۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
با جان و دل جهان را می‌بینند

دنیای آنها رنگین‌تر از جهان بینایان است و تمام هستی را به رنگ خدا می‌بینند، دستانشان برای تغییر و بالندگی قدرتی وصف‌ناپذیر دارد و مسیری هموارتر را برای گذران روزگار خواستارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با احتیاط قدم بر می‌دارند و شک و تردید در گام‌های استوار آنها جا خوش کرده است؛ با عصایی سفید راه خود را ارزیابی می‌کنند و از جزئیات آن با خبر می‌شوند، با گوش خود آنچنان می‌شنوند که گویی با چشم می‌بینند و با چشم دل در مسیرها قدم می‌گذارند، دنیایی به رنگ خدا دارند.

نمی‌بینند، اما به خوبی می‌دانند ابر سفید، آسمان آبی، درخت سبز و خورشید درخشان است، با قدرتی پیش می‌روند که گویی هیچ نیرویی قوی‌تر از آنها زاده نشده است.

روشنی دل‌شان گاهی آنچنان بر تمام عرصه‌های زندگی می‌تابد که گویی صدها چشم دارند و جهان را با هزار نگاه می‌بینند و محدودیت بینایی‌شان در شنوایی و حس لامسه آنها جا خوش کرده است، زیبایی‌ها را با جان و دل احساس می‌کنند و همیشه لبخند امید بر لب دارند.

با جان و دل جهان را می‌بینند

پای درد و دل اسماعیل

اسماعیل اکبری ۳۶ سال است که با چشمانی خاموش و دلی روشن روزگار می‌گذارند و به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: دغدغه‌های اصلی قشر معلول جامعه در سه حوزه مسکن، اشتغال و مناسب‌سازی بیش از سایر حوزه‌ها به چشم می‌خورد.

او با بیان اینکه معلولیت محدودیت به همراه ندارد و افراد معلول نیز توان اشتغال دارند، می‌افزاید: اشتغال معلولان و استخدام سه درصدی آنها تصویب و قانونی شده است، اما هنوز آن طور که باید اجرایی نمی‌شود و انتظار می‌رود توجهی ویژه به این حوزه وجود داشته باشد.

این جوان روشندل تصریح می‌کند: موانع موجود در پیاده‌روها و اماکن عمومی، سد معبر مغازه‌ها و مواردی از جمله پارک کردن خودروها یا موتورسیکلت‌ها در یک مسیر مانند پیاده‌رو، همچون سدی در برابر ما است و برخورد افراد درگیر با معلولیت بینایی با موانع مذکور می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های شدید جسمی شود که مشکلاتشان را چند برابر می‌کند.

او با بیان اینکه شنیدن دغدغه‌های افراد دارای معلولیت و چاره‌اندیشی برای رفع آنها از درخواست‌های معلولان است، ادامه می‌دهد: سخنگو بودن ایستگاه‌های اتوبوس از اقداماتی است که نتیجه مؤثری به همراه دارد و سطح بالایی از دغدغه افراد نابینا در حوزه حمل و نقل را تأمین می‌کند.

اکبری با بیان اینکه برخی از افراد جامعه و شهروندان با حقوق افراد دارای معلولیت آشنا نیستند، می‌گوید: نابینایان با مشکلات بسیاری در مسیر تحصیل دست و پنجه نرم می‌کنند و از همین رو نیازمند تسهیل در این روند هستیم.

او با اشاره به اینکه انجمن‌های مردم‌نهاد نابینایان حمایت‌های بسیار خوبی ارائه می‌دهند، اضافه می‌کند: این انجمن‌ها نیز نیازمند حمایت هستند و برای ارائه خدمات به قشر تحت پوشش خود با چالش‌هایی از جمله کمبود بودجه سر و کار مواجه هستند.

با جان و دل جهان را می‌بینند

حمایت بهزیستی استان اصفهان از بیش از ۱۱ هزار و نابینا و کم بینا

سیدکمال صدیقی، معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲۳ هزار و ۲۰۹ کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی کشور است، اظهار می‌کند: با توجه به آمار مذکور، افراد نابینا و کم بینا، ۱۳ درصد جمعیت جامعه هدف حوزه توانبخشی بهزیستی کشوری را تشکیل می‌دهند و همکاری سایر نهادها برای رفع مشکلاتشان و ایجاد اشتغال و هموارتر شدن مسیر برای آنها از مهم‌ترین دغدغه ما است تا بتوان شاهد رشد و بالندگی آنها در جامعه باشیم.

وی با اشاره به تلاش دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع مشکلات نابینایان، می‌افزاید: از تعداد کل نابینایان و کم بینایان بیان شده، ۱۱ هزار و ۳۵ نفر تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان قرار دارند که در تقسیم‌بندی‌های متعددی جای می‌گیرند و خدمات ارائه شده به این بخش از جامعه هدف، در حوزه‌های توانبخشی، پیشگیری و مشارکت‌ها تقسیم‌بندی می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به خدمات ارائه شده در حوزه پیشگیرانه، تصریح می‌کند: طرح پیشگیری از تنبلی چشم یکی از طرح‌های در دست اجرا و در طول سال گذشته تعداد کودکان سه تا شش سال که در برنامه غربالگری بینایی سطح کشور شرکت کردند برابر با سه میلیون و ۷۶۶ هزار و ۳۲۳ نفر بوده است.

با جان و دل جهان را می‌بینند

شناسایی ۴۵ کودک درگیر تنبلی چشم و ۸ کودک مبتلا به استرابیسم

وی با بیان اینکه از تعداد کودکان ذکر شده سهم استان اصفهان برابر با ۸۵ هزار و ۴۶۸ نفر به ثبت رسیده است، ادامه می‌دهد: از تعداد کودکان حاضر شده در طرح غربالگری تنبلی چشم در استان اصفهان، ۶۲۶ نفر مشکوک تشخیص داده و به منظور انجام معاینات تکمیلی، به متخصصان اعم از چشم پزشک یا اپتومتریست ارجاع داده شدند.

صدیقی با بیان اینکه ۲۷۴ نفر از ۶۲۶ کودک مشکوک به تنبلی چشم، دارای عیوب انکساری، هشت نفر دارای استرابیسم و ۴۵ نفر دارای تنبلی چشم بودند، می‌گوید: تشخیص داده نشدن کودکان مبتلا به تنبلی چشم و انجام نشدن اقدامات درمانی لازم برای آنها، منجر به نابینایی کودکان مبتلا خواهد شد.

وی با اشاره به سالم بودن ۲۹۵ نفر از تعداد افراد مشکوک تشخیص داده شده، اضافه می‌کند: آگاه‌سازی پیشگیری از ایجاد معلولیت، اقدام دوم انجام شده در حوزه پیشگیری است که در این برنامه، بسته‌های آموزشی کاربردی، در عناوین و موضوعات متعدد از جمله راهکارهای پیشگیری از معلولیت، تعریف سلامت، بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه‌های درمانی و اسکلتی، بینایی و شنوایی و مشاوره ژنتیک تهیه شده است.

ارائه خدمات مشاوره ژنتیکی به ۲۶۰۰ نفر به منظور پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیکی

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان اظهار می‌کند: پیشگیری از ایجاد معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی از سایر موضوعات مورد توجه در حوزه پیشگیرانه به شمار می‌رود و در همین راستا، برای ۲۶۰۰ نفر در طول سال گذشته تاکنون مشاوره ژنتیک انجام شده است و در صورتی که مراجعان مشاوره ژنتیک از مددجویان بهزیستی باشند، مشاوره و آزمایشات برای آنها به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که افراد مراجعه‌کننده برای مشاوره ژنتیک از مددجویان بهزیستی نباشند، بر اساس دهک خانواده، ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های مربوطه توسط بهزیستی پرداخت می‌شود، می‌افزاید: تا سقف ۵۵۰ هزار تومان هزینه تهیه عینک برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی پرداخت و در صورت نیاز افراد به عمل جراحی و داشتن سن سه تا شش سال، تا سقف پنج میلیون تومان به صورت بلاعوض به خانواده پرداخت می‌شود.

صدیقی تصریح می‌کند: کمیسیون‌های پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت نیز از دیگر موضوعاتی است که مد نظر قرار گرفته و تمام افرادی که قصد داشته باشند تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند، در ابتدا مدارک خود را به کمسیون ارائه می‌دهند و در صورت تشخیص معلولیت، روند تشکیل پرونده برای افراد طی خواهد شد، لازم به ذکر است که در طول سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۱۰ نفر به منظور تشکیل پرونده به کمسیون‌های بهزیستی استان مراجعه کرده و تأیید شده‌اند.

با جان و دل جهان را می‌بینند

هم‌پای نابینایان گام برداریم

محمدجواد خادمی، رئیس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین استان اصفهان که خود نیز با چشم دل می‌بیند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: شهر اصفهان همیشه جزو برترین شهرها در حوزه‌های مختلف بوده است، حدود ۱۰۰ سال پیش نخستین مدرسه ویژه نابینایان در اصفهان تأسیس، کارگاه‌های ویژه نابینایان دایر شد، خط بریل آموزش داده و افراد نابینا در چندین مرکز شاغل می‌شدند و اکنون نیز انتظار می‌رود اصفهان برای ارائه خدمات به نابینایان در صدر قرار گیرد.

وی با اشاره به تعطیل شدن بزرگ‌ترین مدرسه مخصوص افراد نابینا در اصفهان، می‌افزاید: افراد دارای معلولیت در حوزه‌هایی متعدد از جمله آموزش، استعدادیابی، اشتغال، ازدواج و اجرا شدن قانون با چالش‌های بسیاری درگیر هستند و می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط هم‌پای نابینایان گام بردارند تا از رشد مشکلات موجود جلوگیری شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین استان اصفهان با بیان اینکه ۳۴ ماده قانون حمایت از معلولان به درستی اجرا نمی‌شود، تصریح می‌کند: سعی بر مرتفع کردن چالش‌ها است و از همین رو، تخصصی کردن آموزش‌ها با هدف استعدادیابی، رشد آن و اشتغال در حیطه مربوطه، در دستور کار قرار گرفته است.

لزوم حمایت از توانمندی معلولان و انعکاس آن

وی با بیان اینکه اشتغال و داشتن درآمد برای افراد دارای معلولیت حائز اهمیت است و در صورت رفع این چالش شاهد مرتفع شدن سایر چالش‌ها در حوزه‌هایی نظیر ازدواج خواهیم بود، ادامه می‌دهد: آموزش‌های تخصصی مذکور در حوزه‌هایی از جمله روانشناسی، طب سنتی، ماساژ و رشته‌های مختلف ورزشی به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود.

خادمی با تاکید بر لزوم حمایت از اقدامات انجام شده انجمن‌های در حال فعالیت در حوزه افراد دارای معلولیت، می‌گوید: بسیاری از این انجمن‌ها، مردم‌نهاد هستند، بودجه‌ای ندارند و به صورت جدی نیازمند حمایت هستند؛ انتظار می‌رود افراد جامعه، ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده تخصصی، به صورت ویژه استقبال کنند، توانمندی افراد دارای معلولیت را ببیند و از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه محصولات متعددی توسط افراد بااستعداد دارای معلولیت تولید و خدمات ویژه‌ای توسط آنها ارائه می‌شود، اضافه می‌کند: حمایت از توانمندی این افراد و انعکاس آن، منجر به رشد هر چه بیشتر استعداد و توانایی معلولان خواهد شد و مرتفع شدن مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

طبق آمار جهانی در سال ۲۰۱۸، حدود یک بیلیون و ۳۰۰ میلیون نفر در جهان، دچار آسیب بینایی هستند و اگرچه تعداد نابینایان در جهان، در طول ۳۰ سال گذشته کاهش داشته است، اما می‌طلبد هر چند هم که جمعیتشان اندک باشند، دغدغه‌هایش دیده و شنیده شود تا زنگاری که بر چشم دارند، زندگی را برایشان سخت‌تر نکند.

همچنین حدود ۸۵۰ هزار نفر دارای آسیب بینایی در ایران زندگی می‌کنند و به طور متوسط، چهار میلیون خانواده ایرانی با چالش‌های پیش روی نابینایان دست و پنجه نرم می‌کنند، افراد دارای معلولیت از افراد بااستعدادی هستند که بنا به دلایلی، معلولیت برای آنها محدودیت‌هایی ایجاد کرده است و از همین رو توجه به این افراد، دغدغه‌ها و خواسته‌های آنها، از اصلی‌ترین راهکارهای حمایتی به شمار می‌رود تا در مسیری هموارتر گام بردارند و روی پای خود بایستند.

کد خبر 697237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.