رادون دومین عامل سرطان ریه است

فوق تخصص ریه با بیان اینکه رادون بعد از سیگار دومین عامل سرطان ریه است، گفت: با گذشت زمان، تنفس در سطوح بالای رادون می‌تواندموجب سرطان ریه شود.

عباس رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه رادون پس از سیگار دومین عامل سرطان ریه است، اظهار کرد: رادون یک گاز رادیواکتیو بی‌بو و نامرئی است که به‌طور طبیعی از سنگ‌ها، خاک و آب آزاد می‌شود؛ در محیط‌های بیرون، سطح رادون بسیار کم است و به‌طور کلی مضر تلقی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه رادون می‌تواند از طریق شکاف‌ها یا سوراخ‌های کوچک وارد خانه‌ها یا ساختمان‌ها شود و به سطوح بالاتری برسد، افزود: با گذشت زمان، تنفس در سطوح بالای رادون می‌تواند موجب سرطان ریه شود.

فوق تخصص ریه تصریح کرد: هر فردی که به مدت طولانی در معرض میزان بالای رادون باشد، می‌تواند مبتلا به سرطان ریه شود.

وی با اشاره به تأثیر رادون بر سلامتی افراد ادامه داد: گاز رادون باعث سرطان ریه می‌شود؛ همچنین افرادی که در خانه، مدرسه، محل کار در هر نقطه از جهان هستند در معرض تشعشعات رادون قرار دارند.

رضایی در پاسخ به این سوال که چه زمانی باید سیستم کاهنده رادون نصب شود؟ گفت: ابتدا سطح رادون در منزل باید اندازه‌گیری شود و اگر بالاتر از ۴CI/L بود، باید نسبت به نصب این سیستم اقدام شود.

وی در خصوص لزوم آگاه‌سازی نسبت به گاز رادون خاطرنشان کرد: با آگاهی داشتن در مورد خطرات رادون، مردم می‌توانند جان خود را از خطر سرطان ریه نجات دهند.

کد خبر 695515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.