لزوم افزایش حمایت از نخبگان علمی

به برکت انقلاب اسلامی و حمایت‌ها از حرکت نخبگان، کشور امروز با داشتن دانشمندان و پژوهشگران بنام در تراز جهانی حرف‌های زیادی گفتن دارد، اما لزوم افزایش این حمایت‌ها همچنان محسوس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در دانشگاه استنفورد ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ دانشمند جهان به عنوان دانشمندان دو درصد پراستناد جهان در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند. ایران اسلامی با دو هزار و ۱۴۰ پژوهشگر برگزیده رتبه نخست را از لحاظ تعداد پژوهشگران در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داد.

این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را در ازای مقالات علمی معتبر منتشرشده از آنان در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۲ در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی تحلیل کرده است و بر این اساس نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند، معرفی کرده است.

نام ۳۰ نفر از دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که از این تعداد چهار تن از اساتید پژوهشکده قلب و عروق اصفهان بودند نیز در لیست دو درصد از دانشمند برتر جهان ثبت شد. لزوم حمایت از نخبگان در کلام رهبری نافذ است و در بسیاری از مواقع در حمایت هرچه بیشتر از دانشمندان و نخبگان تاکید کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب بیست‌وهفتم مهرماه ۱۴۰۱ در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی با ایشان فرمودند: «توقع زیادی نیست. بنده اطلاع دارم نخبه‌ای که می‌خواهد در هیئت علمی دانشگاه وارد بشود، با انواع و اقسام ترفندها جلویش را می‌گیرند نمی‌گذارند. چرا؟ چرا از این نخبه استفاده نمی‌کنید؟ بعضی از نخبه‌های ما، نخبه‌های برجسته بیرون درس خواندند، آمدند اینجا به امیدی که بتوانند کار کنند، بر اثر همین رفتار برگشتند رفتند. دیدند اینجا نمی‌شود زندگی کرد. خب من چه توقعی بکنم از این جوان؟ باید حمایت کرد.»

لزوم افزایش حمایت از نخبگان علمی

نوشین محمدی‌فر، معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان یکی از این دانشمندان دو درصد برتر جهان بوده است که در رابطه با مسیر زندگی خود، از آغاز تا دستیابی به موفقیت و لزوم حمایت از ظرفیت نخبگانی کشور با خبرنگار ایمنا به گفت‌وگو پرداخته است. مشروح صحبت‌های این دانشمند موفق را در ادامه می‌خوانید.

ایمنا: فعالیت خود را از کجا آغاز کردید و در حال حاضر چه فعالیتی انجام می‌دهید؟

محمدی‌فرد: از سال ۱۳۶۹ در رشته علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تحصیلات خود را آغاز کردم و سال ۱۳۷۳ با کسب مدرک کارشناسی در مرکز تحقیقات قلب مشغول به کار شدم و فعالیت تحقیقاتی خود را آغاز کردم. بعد از آن در سال ۱۳۸۱ در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در سال ۱۳۹۰ در مقطع دکترای دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم و تحصیلات خود را در کنار اشتغال ادامه دادم.

لزوم افزایش حمایت از نخبگان علمی

از سال ۱۳۸۱ به مسئولیت واحد تغذیه مرکز قلب درآمدم. این مرکز در سال ۱۳۹۰ به پژوهشکده قلب‌وعروق تغییر نام داد که بمن درحال حاضر مسئولیت معاونت این مرکز را عهده‌دار هستم. این پژوهشکده دارای هفت مرکز تحقیقات است که از زوایای مختلف بیماری‌های قلبی-عروقی را مورد برسی و تحقیق قرار می‌دهد.

زمینه کاری من از همان بدو ورود به مرکز قلب شامل مطالعات استانی، کشوری و بین‌المللی در جهت پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی به صورت جامعه‌نگر بود. عمده این تحقیقات در زمینه نمک و تأثیرات مصرف آن، همچنین عوامل خطرآفرین روغن‌ها بر بیماران قلبی-عروقی است.

ایمنا: ملاک دانشگاه استنفورد در انتخاب دو درصد از دانشمندان برتر چیست؟

محمدی‌فرد: رتبه‌بندی دانشمندان توسط محققان دانشگاه استنفورد بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپوس انجام شده است. ملاک این رتبه‌بندی علاوه بر تعداد مقالات و تعداد استنادات از شاخص‌های دیگری مانند hm-index که استنادات را بر مبنای تعداد نویسندگان محاسبه می‌کند، همچنین C-score که مجموعی از شاخص‌ها از جمله مدت زمان اشتغال است، خواهد بود.

ایمنا: افزایش افتخارآفرینی‌ها در زمینه‌های علمی در آینده به چه مولفه‌هایی نیاز دارد؟

محمدی‌فرد: من طی سه سال گذشته نیز جزو یک درصد از دانشمندان برتر جهان بوده‌ام. برگزیده شدن دانشمندان ایرانی در این ارزیابی‌های جهانی افتخاری بزرگ برای کشور است که در این راستا ایجاد زمینه‌های مناسب و حمایت‌های مالی از تحقیقات دانشمندان، موجب افزایش این افتخارآفرینی‌ها و پیشرفت هرچه بیشتر کشور خواهد شد.

لزوم افزایش حمایت از نخبگان علمی

حمایت‌های مالی از تحقیقات دانشمندان موجب افزایش این افتخارآفرینی‌ها و پیشرفت هرچه بیشتر کشور خواهد شد همچنین تحقیقات علمی به ارتباطات بین‌المللی نیاز دارد. یکی از نکات مهم و ضروری فراهم‌سازی زمینه ارتباطات آسان محققان ایرانی با دانشمندان جهانی است. امیدوارم این دستاوردهای افتخارآمیز بین‌المللی زمینه‌ای برای ایجاد حمایت بیشتر، امکانات وسیع‌تر و سهولت بخشی به روند تحقیقات دانشمندان این مرزوبوم باشد.

لزوم افزایش حمایت از نخبگان علمی

کد خبر 696677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.