تهران آمادگی لازم برای زلزله را ندارد

زلزله‌شناس و معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت: اگر زلزله ۷.۱ ریشتر یا بیشتر در تهران رخ دهد، شرایط سختی رقم می‌خورد و امکان اینکه بتوان شهر تهران را به شرایط پایدار بازگرداند، وجود ندارد.

فریبرز ناطقی‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی زلزله تهران اظهار کرد: ممکن است هر لحظه در تهران زلزله‌ای در حد پنج ریشتر رخ دهد، به هر حال زلزله‌ها هشدار هستند و باید آمادگی لازم برای وقوع آن وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر علم موجود مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی صحیح باشد، باید هر لحظه منتظر زلزله بیشتر از هفت ریشتر در تهران باشیم؛ این در حالی است که اگر زلزله ۷.۱ ریشتر یا بیشتر در تهران رخ دهد، شرایط سختی رقم می‌خورد و امکان اینکه بتوان شهر تهران را به شرایط پایدار بازگرداند، وجود ندارد.

زلزله‌شناس و معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با اشاره به راهکارهایی برای مدیریت بحران زلزله تهران تصریح کرد: برنامه‌های گسترده‌ای برای تهران و سراسر کشور تدوین شده است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برنامه‌های مدیریت بحران و زلزله در تمام دنیا مشخص است، از این‌رو باید آموزش‌های مستمر برای مردم در تلویزیون، نهادهای فرهنگی و سایر ارگان‌ها ارائه شود تا در زمان زلزله این آموزش‌ها را عملیاتی کنند؛ همچنین باید آموزش‌های تخصصی به مهندسان، تصمیم‌گیرندگان و متولیان شهرسازی کشور داده شود و این آموزش‌ها لازم‌الاجرا باشد.

ناطقی‌اللهی گفت: لازم است سیستم کنترلی و نظارت وجود داشته باشد و تمام مسائل زلزله تحت نظر این سیستم قرار گیرد و این‌گونه نباشد که هر فرد و مسئولی اقدامات جداگانه‌ای انجام دهد، همچنین نقشه‌های آسیب‌پذیر شهرها نیز باید تهیه شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال گذشته بهترین روش کنترل و نظارت بر مسائل زلزله در دنیا را در کنفرانس جهانی زلزله چین معرفی کردیم، اضافه کرد: در کشور چین از این روش استفاده می‌کنند، اما در کشور ایران ما هنوز از این مسئله غافلیم.

این زلزله‌شناس و معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله افزود: لازم است بر اساس نقشه‌ها و مدیریت بحران، آسیب‌پذیری‌های شهر را شناسایی و پیاده‌سازی کنیم تا بدانیم بیمارستان و انبارها و ساخت‌وسازهای مهم را در کدام نقطه از شهر انجام دهیم و این برنامه‌ها باید به صورت مدون باشد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۷ سال گذشته مجموعه فعالیت‌هایی که باید در شهر تهران انجام شود را به مرکز مطالعات ارائه کردیم که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، زیرا لحظه‌ای که زلزله رخ دهد، دیگر پایان کار است و نمی‌توان اقدام مؤثری انجام داد.

کد خبر 697540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.