تلاش ناکام غرب برای حذف اسلام از آفریقا / شیخ زکزاکی پیام‌آور فرهنگ اسلامی در قاره سیاه

سفیر سابق ایران در لیبی گفت: شیخ زکزاکی با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی ایران، بهترین و جذاب‌ترین پاسخ را به نیازهای مردم آفریقا و جوامع مسلمان ساکن آفریقا داده و توانسته است حرکتی برای احیای فرهنگ اسلامی در آفریقا ایجاد کند.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دیدار شیخ ابراهیم زکزاکی با رهبر معظم انقلاب، درباره شخصیت رهبر شیعیان نیجریه اظهار کرد: شیخ زکزاکی نمونه کامل یک شخصیت بزرگ اسلامی و علمی است که با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی ایران توانسته است حرکتی بزرگ و فرهنگی را در آفریقا ایجاد کند و جذابیت‌های اسلام را به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ میلیون نفر از مردم آفریقا دعوت شیخ زکزاکی را پذیرفته‌اند، افزود: این شخصیت بزرگ حرکت عظیم فرهنگی خود را در یکی از شهرهای مهم و دانشگاهی کشور پرجمعیت نیجریه شروع کرد؛ شیخ زکزاکی موفق شد در برابر هجمه‌های تبلیغاتی گسترده غربی‌ها که تلاش می‌کنند اسلام را در صحنه آفریقا حذف کرده یا وارونه جلوه دهند، قرائتی صحیح از اسلام را ارائه دهد و در برابر هرگونه ظلم و تعدی و هجمه‌های فرهنگی غربی بایستد.

سفیر سابق ایران در لیبی تصریح کرد: شیخ زکزاکی با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی ایران بهترین و جذاب‌ترین پاسخ را به نیازهای مردم آفریقا و جوامع مسلمان ساکن آفریقا داد و توانسته است حرکتی برای احیای فرهنگ اسلامی در آفریقا ایجاد کند.

وی با بیان اینکه زمانی در کشورهای آفریقایی تمدن‌های بزرگی ایجاد شده بود و شیخ زکزاکی تلاش کرد هویت آفریقایی‌ها را به آن‌ها بازگرداند، ادامه داد: در برهه‌ای غربی‌ها توانستند بهترین نیروهای آفریقایی را به تاراج ببرند، منافع آنها را بدزدند و ضربات اقتصادی گسترده‌ای به آن‌ها وارد کنند، اما شیخ زکزاکی تلاش کرد تا آفریقایی‌ها پس از دوران برده‌داری بتوانند در برابر استعمار بایستند.

قنادباشی تصریح کرد: کشورهای آفریقایی با حضور مکاتب غربی فقیر و فقیرتر شدند؛ کشورهایی که بیشترین سرمایه‌های معدنی را دارا بودند و بهترین شرایط را برای کشت محصولات کشاورزی گران‌قیمت مثل کاکائو دارند، در بدترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند و جز عقب‌مانده‌ترین کشورها هستند.

وی تاکید کرد: شیخ زکزاکی توانست نشان دهد تمام ایدئولوژی‌های وارداتی مثل لیبرالیسم و کومونیسم و سایر مکاتب مورد تأیید غربی‌ها نمی‌تواند آفریقا را نجات دهد؛ از این‌رو تلاش کرد با پیام اسلام همه حرکت‌های غربی را خنثی و حرکت نوینی را در آفریقا آغاز کند.

این کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار خود با شیخ زکزاکی چندین بار واژه «قدرت اسلام» را به کار بردند، ابراز کرد: ایشان هم به جذابیت اسلام در آفریقا و هم به جذابیت اسلام در فلسطین اشاره داشتند؛ اگر می‌بینیم در فلسطین، مردم از انقلاب سنگ به جایی رسیدند که قوی‌ترین تسلیحات پیشرفته غربی را به چالش بکشند، به این دلیل است که از اسلام انگیزه گرفته‌اند.

وی ادامه داد: پیش‌تر در فلسطین، حدود ۵۰ سال ایدئولوژی‌های چپ، راست، لیبرالیستی، ناسیونالیستی و کمونیستی رواج داشت، اما هیچ حرکتی به نفع مردم انجام نشد و روز به روز وضعیت آن‌ها بدتر شد و مردم فلسطین ناگزیر زمین‌های بیشتری را تقدیم اسرائیلی‌ها کردند؛ اما از ۲۰ سال پیش تاکنون یعنی از آغاز انقلاب سنگ در آفریقا به بعد فرزندان مسلمان فلسطینی که ایدئولوژی اسلام را پذیرفتند، توانستند مهم‌ترین چالش را برای استعمار غربی در منطقه ایجاد کنند.

قنادباشی با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی در فلسطین اشغالی اضافه کرد: درست است که اسرائیلی‌ها در چند روز اخیر دست به کشتار وسیع مردم فلسطین زده‌اند، اما همین هم اعترافی است به اینکه هیچ کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند؛ صهیونیست‌ها با این کشتار ماهیت خود را به جهانیان نشان می‌دهند و این نیز از قدرت اسلام است، مقابله با صهیونیست‌هایی که مظلوم‌نمایی کرده‌اند و به انواع پیشرفته تجهیزات و رادارها مجهزند، انگیزه‌ای را لازم داشت که تنها از اسلام نشئت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مبارزات فلسطینی که به شکست صهیونیست‌ها منجر خواهد شد، دقیقاً در همان مسیری انجام می‌شود که شیخ زکزاکی در آفریقا آن را دنبال می‌کند.

این کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به ضرباتی که شیخ ابراهیم زکزاکی و خانواده‌اش در راه اسلام متحمل شده‌اند، گفت: مراکز مربوط به شیخ زکزاکی هنوز برپا است و هیچ‌کس قدرت حذف شیخ زکزاکی را ندارد. در خصوص مسئله فلسطین هم به همین نحو است؛ اسرائیلی‌ها بزرگترین شکست را متحمل شده‌اند و کشتار چندروزه مردم فلسطین نشانه پیروزی صهیونیست‌ها نخواهد بود.

کد خبر 697665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.