ضرورت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با تولید و مصرف فرآورده‌های سالم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم وزارت بهداشت، تولید فرآورده سالم است، گفت: فرآورده‌هایی که توسط افراد مصرف می‌شود، باید بتواند از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و چاقی پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود اعتباری امروز _یکشنبه بیست‌وسوم مهرماه_ در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا اظهار کرد: شانزدهم اکتبر مصادف با بیست‌وچهارم مهرماه به عنوان روز جهانی غذا شناخته شده که این روز نشان دهنده اهمیت تأمین غذا و تضمین سلامت مواد غذایی است.

وی با بیان اینکه بحث تأمین غذا یکی از چالش‌های پیش‌روی جهان است، افزود: هرچه وضعیت مالی و اقتصادی کشورها دچار اخلال می‌شود، تأمین و سلامت نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در کشور ما کارگروه سلامت و امنیت غذایی وجود دارد که اکنون زیرمجموعه یکی از کمیسیون‌ها در استانداری است و تلاش می‌شود این کارگروه به دلیل اهمیتی که دارد به جایگاه واقعی خود برسد.

وی با اشاره به اینکه به طور قطع ارگان‌های مختلف مانند جهاد کشاورزی، دامپزشکی، صنعت، معدن و تجارت با موضوع تأمین مواد غذایی درگیر هستند، ادامه داد: پس از امنیت غذایی بحث سلامت مواد غذایی مطرح است؛ سلامت مواد غذایی و آشامیدنی برعهده دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی است که این ارگان‌ها مسئول پایش فراورده‌های غذایی در تولید، عرضه و توزیع هستند.

اعتباری گفت: در بحث واردات مواد غذایی و مواد اولیه کالاهای اساسی کشور مانند گندم، برنج، روغن و چای حوزه‌های مرتبط مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو فعالیت خود را انجام می‌دهند و تضمین اصالت این فراورده‌ها را برعهده دارند.

وی اضافه کرد: گاهی به دلیل تراکم واردات کالا در گمرکات قبل از اینکه کالایی تاییدیه دریافت کند، ممکن است اقدام به توزیع آن کند، اما تا زمانی که تاییدیه کالایی داده نشود اجازه مصرف به مصرف کننده داده نمی‌شود، از این رو هماهنگی نزدیکی بین اداره غله، گمرک و معاونت غذا و دارو وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: یکی از سیاست‌های مهم وزارت بهداشت، تولید فرآورده سالم است تا فراورده‌هایی که توسط افراد مصرف می‌شود از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و چاقی پیشگیری کند.

پایش بیش از ۸۰۰ کارخانه تولید مواد غذایی

وی گفت: هر فرآورده سلامت محور برای تولید غذا باید در شرایط و مکان و فاصله با سایر تولیدکنندگان و منابع آلاینده باشد، همچنین تولیدات غذایی نیاز به بررسی و تاییدیه معاونت غذا و دارو دارد؛ در ناوگان حمل‌ونقل نیز نظارت معاونت‌های بهداشتی و شرایط توزیع مانند رطوبت و دما مطرح است، یکی از حوزه‌هایی که معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی در آن فعالیت می‌کند، بحث PMS بوده یعنی فراورده‌هایی که در سطح عرضه وجود دارد را نمونه‌برداری می‌کنیم، علاوه‌بر اینکه قبل از تولید با وجود مسئولان فنی در واحدهای تولیدی و نماینده دانشگاه علوم پزشکی تضمین سلامتی فراورده‌ها را انجام می‌دهیم، در سطح عرضه نیز با توجه به پارامترهای موجود نظارت‌هایی صورت می‌گیرد و در صورت نیاز و به دلیل مباحث سلامتی، فرآورده از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود.

اعتباری تصریح کرد: حوزه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از ۸۰۰ کارخانه و کارگاه تولیدی را پایش می‌کند، این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برای فراورده‌های خود پروانه بهداشتی دریافت می‌کنند و معاونت غذا و دارو به صورت تک تک این فراورده‌ها را بررسی و مورد تأیید قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: مهم است که تولید کارخانه‌ها وکارگاه‌ها با پروانه معتبر معاونت غذا و دارو و تحت نظارت مسئول فنی باشد، اما باز هم سطح عرضه ارزیابی می‌شود تا مشخص شود پارامترها توانسته‌اند تداوم سلامتی را داشته باشند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شعار روز جهانی غذا در سال جاری در خصوص آب است، خاطرنشان کرد: «آب زندگی است و آب غذا است» شعار روز جهانی غذا است؛ آب سالم یکی از پارامترهای بسیار مهم بوده که امروزه برخی از کشورها از جمله کشور و استان اصفهان دچار چالش‌ها و تنش‌های آبی هستند، بنابراین بحث تأمین و تضمین سلامتی آب و اینکه در آب شرب و مصرف خانوار و آب مصرفی کارخانه‌های مواد غذایی و آشامیدنی از چه کیفیت آبی استفاده می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

* در تمام حوزه‌ها احتمال تخلف وجود دارد

وی افزود: در حال حاضر برای اصالت یک کالا، معاونت غذا و دارو و سازمان استاندارد بررسی و نظارت لازم را انجام می‌دهد، نظارت‌هایی که هم‌پوشانی دارد و توسط ارگان‌های مختلف صورت می‌گیرد تعیین تکلیف می‌شود و پیشنهاد این است که کالاهای سلامت‌محور به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شود و شناسه بهداشتی و سیب سلامت معاونت غذا و دارو که بحث استاندارد است، عملیاتی می‌شود.

اعتباری گفت: دارو کالایی است که علامت استاندارد ندارد، اما توسط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بررسی می‌شود و شناسه سازمان غذا و دارو برای این محصول کفایت می‌کند.

وی اضافه کرد: گروه‌های سنی مختلف می‌توانند از تمام فراورده‌های استفاده کنند، به طور قطع سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای فراروده‌هایی که برای آنها مضر است را مصرف نمی‌کنند؛ البته باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که فراورده‌های سالم و کمتر مضر مورد استفاده قرار گیرد، یکی از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت این است که کالاهای مضر تبلیغ نشود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تخلفات در حوزه معاونت غذا و دارو گفت: در تمام حوزه‌ها احتمال تخلف وجود دارد، این تخلف می‌تواند آگاهانه باشد که حوزه قاچاق است یا می‌تواند عدول یا عدم رعایت استانداردهای بهداشتی باشد، در هر صورت منجر به فراورده‌هایی می‌شود که قابل مصرف نیست و باید از طریق مراجع قضائی با آنها برخورد شود.

وی گفت: فراورده‌ای که در بازدیدهای دوره‌ای یا گزارش‌های سطح عرضه و شبکه بهداشتی و درمان که در سراسر استان فعال هستند، نمونه‌گیری و آنالیز می‌شود سپس بر اساس استانداردها مجوز ادامه مصرف یا عدم مصرف یا جمع‌آوری از سطح عرضه اتفاق می‌افتد؛ همچنین در دستورالعمل‌ها دستور داده شده تا فرد متخلفی که مشکلات به آنها منعکس شده و ضوابط را رعایت نکرده است به مراجع قضائی معرفی شود؛ این اقدام جزو وظایف ذاتی معاونت غذا و دارو است تا فرآورده‌ای که در اختیار مردم قرار می‌گیرد سالم باشد.

کمبود شیرخشک ناشی از مسائل اقتصادی است

اعتباری کمبود شیرخشک را مسائل اقتصادی دانست و افزود: دولت در ازای شیر خشکی که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد یارانه پرداخت می‌کند، این در حالی است که شیرخشک در حال خارج شدن از چرخه طبیعی مصرف است، یعنی شیر خشکی که برای نوزاد تولید می‌شود، توسط قنادی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربری‌هایی غیر از مصرف نوزاد دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود استان‌های مرزی مصرف بالاتری از شیرخشک‌های معمولی یا رگولار دارند و همین موضوع باعث شده، سازمان غذا و دارو شیر خشک را که ارز به آن تعلق می‌گیرد، در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد، از این رو از بیستم مهرماه افرادی که برای تهیه شیرخشک به داروخانه مراجعه می‌کنند، باید کد ملی و تاریخ تولد نوزاد را اعلام کنند و در سامانه‌های غذا و دارو ثبت و استعلام لازم از ثبت احوال صورت گیرد، در حال حاضر محدودیتی در عرضه شیرخشک وجود ندارد، اما الزام ثبت وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: اگر شیرخشک با قیمت تمام شده در اختیار نوزاد قرار گیرد، ممکن است چندین برابر قیمت کنونی قیمت داشته باشد، از این رو برای اینکه دولت شیر خشک را تأمین کند نظارت‌ها را تشدید کرده است؛ در حال حاضر به اندازه موالید و میزان مصرف در کشور شیرخشک تولید می‌شود و امیدواریم با ثبت سامانه‌ای، شیرخشک در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از شیرخشک‌ها به مصارف دامی می‌رسد یعنی شیرخشک از داروخانه تهیه می‌کنند و در دامداری‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند.

کد خبر 696038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.