افزایش شرکت‌های فناور کرمان تا پایان ۱۴۰۳ / انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت علمی ریاست‌جمهوری

رئیس پارک علم و فناوری کرمان گفت: تعداد شرکت‌های فناور استان کرمان، ابتدای امسال ۸۷ مورد بوده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت رفع مشکلات اولیه پارک، این تعداد تا سال آینده به ۱۷۰ شرکت برسد.

حسین کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بر فناوری‌های برتر پایه‌گذاری شده‌اند و با هدف تجاری‌سازی، ایجاد درآمد و ثروت از تحقیقات دانشگاهی و یافته‌های تحقیقاتی در مراکز تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی شکل می‌گیرد و ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به این که شرکت‌های تحت پوشش خدمات حمایتی پارک علم و فناوری در سه دسته دانش‌بنیان، خلاق و فناور قرار می‌گیرد، افزود: مرجع تشخیص دانش‌بنیان یا خلاق بودن بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است و مبتنی بودن محصولات بر پایه تحقیقات و فناوری‌های برتر بر دانش‌بنیانی تأثیر زیادی دارد.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان با بیان اینکه شرکت‌های خلاق رقابت‌پذیری بالایی دارد، خاطرنشان کرد: کسب‌وکارهای خلاق همان‌طور که از نامشان مشخص است، مبتنی بر خلاقیت هستند و سطح فناوری بالایی ندارند، این کسب‌وکارها به راحتی تقلید نمی‌شود، نسبتاً پایدار است و تحت حمایت‌های ویژه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه کسب‌وکارهای پیشین در مقایسه با شرکت‌های دانش‌بنیان وابستگی دارد و فناوری به‌روز ندارد، تصریح کرد: بسیاری از کسب‌وکارها و کارخانه‌ها که سال‌های گذشته فناوری‌هایی را از خارج از کشور آورده‌اند، به دلیل عمر فناوری و بهره نگرفتن از فناوری و نوآوری، بازده اقتصادی بالا و رقابت‌پذیری ندارند.

کاظمی برخورداری از امتیازات پژوهشی، تسهیلات کم‌بهره و مزیت‌های قانونی را از دلایل استقبال متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از کسب‌وکارهای جدید دانست و اضافه کرد: در حال حاضر شرکت‌های صنعتی با استفاده از مزیت‌های قانون جهش تولید در استفاده از اعتبار مالیاتی و بدون داشتن بار مالی می‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری یا از ظرفیت‌های آن‌ها در انجام تحقیقات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه داوطلبان راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید می‌توانند از حمایت‌های پارک علم و فناوری استان بهره گیرند و از طریق وبگاه www.kstpark.ir پذیرش شوند، ادامه داد: افرادی که نمی‌توانند کسب و کار جدیدی راه‌اندازی کنند، می‌توانند با فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان از فضای مناسب برای یادگیری و رشد استفاده کنند و با مباحث و فناوری روز آشنا شوند.

رئیس پارک علم و فناوری کرمان با اشاره به تشکیل نشست شورای راهبری فناوری و تولید دانش‌بنیان استان گفت: در این نشست مباحث مرتبط با دانش‌بنیان‌ها، چالش‌ها و برنامه‌هایی برای توسعه دانش‌بنیان‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه مشترک استان کرمان با معاونت علمی ریاست‌جمهوری با حضور وزیر کشور افزود: در حال حاضر مسئولیت هریک از دستگاه‌های استانی و معاونت علمی در توسعه فناوری و زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان‌ها مشخص شده است.

کاظمی اظهار کرد: با توجه به هدف‌های تعیین شده و بررسی وضعیت فعلی اقتصاد دانش‌بنیان‌ها، لازم است ظرف دو سال آینده از ۸۷ شرکت فناور در ابتدای سال جاری به ۱۷۰ شرکت برسیم و به نظر می‌رسد، با فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته، این امر تا یک سال آینده محقق خواهد شد.

کد خبر 695943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.