مصرف سرانه نان در ایران ۱۱۷ کیلوگرم در سال است / تصویب سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: بر اساس نتایج آخرین طرح جامع الگوی مصرف مواد غذایی خانوار و وضعیت تغذیه‌ای کشور در ایران، مصرف سرانه نان معادل ۱۱۷ کیلوگرم در سال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد اسماعیل‌زاده امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم مهرماه_ در همایش احیای نان کامل، دانشگاه علوم پزشکی اراک را پیشروترین دانشگاه در بحث نان کامل در سطح کشور دانست و اظهار کرد: تجربه‌ای که در اراک درباره استفاده از نان و غلات کامل به همت این دانشگاه کسب کرده است، می‌تواند راهگشای سایر دانشگاه‌ها در کشور برای استفاده از نان کامل باشد.

وی با اشاره به سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی که اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری مصوب شده است، افزود: تصویب این سند، نشان از اهمیت بحث تغذیه و امنیت غذایی برای سیاست‌گذاران دارد و تمام همکاران باید برای رسیدن به هدف این سند که همان بهبود کیفیت سلامت نان است، گام بردارند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: نان و امنیت غذایی خانوارها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بخش مهمی از غذای اصلی و پایه مردم جهان را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج آخرین طرح جامع الگوی مصرف مواد غذایی خانوار و وضعیت تغذیه‌ای کشور در ایران، مصرف سرانه نان معادل ۱۱۷ کیلوگرم در سال است.

اسماعیل‌زاده با اشاره به رفع مشکلات بهداشتی در فرآیند نان و ورود دبیرخانه اصل ۹۰ قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی را از مسائل حائز اهمیت در این زمینه دانست که می‌تواند اقدام مهمی در پیشبرد امور بحث نان و غلات کامل، باشد.

امنیت غذایی همتراز با امنیت ملی و اقتصادی

علیرضا امانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با بیان اینکه امنیت غذایی، دست کمی از امنیت ملی و اقتصادی ندارد و هم‌تراز با آن‌ها است، اضافه کرد: اتمام طرح‌های نیمه‌تمام قبلی از جمله وظایف دولت حاضر است که سند احیای نان کامل یکی از سندهای نیمه‌کاره است.

وی ادامه داد: اهمیت نان کامل و تبلیغات در مصرف آن را نباید طوری جلوه بدهیم که جواب عکس بگیریم، چرا که آثار تبلیغات در مصرف نان کامل در سال‌های بعد نمایان خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نهضت نان کامل در حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیست و نیاز به یک هم‌افزایی میان تمام دستگاه‌ها وجود دارد و همه باید تلاش کنند که این نهضت به درستی ادامه پیدا کند.

وی از سایر مسئولان در حوزه وزارت بهداشت، اداره غله و استانداری خواست تا نیت افراد سودجویی را که قصد سودجویی از فرآیند اصلی نهضت نان کامل را دارند، کنترل و پیگیری کنند.

کد خبر 696385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.