وسایل بازی پارک‌ها استاندارد می‌شود

مدیر کل استاندارد استان مرکزی گفت: برای جلوگیری از هر گونه حوادث احتمالی و حفظ ایمنی و سلامت کودکان فرآیند ایمن‌سازی وسایل بازی پارک‌ها به صورت جدی توسط این اداره در حال پیگیری است.

سید سعید میر نظامی امروز سه‌شنبه بیست و پنجم مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیش بینی می‌شود، در سال آینده اکثر وسایل و زمین‌های بازی بتوانند گواهینامه‌های تاییدیه ایمنی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه روز استاندارد متعلق به همه مردم ایران است افزود: امید می‌رود همه خود را مقید به رعایت استانداردهای بدانند.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی ادامه داد: واژه استاندارد همانطور که از کلمه آن معنی می‌شود به معنای نظم و قاعده و قانون است و هر شهروند به سهم خود باید مقید به قانون، نظم و قاعده باشد چراکه زمانی که این اتفاق بیفتد شرایط مطلوبی را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از چند هزار قلم کالاها و خدماتی که شامل استاندارد می‌شوند زمین‌های بازی و تجهیزات سرگرمی و تفریحی است گفت: کارکنان استاندارد هشدارهای لازم را به شهرداری‌ها در زمینه وسایل موجود در پارک‌ها و زمین‌های بازی داده‌اند.

میرنظامی تصریح کرد: سازمان استاندارد با هزینه خود در بررسی رندمی و تصادفی که از زمین‌های بازی در سطح پارک‌های استان مرکزی انجام داد، به نتیجه دست یافت که زمین‌ها وسایل بازی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی افزود: در همین راستا به همه ی شهرداران، رؤسای سازمان سیما منظر، معاونین خدمات شهری و کارشناسان اچ اس ای شهرهای بزرگ استان، هشدارهای لازم را منتقل کردیم و آنها ملزم شدند که به صورت مرحله‌ای اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهند.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان اصلاح همه ی موارد نا ایمن به یکباره امکان‌پذیر نبود به همین دلیل در فاز نخست شهرداران را ملزم کردیم همه ی تجهیزات و زمین‌های بازی را شناسنامه دار کنند و در سامانه‌ای که به این منظور ایجاد شده است، ثبت کنند.

وی افزود: برای شهرداران، رؤسای سازمان سیما منظر، معاونین خدمات شهری و کارشناسان اچ اس ای شهرهای بزرگ استان مرکزی یک بازه زمانی تعیین کردیم که در صورتی که اقدام ایمن سازی‌ها انجام نشود، برای آنها اعلان جرم می‌کنیم و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

میرنظامی با اشاره به اینکه رفع ایرادات بحرانی مدنظر قرار گرفته است گفت: برای مثال همه تجهیزات فلزی باید جمع‌آوری و با تجهیزات پلی اتیلن جایگزین شود و مواردی که احتمال خطرآفرینی و ریسک بالایی دارد را باید جمع‌آوری کنند و در جایابی وسایل استانداردهای لازم لحاظ شده باشد و این اقدامات در حال حاضر ادامه دارد و در حال انجام است.

وی ادامه داد: نتیجه و خروجی اقدامات کارکنان استاندارد با توجه به آمار موجود خوشبختانه به جز وقوع حادثه مجسمه که یک مورد خاص بود، حادثه‌ای گزارش نشده و اگر موردی هم بوده ناچیز بوده و گزارش نشده است.

مدیر کل استاندارد استان مرکزی با بیان اینکه نظمی که ایجاد شده است اتفاقی نیست تصریح کرد: این نظم نشأت گرفته از رصد و پیگیری‌های حقوقی انجام شده و اقدامات فنی صورت گرفته و استفاده از ظرفیت کمیسیون ماده ۴۲ است.

وی با بیان اینکه در راستای استانداردسازی خدمات که در قانون تقویت و توسعه استاندارد آمده است هم ورود کرده‌ایم اضافه کرد: بازرسی از پایانه‌های مسافربری با این نگاه که پایانه‌ها باید برخی ویژگی‌ها را داشته باشند، انجام شده است.

میرنظامی ادامه داد: کارکنان استاندارد از پایانه‌های راه آهن و فرودگاه اراک، مراکز نگهداری سالمندان و مهدهای کودک، ادارات پست، مدارس ابتدایی و … بازدید کردند و اطلاعات و نکات تخصصی مربوطه را به مسئولین ادارات ذی‌ربط انتقال داده‌اند.

وی گفت: شهروندان در صورتی که شاهد عدم رعایت استانداردهای لازم بودند می‌توانند با شماره ۱۵۱۷ تماس برقرار کنند و گزارش دهند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی، درباره استاندارد بودن آسانسورهای مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری هم گفت: انحرافات در سازمان ملی استاندارد به چند دسته شامل خطای بحرانی، خطای عمده و خطای جزئی تفکیک می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که مجتمع‌های تجاری اداری، دارای انحراف عمده باشد کارکنان استاندارد ورود می‌کنند و آن آسانسور را پلمپ خواهند کرد افزود: در آسانسورهای موجود در مجتمع‌های مسکونی اگر موردی وجود داشته باشد و توسط مردم گزارش شود و شاکی خصوصی داشته باشد، با سرعت اقدامات لازم لحاظ و با پیگیری قضائی دستور پلمپ گرفته خواهد شد.

میرنظامی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و رصد دائمی در موضوع ایمنی آسانسورها و حادثه آسانسور در دو سال گذشته موردی گزارش نشده است.

کد خبر 696798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.