مسجد محور اصلی اقدامات شهری قرار گیرد

نماینده رئیس‌جمهور در امور روحانیت گفت: در جامعه دین‌محور تمام فعالیت‌های شهری باید مسجد باشد و نباید برای مسجد در شهر رقیب ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی امروز _چهارشنبه بیست‌وششم مهرماه_ در دومین نشست مدیران عامل سازمان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری‌های کشور در قم که به منظور تبادل و انتقال تجربیات اجتماعی و فرهنگی در حال برگزاری است، اظهار کرد: حادثه فجیع کشتار مردم فلسطین را تسلیت می‌گویم به‌خصوص حادثه بمباران بیمارستان المعمدانی غزهرا که محل پناه افراد بی‌پناه بود، اما رژیم صهیونیستی طبق آمارها از ۵۰۰ تا هزار نفر را در یک حمله وحشیانه به شهادت رساند.

وی افزود: باعث تأسف است که چطور بشریت هم‌نوع خود را به شیوه فجیعی به قتل می‌رساند و جهانیان در مقابل آن برنمی‌خیزند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور روحانیت با اشاره به اینکه قوم یهود خود را قوم برتر می‌دانند و معتقدند خداوند آن‌ها را بر سایران برتری داده و انسان‌های دیگر را مانند خود نمی‌دانند اضافه کرد: خداوند از جهت بهره‌مندی از مواهب معنوی، به آنان برتری داده زیرا پیامبرانی که خداوند برای قوم یهود فرستاد برای هیچ قومی نفرستاد و از همه مهم‌تر مسجدالاقصی را برای حکومت دین‌دارانه آنها معرفی کرد، اما آنان در طول تاریخ پیامبران الهی را کشتند و مسجدالاقصی را که به عنوان محور تمدن یهود قرار داده شده بود مورد بی‌توجهی قرار دادند و از فرمان‌های خداوند سرپیچی کردند.

عضو هیئت علمی و مدیر حوزه علمیه مشکات ادامه داد: خداوند به لحاظ هدایتگری بیشترین هدایتگر و از لحاظ معنوی بهترین سرزمین را برای یهود قرار داد، اما به این دلیل که ناسپاسی کردند و پیامبران را کشتند و به سرزمین خود بی‌مهری کردند، آنان را مورد غضب خود قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر اقدامی انجام دادیم که هادیان امت خانه نشین شدند و میدانی برای ظهور و بروز نداشتند و اگر سرزمین مقدسی را که خداوند برای محوریت زندگی اجتماعی ما قرار داده است را مورد بی‌مهری قرار دهیم، ما هم در همان مسیر یهود گام برمی‌داریم.

وی ادامه داد: مساجد همان زمین‌های مقدسی است که خداوند برای زندگی اجتماعی بشر قرار داده است؛ بنابراین اگر ما مساجد را مورد بی‌مهری قرار دهیم در مسیر یهود گام برمی‌داریم و دچار سرگردانی می‌شویم و هر چه تلاش می‌کنیم، به مقصد نمی‌رسیم.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی گفت: مساجد خانه‌های خداوند روی زمین است و همان‌طور که در قرآن آمده است مساجد خانه‌هایی است که خداوند خواسته آن‌ها بالا بروند و آسمانی باشند.

مسجد باید محور اصلی اقدامات فرهنگی قرار گیرد

وی تاکید کرد: جامعه‌ای که درد دین داشته باشد، باید مسجد را در اولویت و محور اصلی اقدامات فرهنگی قرار دهد، اما زمانی که مجتمع‌های تجاری، بوستان و امثال این چیدمان‌های شهری محور فعالیت‌ها قرار می‌گیرد، وضعیت فرهنگی این می‌شود که شاهد آن هستیم.

وی اضافه کرد: ما در زمینه حمایت و توجه به مساجد در طول ۴۰ و اندی سال کارنامه قابل قبولی نداریم، تمام مراکز فرهنگی مورد توجه هستند، اما مساجد رها هستند و کمترین توجهی به آنها می‌شود.

نماینده رئیس‌جمهور در امور روحانیت تصریح کرد: جذابیت‌ها را در مراکز رقیب برای مساجد ایجاد کردیم و مساجد را مورد بی‌مهری قرار دادیم، بنابراین نتیجه این شده است که به جای اینکه به تعبیر قرآن مساجد وصف العین ما باشد، اما در بسیاری از مناطق به تعطیلی کشیده شده است و همه ما مسئول این وضعیت هستیم و باید در پیشگاه خداوند و مردم پاسخگو باشیم.

بدترین ظلم این است که مساجد را از کار ویژه خود دور کنیم

وی اضافه کرد: بدترین اقدام و ظلم این است که مساجد را از کار ویژه خود دور کنیم زیرا این اقدام همه ظلم‌ها را به دنبال خواهد داشت و به تعبیر امیرالمومنین (ع) عدل یعنی هر چیزی جای خود باشد و بهترین عدل این است که مساجد در محوریت که جایگاه اصلی زندگی بشر است، قرار گیرد.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی تاکید کرد: منع از ذکرالله در مساجد به دو نحو است؛ یکی اینکه درِ آن را قفل کنیم و شیوه دیگر این است که مساجد را حمایت نکنیم، برای آن‌ها رقیب در شهر درست کنیم، به رقبا اعتبار دهیم و جوانان را به سمت آنجا سوق دهیم و حداقل‌ها را برای تأمین زندگی کسی که گرداننده مسجد است، فراهم نکنیم.

مساجد نیازمند یک امام جماعت پای کار است

وی تصریح کرد: برای هر نهاد و ارگانی، متصدی تمام‌وقت با حقوق مکفی قرار می‌دهیم، مسجد هم یک مدیر تمام‌وقت و پای کار مسجد و دارای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و تعامل با سازمان فرهنگی شهرداری می‌خواهد تا اهل محل با وجود وی احساس پناه در مسجد داشته باشند.

تمام مساجد نیازمند خانه عالم هستند

نماینده رئیس‌جمهور در امور روحانیت گفت: تمام مساجد نیاز به خانه عالم و منابع درآمد پایدار دارند و امامان جماعت باید مسجد را به پایگاه فرهنگی محله تبدیل کنند که ما از مدیران شهرداری می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: اگر مراکز فرهنگی به حمایت خانه‌های خداوند بپردازند به رسالت اصلی خود عمل کرده‌اند و مدیران با نظارت و حمایت باید از ۷۵ هزار کانون فرهنگی مساجد بهترین استفاده را داشته باشند.

کد خبر 697110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.