واکسیناسیون ۹۵ هزار راس دام سبک و سنگین علیه تب برفکی در ساوه

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه گفت: در مرداد و شهریور ماه ۸۰ هزار راس دام سبک و ۱۵ هزار راس دام سنگین علیه تب برفکی واکسینه شدند.

مهدی کلانتر قریشی هرندی امروز جمعه بیست و یکم مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این طرح تا انتهای مهر ماه تمدید شده است و امکان افزایش آمار واکسیناسیون وجود دارد.

وی افزود: در شهرستان ساوه حدود ۱۸۰ هزار رأس دام سبک سنتی و عشایری و حدود ۲۰ هزار رأس دام سنگین موجود در دامداری‌های سنتی وجود دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه تصریح کرد: در سطح واحدهای صنعتی حدود ۱۴ هزار رأس دام سنگین در قالب ۴ واحد صنعتی فعال وجود دارد.

وی با بیان اینکه دامداری‌های سنتی دارای پروانه‌های کوچک روستایی است و نیاز به الزامات سختگیرانه واحدهای صنعتی را ندارد گفت: واحدهای صنعتی زیر نظر مسئول فنی دامپزشکی اداره می‌شود و برنامه‌های واکسیناسیون و سمپاشی و ضدعفونی و ضد انگلی آنها تحت نظر دامپزشک مستقر در آن واحد انجام می‌شود.

کلانتر قریشی هرندی اضافه کرد: هزینه‌های مربوط به دامپزشک در واحدهای صنعتی توسط این واحدها تأمین می‌شود و اداره دامپزشکی تنها نظارت می‌کند تا در طول سال برنامه واکسیناسیون به طور صحیح انجام شود و تخلفی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه هم اینک ۳۵ نفر مسئول فنی در سطح شهرستان ساوه مشغول به فعالیت هستند گفت: برنامه‌های واکسیناسیون در طول سال متناسب با فصل و زمان واگیری بعضی از بیماری‌ها که وابسته به آب و هوا است، تدوین و اجرا می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه با اشاره به واکسیناسیون‌های صورت گرفته توسط این اداره اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته تاکنون واکسیناسیون دام‌ها در حدود چهار طرح به صورت رایگان توسط این اداره و با کمک بخش خصوصی اجرا شده است و هزینه‌های آن به صورت کامل توسط دولت پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون هزینه‌های بسیار زیادی دارد اما برای پیشگیری این هزینه‌ها پرداخت می‌شود افزود: نخستین مورد واکسیناسیون در مورد لمپی استین بود که آذر و دی سال گذشته اجرا و برای جمعیت دام سنگین به صورت کامل رایگان انجام شد.

کلانتر قریشی هرندی ادامه داد: واکسیناسیون تب برفکی هم در بهمن و اسفند ماه اجرا و دام سبک و سنگین شهرستان ساوه تحت پوشش این طرح قرار گرفت.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون ppr یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک سومین واکسیناسیون اجرا شده است که در مدت سه ماه اجرایی شد گفت: در فصل بهار و تابستان که دام به مراتع برای چرا ء برده می‌شود، امکان واکسیناسیون کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل در طرح واکسیناسیون ppr که اجرا شد ۷۰ هزار رأس دام سبک تحت پوشش قرار گرفت.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه ادامه داد: در زمینه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند تب مالت یا سل، مشمشه، هاری و یا شاربن به صورت مداوم واکسیناسیون و پایش آنها از طریق خون‌گیری و تست انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای بیماری سل و مشمشه تنها تست انجام می‌شود اما این بیماری واکسن ندارد تصریح کرد: در واحدهای تحت پوشش سالی یک بار خون‌گیری و تست انجام می‌شود.

کلانتر قریشی هرندی با بیان اینکه همچنین سالی یک بار واکسن هاری برای سگ‌های گله تزریق می‌شود افزود: واکسن شاربون هم سالی یک بار تزریق می‌شود، این واکسن‌ها در صورتی که توسط اداره انجام شود رایگان است اما اگر توسط بخش خصوصی انجام شود واکسن آن را دولت تأمین می‌کند اما تزریق با هزینه بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تب مالت واکسن دارد اضافه کرد: هر شش ماه یک بار باید خون‌گیری دام سبک و سنگین در واحدهای تحت پوشش انجام شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه ادامه داد: در این اداره آزمایشگاه وجود دارد و از مهرماه سال گذشته تاکنون حدود ۳۲ هزار آزمایش تب مالت انجام شده است تا پیشگیری‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه واکسن آبله هم جز واکسن‌هایی است که توسط دولت تأمین می‌شود اما تزریق آن با هزینه انجام می‌شود گفت: بخشی از برنامه‌های آموزشی و ترویجی برای مرغداران است و مسئولین فنی دامپزشک مستقر در دامداری‌ها است و همچنین روستاهایی که تعداد قابل توجهی طیور نگهداری می‌کنند، را شامل می‌شود.

کلانتر قریشی هرندی اضافه کرد: در فصل‌های بهار و تابستان به علت حضور کشاورزان و دامداران بر سر زمین‌ها و مشغله‌های کشاورزی موضوع آموزش و ترویج کمتر صورت می‌گیرد.

وی گفت: این آموزش‌ها در روستاهای مختلف برای دهیاران و روستایان به صورت پیوسته انجام می‌شود.

کد خبر 695593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.