روایتی از مجاهدت‌های آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی در دفاع مقدس

کهولت سن هم مانعی برای حضور شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی در جبهه نبود، او که از آغاز جنگ تحمیلی در تمام خطبه‌های نماز جمعه مردم را به حضور در جبهه‌ها تشویق می‌کرد، خود نیز با شور و شوق فراوان به کمک رزمندگان می‌شتافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز سالروز شهادت آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی، امام جمعه کرمانشاه در محراب نماز است؛ عالم مجاهدی که امام خمینی (ره) او را مصداق بارز آیه «رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه» دانسته بود.

او که در دوران نهضت اسلامی در زمره روحانیون مبارز بود، بعد از پیروزی انقلاب نیز دست از جهاد برنداشت، شهید آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی با آغاز جنگ تحمیلی و بسیج همه‌جانبه مردم و قوای مسلح برای پشتیبانی و حضور در جبهه‌های جنگ، ایشان با مهم توصیف کردن مسئله جنگ، در مدت ۲۵ ماه در تمام خطبه‌های نماز جمعه و مصاحبه‌ها و پیام‌هایش به حضور مردم در جبهه‌ها تأکید ورزید و شخصاً به جبهه‌ها رفت با رزمندگان دیدار کرد و مقید بود که برایشان سخنرانی کند و با آنان به گفت‌وگو بنشیند.

او با وجود کهولت سن و ممانعت مقامات امنیتی و حفاظتی مسافت‌های طولانی و راه‌های صعب‌العبور را به عشق دیدار دلاورمردان جبهه‌های نبرد با وسایل نقلیه نظامی در شرایط دشوار می‌پیمود، بارها در جبهه‌های ایلام، قصر شیرین و پادگان ابوذر، گیلانغرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر و سومار حضور یافت و با سخنرانی‌های دلنشین خود به سپاهیان اسلام روحیه بخشید، پس از آزادی قصرشیرین به آن شهر سفر کرد و با خواندن دو رکعت نماز شکر در مسجد این شهر سپاسگزاری خود را به درگاه خداوند به جای آورد.

حضور وی در مناطق عملیاتی سبب دلگرمی رزمندگان و باعث شور و شوق بسیار در آن‌ها شده بود. یک‌بار پس از عزیمت به منطقه جنوب، عازم شهر آزاد شده بستان شد و زیر بمباران وحشیانه دشمن وارد شهر و از آنجا عازم آبادان شد، هنگام آغاز عملیات فتح‌المبین در دوم فروردین ۱۳۶۱ در قرارگاه حضور یافت و پیشنهاد کرد تا عملیات به نام حضرت زهرا (س) نام‌گذاری شود.

روایتی از مجاهدت‌های آیت‌الله اشرفی‌اصفهان در دفاع مقدس

حضور آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی در مسجد جامع خرمشهر

در دومین سفر خود به خوزستان پس از آزادی خرمشهر عازم اهواز شد و به همراه مردم این شهر نماز شکر به جای آورد. بعدازظهر همان روز با وجود مخالفت فرماندهان، وی و امام جمعه اهواز عازم منطقه خرمشهر شدند و پس از ورود به شهر در مسجد جامع در جمع رزمندگان حضور یافتند، حضور ایشان در جبهه‌ها تداوم داشت و در هشتم مهرماه ۱۳۶۱ در منطقه غرب، عملیات مسلم بن عقیل با حضور او و تنی چند از مقامات کشوری و لشگری آغاز شد، تا صبح به دعا و مناجات مشغول بود و لحظه‌ای به استراحت نپرداخت، نزدیکی‌های صبح هم که گلوله توپی در نزدیکی چادر وی اصابت کرد، اصرار فرماندهان برای ترک آن محل هم اثری نداشت و او آن را نپذیرفت، تا اینکه سرانجام با اصرار شهید محلاتی حاضر به ترک منطقه شد.

فعالیت‌های او منحصر به حضور در جبهه‌ها نبود و در پشت جبهه نیز اقدامات چشمگیری داشت، از جمله دیدار با مجروحان جنگی و عیادت از آنان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بدین وسیله از آنان تفقد و دلجویی می‌کرد و باعث تقویت روحیه صبر و بردباری آنان می‌شد، شهید محراب هم چنین در مراسم تشییع جنازه شهدا در کرمانشاه، اصفهان و خمینی‌شهر شرکت می‌کرد و چنانچه تعداد شهدا زیاد بود اعلامیه‌ای مبنی بر تعطیلی عمومی منتشر و موجبات افزایش روحیه و همبستگی با خانواده شهدا می‌شد، به علاوه در بانک حساب‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی به جبهه‌ها، کمک به مهاجرین جنگ و بازسازی منطقه گیلانغرب که به استان کرمانشاه محول شده بود، افتتاح کرده بود.

در بیست‌وسوم مهرماه سال ۱۳۶۱، آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی در حالی که برای اقامه نماز جمعه آماده می‌شد، در مسجد جامع کرمانشاه توسط فردی به نام محمدحسین خداکرمی به شهادت رسید، بعد از این جنایت، نشریه مجاهد، ارگان سازمان مجاهدین خلق با برعهده گرفتن این عملیات، خداکرمی را به عنوان یکی از عوامل خود معرفی کرد.

کد خبر 696015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.