احتمال وقوع زلزله در پهنه‌های زاگرس و البرز بیشتر است

زلزله‌شناس و معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با بیان اینکه احتمال خطر زلزله در دو پهنه زاگرس و البرز بیشتر است، گفت: برای کشور و پهنه ایران زلزله‌های بالای پنج ریشتر احتمال خرابی دارد.

فریبرز ناطق‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زلزله پدیده‌ای است که از ابتدای تاریخ بشریت وجود داشته است و در دوران مختلف به دلیل فعل و انفعالات هسته داخلی زمین که دارای مواد مذاب بوده باعث شکستن زمین شده است، همچنین در طول سال‌ها پهنه‌هایی را تحت تأثیر قرار داده و در مکان‌هایی بیشترین تنش در لایه‌های درون زمین را موجب شده و باعث شده است گسل‌هایی به صورت سلسله‌وار ایجاد شود و کل زمین را به هفت پهنه مختلف لحظه‌ای تقسیم کند.

وی افزود: مانند یک تخم‌مرغ که ترک خورده باشد، زمین به هفت قسمت تقسیم شده است و مرز پهنه‌ها همان گسل‌ها هستند که باعث می‌شود وقتی کنار یکدیگر به صورت طولی یا عرضی حرکت می‌کنند، امواج به سطح بالای زمین بیاید و شهر یا روستایی تخریب شود، در غیر این صورت زلزله در کوه، بیابان و دشت نمود خاصی ندارد و تنها حرکت زمین را در پی دارد و یک‌سری شکست‌ها که ممکن است روی زمین دیده شود.

این زلزله‌شناس در پاسخ به این سوال که زلزله از چند ریشتر به بالا اهمیت پیدا می‌کند؟، تصریح کرد: ریشتر، اولین فردی بود که مقیاسی را برای زلزله تعریف کرد؛ در حقیقت ریشتر ملاک درستی برای میزان خرابی نیست، می‌توان اگر زلزله‌ای با ریشتر کم اما با محتوای فرکانسی بالا رخ دهد، می‌تواند یک روستا را خراب کند.

وی با بیان اینکه زلزله‌های کوچک در مقیاس ریشتر دارای شباهت‌ها و ویژگی‌های خاص خود هستند، ادامه داد: برای کشور و پهنه ایران زلزله‌های بالای پنج ریشتر احتمال خرابی دارد، اما ممکن است یک زلزله هفت ریشتری با ویژگی‌های خاص رخ دهد که تخریبی نداشته باشد، بنابراین بهترین معیار برای ارزیابی زلزله، شتاب زمین است که میزان خسارت را مشخص می‌کند و به نظر می‌رسد برای شتاب بالای ۰.۲g باید نگران بود.

ناطق‌اللهی گفت: در راستای پهنه زاگرس یعنی خرم‌آباد، مناطقی از خراسان و کرمان، چه به سمت مشهد چه به سمت آذربایجان، پهنه‌هایی هستند که همواره زلزله‌های کمتر از شش ریشتر در آن‌ها رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: به صورت عمومی نگران زلزله‌های چهار یا پنج ریشتری نیستیم، اما وقتی این مقیاس بالاتر برود، باید نگران بود، در ضمن باید نگران این باشیم که وقتی گسل‌ها زلزله‌های چهار یا پنج ریشتری به وجود می‌آورند به این معنا است که فعال هستند؛ این هشداری است که گسل‌ها به صورت دائم و طبیعی به دست‌اندرکاران، مسئولان و مردم می‌دهند.

این زلزله‌شناس اظهار کرد: یک تئوری معروف وجود دارد که اگر گسلی زلزله بزرگی به بار آورد، به‌طور حتم می‌تواند زلزله بزرگ‌تری را نیز به بار بیاورد، به این معنا که نباید زلزله‌های کوچک را زلزله‌های عادی در نظر بگیریم، بلکه مسئولان باید نگران باشند و فعالیت‌هایی برای مقاوم‌سازی انجام دهند.

وی گفت: دو منطقه زلزله‌های بسیار شدید دارد، در راستای البرز که از ارومیه شروع می‌شود و از بالای تهران به سمت خراسان، تمام شهرهایی که در این محدوده هستند چه بالا و چه پایین البرز، مناطقی هستند که اگر زلزله در آن رخ دهد، با مقیاس بالا است و ممکن است حدود ۲۰ یا حتی ۵۰ سال در این مناطق زلزله رخ ندهد، اما وقتی زلزله رخ داد، بالای ۶.۵ یا هفت ریشتر خواهد بود.

ناطق‌اللهی خاطرنشان کرد: در راستای زاگرس از کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، بوشهر و مناطقی از سیستان نیز زلزله‌های شدید رخ می‌دهد، بنابراین احتمال خطر زلزله در دو پهنه زاگرس و البرز بیشتر است.

کد خبر 696528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.