تأمین انرژی سبز از معادن قدیمی بریتانیا

انگلستان به‌منظور تأمین انرژی سبز خود از معادن زغال‌سنگ متروکه و بلااستفاده شهر گیتس‌هد به‌عنوان منابع بسیار قوی انرژی با کربن صفر در سراسر اروپا استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گیتس‌هد طی شش ماه گذشته انرژی سبز مورد نیاز برای خانه‌ها و کسب‌وکارهای شهر را از آب‌گرمی فراهم می‌کند که تونل‌های قدیمی زغال‌سنگ را پر کرده است.

زمین‌شناسان بریتانیایی بر این باورند که این معادن قدیمی، بزرگ‌ترین منابع انرژی پاک بلااستفاده را در خود جای داده‌اند و فرصتی هیجان‌انگیز برای تولید انرژی کم‌کربن و تأمین گرما برای ساکنان مناطق اطراف خود فراهم می‌کنند.

موفقیت فاز اول این پروژه در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد تونل‌های معدنی قدیمی بریتانیا که تقریباً در زیر یک‌چهارم خانه‌ها قرار گرفته‌اند، پتانسیل بالایی برای مورد بهره‌برداری قرار گرفتن به‌منظور تأمین گرمایش شهر دارند و گیتس‌هد امروزه می‌تواند از این میراث سوخت فسیلی در تولید انرژی پاک و سبز بهره ببرد.

معادن زغال‌سنگ بریتانیا پس از چندین دهه بلااستفاده بودن به‌تدریج از آب سیل و باران پر شده است که این آب توسط زمین گرم می‌شود و پاسخگوی نیازهای انرژی تجدیدپذیر امروزی بریتانیا است.

بهره‌برداری از گرمای آب موجود در این معادن سیل‌زده همچنین با تقویت اقتصاد برخی از جوامعی همراه است که به‌شدت تحت تأثیر تعطیلی معادن عمیق زغال‌سنگ در دهه ۱۹۸۰ قرار گرفتند.

تأمین انرژی سبز از معادن قدیمی بریتانیا

چگونگی استفاده از معادل زغال‌سنگ در تأمین گرما

آب‌های جمع‌شده در معادن متروکه زغال‌سنگ بریتانیا هرچه عمیق‌تر پیش برود، گرم‌تر می‌شود. دما در این معادن از ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است، اما در اعماق یک کیلومتری تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

آبی که با سنگ‌های زیرزمینی مخلوط می‌شود، اغلب حاوی ترکیبات سمی است، اما به‌عنوان یک منبع حرارتی بسیار ارزشمند به‌شمار می‌رود و می‌توان آن را از طریق حفاری چاه‌هایی مورد استفاده قرار داد که آن را به سطح می‌آورد.

سپس آب از طریق پمپ‌های حرارتی و استخراج‌کننده‌ها هدایت می‌شود که مایع را فشرده می‌کنند و پیش از توزیع آن از طریق شبکه‌های گرمایش شهر، آن را به دمای بسیار بالاتری می‌برند. پس از جذب شدن حرارت آب توسط ساختمان‌های اطراف، آب سرد شده دوباره وارد سیستم معدن می‌شود. این آب را می‌توان در تمام طول سال مورد استفاده قرار داد و از آن نه‌تنها برای گرم کردن، که در راستای خنک کردن خانه‌ها نیز بهره برد.

گرمای آب معدن نیز مزیت استفاده در تمام سال را دارد زیرا دما تحت تأثیر فصول قرار نمی‌گیرد و می‌توان از آب برای خنک کردن خانه‌ها، همچنین گرم کردن آنها استفاده کرد.

پروژه گیتس‌هد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در اروپا به‌شمار می‌رود که با بودجه دولتی موفق به نصب پنج کیلومتر لوله‌های شبکه حرارتی جدید، حفر چند چاه و تأسیس یک مرکز انرژی پمپ حرارتی با قابلیت تولید ۶ مگاوات گرمای آب معدنی شد و اکنون گرمایش ایمن و کم‌کربن را برای بیش از ۳۰۰ خانه، کالج، گالری هنری، چندین ساختمان اداری و یک تولیدی بزرگ فراهم می‌کند.

تأمین انرژی سبز از معادن قدیمی بریتانیا

کد خبر 696435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.