هسته مرکزی شهر قم در احاطه ساختمان‌های ناایمن / جایگاه ایمن‌سازی کجاست؟

وجود بناهای ناایمن در مرکز شهر قم موجب کاهش تاب‌آوری شهر شده و ضرورت ایمن‌سازی فضاهای شهری در این منطقه پرتراکم را بیش از پیش و قبل از وقوع هرگونه حادثه ضرورت بخشیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوم مرداد سال ۱۴۰۱ بود که ابراهیم معتمدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به وجود ۸۰ ساختمان ناایمن، از تشکیل کمیته‌ای مشترک برای حل معضلات ایمنی ساختمان‌های شهر قم خبر داد، اما هنوز از خروجی اقدامات این کمیته اطلاعاتی در دست نیست.

با توجه به آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، ایمنی مجتمع‌های تجاری در زمان ساخت بر عهده ناظران و مهندسان معماری، عمرانی و برق است، اما پس از بهره‌برداری شهرداری و سازمان آتش‌نشانی باید روی مسائل ایمنی ساختمان‌ها نظارت کنند و به ساختمان‌های ناایمن اخطار دهند.

نکته اساسی اینجا است که بیشتر ساختمان‌های ناایمن پرونده‌ای عریض و طویل از اخطاریه‌های شهرداری دارند و ضمانت اجرایی این مسئله نیازمند ورود دستگاه‌های بالادستی از جمله قوه قضائیه است.

پرتعدادترین مجتمع‌های تجاری پرخطر در هسته مرکزی شهر قم

هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر در شهر قم با داشتن بیشترین تردد روزانه، پرتعدادترین مجتمع‌های تجاری پرخطر را در خود جای داده است. محمد رمضانی، مدیر منطقه هفت‎ شهرداری قم با اشاره به فرسودگی مجتمع‌ها از ناایمن بودن آن‌ها به‌عنوان یک آسیب خبر داد و آن را تهدیدی برای مراجعان به این مجتمع دانست.

وجود سازه‌های قدیمی، سیم‌کشی‌های برق نامطمئن، نبود سیستم اعلام و اطفای حریق، فراهم نبودن مسیر فرار، نبود عایق‌بندی برای حریق و سیستم تخلیه دود تنها بخشی از ایرادهای فنی این مجتمع‌های پرتردد در هسته مرکزی شهر است. مجتمع‌هایی که با وجود قرار داشتن ایستگاه آتش‌نشانی در نزدیکی آن‌ها، حجم تردد معابر اطراف به نحوی است که در صورت بروز حادثه، رسیدن به موقع نیروهای امدادی قابل تضمین نیست.

هسته مرکزی شهر قم در احاطه ساختمان‌های ناایمن / جایگاه ایمن‌سازی کجاست؟

ارزیابی‌های فنی و اطلاع به مالکان مجتمع‌های تجاری انجام شده است

علی زندیه، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مقاوم نبودن مجتمع‌های تجاری، می‌گوید: امروزه اماکن و مراکز پرخطری در سطح شهر وجود دارد که می‌تواند هنگام حادثه فاجعه‌آفرین شود.

وی می‌افزاید: وجود مراکز تجاری با قدمت بالا در هسته مرکزی شهر و بازار شهر قم موضوع مهمی است که در ارتباط با آن مکاتبات زیادی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم خاطرنشان می‌کند: ارزیابی‌های فنی و اطلاع‌دهی به مالکان در این زمینه صورت گرفته، اما چنان‌که باید و شاید اقدامی انجام نشده است.

زندیه ادامه می‌دهد: سازمان آتش‌نشانی در زمینه ‎وجود داشتن یا وجود نداشتن سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و دیگر نواقص مرتبط با مسئله حریق، هشدارهای لازم را اعلام کرده است و در زمینه استحکام ساختمان نیز نظام‌مهندسی صلاحیت بررسی و اخطار دارد.

ضرورت استخدام مسئول ایمنی در مجتمع‌های تجاری شهر قم

وی با بیان اینکه این ساختمان‌ها مجهز به سیستم اعلام و اطفای حریق نیست، تاکید می‌کند: در این ساختمان‌ها سیستم اعلام و اطفای حریق و سیستم خنک کننده آتش‌نشانی اجرا نشده است، مخزن آتش‌نشانی در بام از لحاظ فنی در وضعیت مطلوبی نیست و امکان حضور خودروهای آتش‌نشانی در تمام ساعات شبانه‌روز در اماکن شلوغ مهیا نیست.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اضافه می‌کند: مجتمع‌های تجاری باید نسبت به استخدام مسئول ایمنی و حضور دائمی کارشناس HSE اقدام کنند تا مسائل و موارد فنی پاساژ همیشه مورد بازدید و اقدامات پیشگیرانه قرار گیرد.

خبرنگار ایمنا در همین‎ رابطه‎ با اهالی ‎و کسبه‎ خیابان‎ ارم‎ به گفت‌وگو پرداخته است، یکی از مغازه‌داران می‌گوید: وضعیت رها شده سیم‌های برق در دیوار پشتی مجتمع‌ها یکی از تهدیدهای بالقوه است. در فصل تابستان و آغاز گرما، سیم‌های رهاشده موجب آتش‌سوزی و اتصال می‌شود و حتی گاهی صدای مهیبی می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: تمهیدات ایمنی لازم برای این مجتمع تجاری دیده نشده است و مغازه‌ها به کپسول‌های آتش‌نشانی مجهز نیست که لازم است برای جلوگیری از وقوع حوادث مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از مغازه‌داران خیابان ارم در خصوص تمهیدات ایمنی صورت گرفته برای مراکز تجاری واقع شده در این خیابان، تاکید می‌کند: یکی از اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از بروز حوادث انجام داد، ارائه آموزش‌های ایمنی لازم است، همچنین باید وسایل اطفای حریق در خیابان‌ها نصب و به کسبه محل نحوه استفاده از آن‌ها آموزش داده شود.

سازمان صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از متولیان مسئله ایمنی صنفی است که رئیس سابق آن به وجود چهار مجتمع تجاری با وضعیت بحرانی در اطراف حرم مطهر اعتراف دارد در حالی که برنامه جامع پایش ایمنی و آموزش صنوف از سوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم تدوین شده، اما همچنان منتظر همکاری متولیان صنفی از جمله سازمان صمت و اتحادیه‌ها است.

موضوعی که هر از گاهی با بروز یک حادثه تلخ در صدر دستورالعمل‌های اداری قرار می‌گیرد، اما پس از مدتی به سادگی فراموش و به فهرست ناتمام‌ها اضافه می‌شود. لازم است مجتمع‌های تجاری مرکز شهر قم نسبت به استخدام مسئول ایمنی و حضور دائمی کارشناس HSE اقدام کنند تا مسائل فنی پاساژ مورد بازدید و اقدامات پیشگیرانه قرار گیرد.

کد خبر 695707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.