تسهیلگری اشتغال برای ١۹۴ معلول بینایی در سال‌ جاری / اشتغال مهم‌ترین دغدغه نابینایان است

سرپرست معاونت موسسات غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه و مطالبه نابینایان و کم‌بینایان موضوع اشتغال است، گفت: در شش‌ماهه ابتدای سال‌ جاری برای ١۹۴ فرد دارای معلولیت بینایی تسهیلگری اشتغال انجام شده است.

غلامرضا خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در شش‌ماهه ابتدای سال جاری برای ١۹۴ فرد دارای معلولیت بینایی تسهیلگری اشتغال انجام شده است و ١۷۸ نفر از افراد دارای آسیب بینایی از وام اشتغال معادل ۲١۲ میلیارد ریال بهره‌مند شده‌اند. ایجاد اشتغال برای شش نفر با مشوق‌های بیمه خویش‌فرمایی، سه نفر از طریق دریافت مشوق بیمه کارفرمایی و ۷ نفر از سایر روش‌ها به اشتغال رسیده‌اند.

وی افزود: این افراد در بخش‌های مختلفی نظیر صنعت، کشاورزی و خدمات مشغول به کار شده‌اند. نگرش‌هایی که نسبت به معلولیت وجود دارد باعث از دست رفتن فرصت‌های برابر برای افراد دارای آسیب بینایی شده است.

سرپرست معاونت مؤسسات غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی خراسان رضوی گفت: طبق ماده ۱۱ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند تا سقف مجوزهای سالانه خود، افراد دارای معلولیت را به کار گیرند، البته اشتغال را نباید تنها محدود به اشتغال دولتی دانست و باید با معرفی توانمندی‌های این افراد به جامعه برای جذب آنها در بخش‌های غیردولتی نیز تلاش شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه و مطالبه نابینایان و کم‌بینایان موضوع اشتغال است، ادامه داد: افراد نابینا قدرت بالایی در ارتباط‌گیری اجتماعی دارند، آنها در مشاغلی مانند مشاوره، پاسخگویی به تماس‌های تلفنی بسیار موفق عمل می‌کنند.

خالدی خاطرنشان کرد: رشد فزاینده نابینایان و کم‌بینایان تحصیل‌کرده مبین دستیابی این گروه به مرزهای جدیدی از توانمندی و ایفای نقش مؤثر در توسعه کشور است. افراد نابینا ندیدن را با استفاده از سایر حواس جبران می‌کنند، بنابراین با فراهم ساختن فرایند توانمندسازی حرفه‌ای و شغلی نابینایان امکان اشتغال این قشر از جامعه را به‌راحتی می‌توان فراهم کرد.

وی با بیان اینکه در مرحله اول باید در راستای جلب اعتماد افراد جامعه به توانمندی‌های نابینایان اقدام شود، تصریح کرد: هرچقدر در جلب اعتماد جامعه و کارفرمایان موفق‌تر باشیم، به‌طور قطع در ایجاد اشتغال و توانمندسازی این گروه مؤثرتر عمل خواهیم کرد، سایر مردم به دلیل اینکه بدون دیدن نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و مسئولیتشان را انجام دهند، در نتیجه در خصوص استخدام و به‌کارگیری نابینایان تفکرات منفی دارند، این افراد شناختی از مقوله معلولیت، سایر مهارت‌ها و حس‌های تقویت شده نابینایان، تکنیک‌های جایگزین نرم‌افزارها و وسایل کمک‌توانبخشی ندارند.

خالدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خویش به ظرفیت‌های لازم برای مشارکت فعال در عرصه‌های شغلی و اجتماعی دست یافته‌اند، اما فرصت‌های شغلی مورد نظر این افراد در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می‌رود.

کد خبر 695960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.