سفارتخانه ایران در بلاروس باید به قرارگاه عملیاتی پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: سفیر ایران در بلاروس باید سفارتخانه را به قرارگاه عملیاتی پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کند و با تشکیل کارگروه و تعیین مسئول مشخص، نحوه اجرای توافقات با جدیت پیگیری شود.

به گزارش ایمنا، محمد مخبر در دیدار با تجار و فعالان اقتصادی بلاروس و ایران که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مینسک برگزار شد، با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر بلاروس به ایران نقطه عطفی در روابط اقتصادی دو کشور است، خاطرنشان کرد: در این سفر میزان پیشرفت توافقات و تفاهم نامه‌های انجام شده بین دو کشور بررسی و پیگیری شد.

وی با اشاره به ۳۰ سالگی ارتباطات سیاسی دو کشور متذکر شد: روابط سیاسی بدون پشتوانه اقتصادی ارتقا نمی‌یابد و ماندگاری نیز نخواهد داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حل مسائل پولی و بانکی، صدور روادید برای تجار و فعالان اقتصادی و ایجاد بسترهای حمل و نقل به‌ویژه در حوزه هوایی از مهم‌ترین ارکان توسعه روابط ایران و بلاروس است.

مخبر افزود: برای کشورهایی که تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه هستند، رویکرد جدید جهان در دلارزدایی از مبادلات اقتصادی و استفاده از پول ملی و همچنین تهاتر کالاها بسیار راهگشاست که رئیس‌جمهور بلاروس دستورات قاطع به وزرای بلاروسی داد تا در یک برنامه زمان‌بندی شده این مسائل هرچه‌سریع‌تر حل شود.

وی در ادامه خطاب به فعالین اقتصادی ایرانی و بلاروسی گفت: با فرصت‌های ایجاد شده در این سفر افق بلندی پیش روی فعالین دو کشور قرار گرفته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توافقات انجام شده برای امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد و همچنین عضویت در سازمان شانگهای و بریکس تأکید کرد: پایه اصلی این معاهدات و اتحادیه‌ها مباحث اقتصادی است و عضویت دو کشور زمینه مناسبی برای برقراری ارتباط با سایر کشورهاست؛ چرا که محصولات تولیدی در بلاروس یا ایران یا به‌صورت تولید مشترک می‌تواند به سایر کشورهای عضو این اتحادیه‌ها صادر شود.

مخبر با اشاره به اینکه همسایگی زمینی و دریایی ایران با تعداد زیادی از کشورها، بستری بزرگ برای فعالیت است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثر ظرفیت‌ها و تولیدات ایران و بلاروس مکمل یکدیگرند، به سهولت می‌توان برای افزایش تولیدات و صادرات مشترک به کشورهای ثالث اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: افق تعاملات اقتصادی پیش از این سفر در حجم مبادلات اقتصادی و تجاری ۴۰۰ میلیون دلار بود که این افق در این سفر به یک میلیارد دلار افزایش یافت.

معاون اول رئیس‌جمهور در همین راستا تصریح کرد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس باید سفارت ایران را به قرارگاه عملیاتی پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کند و طبق توافقات در این سفر مقرر شد با تشکیل کارگروه و تعیین مسئول مشخص، نحوه اجرای توافقات با جدیت پیگیری شود و مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و تجار به‌ویژه در زمینه مسائل حقوقی با پیگیری‌های سفیر ایران در بلاروس حل خواهد شد.

«جواد اوجی» وزیر نفت نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه نفت و گاز و امضای تفاهم‌نامه با طرف بلاروسی در این سفر تأکید کرد: سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار و در سال جاری ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی در وزارت نفت اجرایی شده است و با مدل‌های جدید توسعه میادین که رونمایی شد، شرکت‌های ایرانی و خارجی در حدود ۲۵ میلیارد دلار بر اساس این مدل قراردادها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. فُرمت این قرارداد به گونه‌ای است که تحریم‌ها هیچ‌گونه تأثیری بر آن ندارد و وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران از حضور سرمایه‌گذاران بلاروسی در این مدل قراردادها استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: در حدود ۸۵ درصد تجهیزات، استخراج نفت، پالایشگاهی، گاز و پتروشیمی در ایران با استفاده از توان داخلی ساخته می‌شود و در این سفر برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنایع پتروشیمی بحث و توافق شده است.

«عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تأکید کرد: فصل جدیدی از مناسبات تجاری و صنعتی با بلاروس در این سفر رقم خورده است و در همین مسیر مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و تجاری با جدیت در تهران پیگیری می‌شود.

در این جلسه فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی و بلاروسی به تشریح مسائل و مشکلات خود شامل برقراری خطوط پروازی مستقیم بین ایران و بلاروس، مشکلات تبادلات ارزی، رفع موانع دیوان‌سالاری در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، علاقمندی برای گسترش زمینه‌های همکاری‌های مشترک تجاری بخش خصوصی ایران و بلاروس، ایجاد فضایی برای برپایی نمایشگاه دائمی عرضه کالاهای ایرانی در بلاروس، تسهیل برای خرید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز و بومی‌سازی تولیدات صنعتی در کشورهای مقصد پرداختند.

«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگو با ایرنا در واکنش به درخواست‌ها و مطالبات تجار و فعالان اقتصادی ایران و بلاروس از تغییر فرایند صدور ویزای ایران و بلاروس برای تجار و فعالان اقتصادی و آغاز فرایند مربوط به برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور و همچنین حذف هزینه استفاده کامیون‌ها از جاده‌ها (دوزبُلاغ) در جهت رفع محدودیت‌های ترانزیت کالا خبر داد.

منبع: ایرنا

کد خبر 697227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.