نشست جده، فرصتی برای معرفی اسرائیل به عنوان تهدید اصلی اعراب

کارشناس امنیت ملل با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به جده برای حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی گفت: در این سال‌ها میان اعراب، مسئله فلسطین کم‌رنگ و موضوع ایران جایگزین آن شده بود و برای سال‌ها مسئله فلسطین بی‌اهمیت شده بود که همین مسئله باعث نزدیکی اعراب به اسرائیل شده است.

ابوالفضل بازرگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سفر امیرعبداللهیان به عربستان برای حضور در نشست امروز سازمان همکاری اسلامی اظهار کرد: با نگاه رئالیستی به این موضوع، اگر ما در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی هوشمندانه و بسیار فعالانه‌تر حضور داشته باشیم، بزرگترین دستاورد این نشست می‌تواند این باشد که بلوک‌بندی که علیه محور مقاومت در میان کشورهای عرب در ۱۰، ۱۵ سال اخیر شکل گرفته بود از بین برود، اگرچه فعالیت دستگاه دیپلماسی ما در حال حاضر نیز بسیار فعال‌تر از گذشته است.

وی افزود: در این سال‌ها در میان اعراب، مسئله فلسطین کم‌رنگ و موضوع ایران جایگزین آن شده بود و برای سال‌ها مسئله فلسطین بی‌اهمیت شده بود، در همین راستا ایران به عنوان تهدید اعراب معرفی می‌شد که همین موضوع ترس از ایران و محور مقاومت، باعث نزدیکی اعراب به اسرائیل شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر بتوانیم همین چرخه را نیز در این نشست برهم بزنیم، دستاوردهای زیادی فارغ از اینکه در جنگ غزه چه رخ دهد، به دست آورده‌ایم.

بازرگان با اشاره به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی تاکید کرد: در اثر عادی‌سازی روابط با عربستان، جایگاه ایران در این نشست بسیار متفاوت از قبل است و اجازه فعالیت ما به مراتب در جده بیشتر است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم بر این تمرکز کنیم که از بهانه اسرائیل استفاده و خودمان را دوباره به اعراب نزدیک کنیم و حس تهدید به آن‌ها ندهیم، می‌توانیم تصور ضدامنیتی که در مورد ایران وجود دارد را برهم بزنیم و نشان دهیم که اسرائیل تهدید اصلی اعراب است، می‌توانیم این نگاه منفی را از ایران به اسرائیل منتقل کنیم.

کد خبر 696905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.