهو به لندن رفت تا سوناک را برای اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی متقاعد کند، که با مخالفت وزارت خارجه بریتانیا رو به رو شد. سوناک همچنین در خصوص اصطلاحات قضائی ائتلاف افراطی نتانیاهو اعتراض کرده است.

در گذشته نیز لحظات سختی وجود داشته است. بریتانیا پس از تهاجم اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲، تحریم تسلیحاتی را علیه رژیم اسرائیل وضع کرد. خبرگزاری میدل‌ایست‌آی در این خصوص نوشته است که مارگارت تاچر، هر چند از حزب محافظه‌کار و حامی رژیم بود، اما در برابر همدستی آن‌ها در جنایات کمپ‌های صبرا و شتیلا سکوت نکرد و آن را «یک عمل کاملاً وحشیانه» خواند.

بازگشت قاتل به صحنه‌ی جرم!

تاچر همچنین به رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، نامه نوشت که این کشور نیاز به یک سیاست متعادل در قبال اسرائیل است و با «حمایت نامحدود از اسرائیل تنها می‌تواند منجر به دو قطبی شدن و ناامیدی فزاینده در جهان عرب شود.»

نویسنده مقاله میدل‌ایست‌آی افزوده است که اگر تاچر زنده بود، برای نتانیاهو یک سخنرانی سخت‌گیرانه درباره اخلاق، حقوق بین‌الملل می‌کرد. سوناک نه تنها این کار را نکرده، بلکه نیروی دریایی بریتانیا را برای حمایت از رژیم صهیونیستی به به شرق دریای مدیترانه ارسال کرده است. او با این اقدام مهر تأیید برای اقدامات بعدی رژیم اسرائیل در غزه زده است.

بسیاری از فلسطینی‌ها گفتمان سران رژیم صهیونیستی و حمایت غرب از آنها را به عنوان نسل‌کشی می‌دانند. هنگامی که متفری در کانال ۴ انگلیس از او پرسید که آیا او خواستار خویشتنداری از جانب اسرائیل است، سوناک پاسخی نداد. این امر به ویژه با توجه به شیوع زبان غیرانسانی در میان نخبگان سیاسی و رسانه‌ای اسرائیل در چند روز گذشته قابل توجه است.

نویسنده میدل‌ایست‌آی این گونه مقاله را تمام کرده است که «این لحظه، نشان‌دهنده این است که تمام ادعاهای کشور من [انگلیس] مبنی بر نمایندگی انصاف، نجابت و حاکمیت قانون -که به‌طور مسلم مسلم همیشه ریاکارانه و منفعت‌طلبانه بوده- کنار گذاشته شده است.»

کد خبر 697719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.