۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
کرمانشاه ۲ گسل فعال دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به وقوع زلزله های اخیر در استان، گفت: استان کرمانشاه ۲ گسل فعال زلزله در سرپل ذهاب و بخش دینور دارد.

به گزارش ایمنا، افشین یگانه امروز پنجشنبه _ بیستم مهرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع زمین لرزه‌های اخیر و عوامل مؤثر در این پدیده، اظهار کرد: با توجه به اینکه وقوع زلزله یک امر طبیعی و خارج از کنترل است در نخستین مرحله در امر نحوه مواجه با این رخداد در طول سال در قالب چندین طرح مانور زلزله انجام می‌گیرد.

وی افزود: در مانورهای زلزله تمامی دستگاه‌های مربوطه و به تفکیک فرمانداری‌ها در شهرستان‌های استان کرمانشاه در تمامی زمینه‌های برخورد با زلزله طی انجام مانورها صورت می‌گیرد که با انجام یک دوره مانور زلزله از ابتدای سال تاکنون به لحاظ آمادگی هم اکنون شرایط خوبی داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه همچنین با تاکید بر اینکه زلزله پدیده‌ای غیر قابل پیش بینی است، عنوان کرد: با توجه به زلزله‌های اخیر در کشور و نیز زلزله شهرستان گیلانغرب و جوانرود و سنقر تمام دستگاه‌ها در آمادگی کامل بوده و با رصدهای به موقع در هر زمین لرزه به دنبال پاسخگویی به موقع خواهیم بود.

یگانه تاکید کرد: تمام شهرستان‌های استان کرمانشاه از ابتدای سال یکبار مانور زلزله را داشته و در برخی دیگر از آنها دومین مرحله از این مانورهای را نیز برگزار کرده و نسبت به این امر در آمادگی کامل قرار دارند.

وی به گسل‌های فعال در استان کرمانشاه تاکید و عنوان کرد: استان کرمانشاه ۲ گسل فعال در شهرستان سرپل ذهاب و بخش دینور دارد که در پی فعالیت‌های گسل شهرستان سرپل ذهاب در سال ۹۶ شاهد زلزله خسارت باری بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه ادامه داد: گسل بخش دینور نیز بر اساس پیش بینی متخصصین امر زلزله طبق دوره بازگشت احتمال فعال شدن گسل بخش دینور در سال‌های آینده وجود داشته که نشان‌های فعالیت این گسل توسط متخصصین در حال بررسی است.

یگانه فرونشست و خشکسالی را از پدیده‌های قالب و مخاطرات اصلی زلزله دانست و عنوان کرد: یکی از موارد بسیار مهم در رفتار زمین شناسی فرونشست زمین است که این امر به دلایل مختلفی باز می‌گردد اما یکی از عوامل مؤثر در فرونشست زمین خشکسالی است و هر جا خزش و نشست زمین مشاهده شده زمین لرزه رخ داده است.

وی اضافه کرد: ساخت و سازها بر حسب میزان استحکام خود در زمان وقوع زلزله مورد تهدید قرار می‌گیرند که در این بین سازه‌های فرسوده همیشه بیشتر آسیب را در زلزله متحمل شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه سازه‌های شهری و روستایی پیش از ساخت باید در مسائل استحکام سنجی بیشتر توجه داشته باشند، گفت: با این وجود در ساخت و سازهای جدید بر اساس اینکه طرح‌ها در چارچوب آئین نامه‌های مربوطه ساختمان سازی بر ایجاد مقاومت بالا تاکید شده که بر اساس آن ساختمان در برابر وقوع حوادثی چون زلزله مقاومت بالایی خواهند داشت.

یگانه در پایان به میزان بافت فرسوده در استان کرمانشاه که بیشترین تهدید در هنگام وقوع زلزله را دارند تاکید و مطرح کرد: استان کرمانشاه به لحاظ قدمت بالا در برخی از محلات دارای ۳۱ درصد بافت فرسوده در ابعاد جمعیتی ۲۵۰ هزار نفر دارد.

کد خبر 695313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.